Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 892 visningar
1 svar

Vad är detta för färgglad skivling?

Felicia A

3 jan 2018 kl. 16:24

En gul och grön/grå skivling hittades i dåligt skick november 2017 i en lundartad miljö nära en bäck med diverse lövträd bl.a. hassel, asp, ek. Luktade på svampen men kunde inte känna något annat än “gammal disktrasa” eller något åt det hållet. Området var inte betat men det är inte helt omöjligt att det någon gång för mycket längesen har varit hävdat.

Någon som kan se vad det är :)?

0 897 visningar
2 svar

Ev skålsvamp? Åsnen

Linnea Folkesson

2 jan 2018 kl. 10:01

Skulle gärna vilja ha hjälp med artbestämning av denna svamp. Hittad i södra Småland i mellandagarna, gulgrön och skålformad. Fanns en meter från sjökanten vid björk och al i en betad hage. Fanns ca fem svampar i närheten av varandra.

0 948 visningar
2 svar

Vilken sopp?

Hans Kihlen

26 dec 2017 kl. 21:20

Härryda mellan Göteborg och Borås. I barrskog september

1 1392 visningar
3 svar

Stubbsvamp

Dag Ekholm

23 nov 2017 kl. 18:48

Denna svamp med en prydlig ring av ljusa hårtofsar på hatten växte på en gammal björkstubbe. Norra Småland 2017-10-08. Sporpulvret var brunt. Vad är det?

0 2713 visningar
45 svar

Rekord - Plocka svamp i december?

Tommy Olofsson

6 dec 2006 kl. 00:08

Lite svårt att finna en bra rubrik men det jag är ute efter är att vi kan säga hur sent på året som vi har plockat svamp (svamp som normalt finns på hösten, som trattkantareller och kantareller) Är så nyfiken på detta! Mitt eget rekord är inget att skryta om men ändå, jag plockade 3 liter trattkantareller förra lördagen (2 dec).

0 1053 visningar
8 svar

Är detta Schizophyllumcommuneh

Jeannie

26 dec 2017 kl. 23:23

Hittade denna svamp i Stockholm som växte på en död ek.

Hälsningar
Jeannie

0 1508 visningar
2 svar

Ticka ?

Jit

27 dec 2017 kl. 10:48

Hittade i Alingsås

0 609 visningar
0 svar

Ticka?

Jit

27 dec 2017 kl. 10:42

Hittade Alingsås

0 699 visningar
0 svar

Granspindelskivling?

Roger Marklund

25 dec 2017 kl. 21:52

Hittade dessa i blandskog vid gamla älvfåran Skellefte älv i södra delen av Arvidsjaur kommun.

0 996 visningar
4 svar

Tuvskivling okänd modell.

gegge

10 dec 2017 kl. 17:28

På Tallmark växte denna tuvskivling (?!).  Hoppas det är rätt släkte iaf..
Smaken var mild men efter en stunds tuggande skarp-besk.  Ingen Hon-Shiemiej (stavning??) iaf.
Återstår Röktuvskivling eller Brosktuvskivling (vilken flera av webbilder antyder.).
Naturligtvis tacksam för alla synpunkter

0 1131 visningar
2 svar

Föränderlig skivling

PatrickF

4 dec 2017 kl. 19:40

Blir inte klok på denna lilla hätta/skivling. Unga ex vita med gul fot, men ju äldre är desto mer rödbruna fläckar och till sist helt brun (kanske pga kyla?). Djupt navlade. Lövskog (lönn, ek, sälg, rönn mm och några tallar). Stelfrysta i Uppsala 4 dec.

0 774 visningar
0 svar

Kantareller i Vietnam?

Thomas Billgren

16 dec 2017 kl. 10:43

Var i Vietnam förra veckan och hittade en svamp i djungeln/skogen som såg EXAKT ut som kantarell; färg, lamellerna, konsistensen, storlek var lika. Dock lite ”svampigare” doft. Lokalbefolkningen hävdade dock att svampen inte gick att äta. Svamphäksning, Thomas

0 3400 visningar
13 svar

Ostronmussling?

Roger Fred

1 nov 2004 kl. 19:06

Jag plockade dessa i blandad lövskog i centrala Göteborg idag och tycker de ser ut som Ostronmusslingarna på ICA men är inte säker. Vilka kännetecken och förväxlingsrisker finns det? De växte på varandra på en bit av en gammal trädstam av okänd sort. Ursäkta bildkvaliteten. Skannade…

0 1935 visningar
4 svar

Grå liten skivling

PatrickF

30 nov 2017 kl. 23:11

Den här lilla grå skivlingen får jag inte grepp på. Som en mycket liten skogsriska. Men den har ingen saft, hatten är bara 1-2 cm, styv fot och vita mycel-“rötter” i fotens ände. Uppsala 30/11, bland mossa i barrskog. Vad kan det vara?

0 1079 visningar
3 svar

Skivling på asp?

Mikael G

6 dec 2017 kl. 08:58

Någon som vet vad detta kan vara? Växte på gammal grov asp.

0 2047 visningar
8 svar

Vad är detta svamp?

Jit

27 nov 2017 kl. 14:11

Jag hittade i Alingsås, Västra Götaland.

0 901 visningar
0 svar

Tremella eller Exidia på björkstam

Hans von Essen

3 dec 2017 kl. 15:36

Jag hittade en björkstam med två olika slags krös - ett ljusbrunt och ett mörkbrunt nästan svart. Finns det någon möjlighet att jag kan artbestämma utan mikroskop och lab? Tyvärr har jag ingen bra kamera, men jag hittar tillbaka till platsen…

0 1728 visningar
7 svar

Artbestämning

Alexandra

29 nov 2017 kl. 12:41

Hej! Jag skulle behöva hjälp att artbestämma 4 olika svampar till en skoluppgift. Jag själv kan ingenting om svampar och är tacksam för all hjälp!! Jag har tyvärr inga bättre bilder..

0 955 visningar
1 svar

Brunröd skivling

PatrickF

30 nov 2017 kl. 23:35

Vad kan detta vara? Brunröd (ordentligt blöt), hatt ca 3cm, fot något tillplattad, vitt fotmycel. Sporer ca 7x5um (minsta skalstreck på bilden 2,5um). Blandskog Uppsala 28/11. Tyvärr inget foto på växtplats och bara allt för närgångna bilder i hand.

0 931 visningar
2 svar

Frostvaxskivling?

Lisianthus

30 nov 2017 kl. 11:40

I helgen har jag hittat vad jag tror är frostvaxskivling på landet nära talträd i Sörmland. Kan någon bekräfta? Doftar mild men angenäm.

Steka med olivolja eller smör?

Tackar!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone