Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har ni plockat och ätit svamp som vanligt när ni varit gravida eller har ni varit försiktiga med det? Jag tänker nu på att svamp kanske kan ta upp för mycket skadliga ämnen, att man ju kan få individuella reaktioner på även säkra svampsorter, och att svampguider hela tiden revideras så att tidigare ätliga sorter ses som oätliga, och därför kanske det skulle kunna finnas sånt som barnet i magen inte mår bra av, även om man själv äter och är glad. Känns lite vanskligt, samti…mer…
Har plockat en hel del vinterskivling i vinter, alla har vuxit på sälg. Idag hittade jag dessa som ser likadana ut som de tidigare förutom att de är ljusa på foten, förutom lite mörka längst ner. Det verkar i och för sig vara normalt med den färgvariationen. Vad jag reagerar på är att lukten är en helt annan än de tidigare jag plockat. De förra har luktat (och smakat) lite sötaktigt som av torkad aprikos. Dessa har en svagt kemisk lukt. Vet inte träslaget dessa växte på, kansk…mer…
Vad är kg priset på trattkantareller och Karl- Johan nu i Januari- Februari
Hoppas på svar
Tack på förhandTrattkantareller
Hej!
I live in Malmö just for 1 year and would like to know if there is any places here is Skåne where I could find Föränderlig tofsskivling (Pholiota mutabilis) and Karljohan (Boletus edulis). As I understood theer is no such mushroom here in Sweden as Armillariella mellea (honey mushroom på engelska)..
Maybe there is someone who could make a company to me one day?:) Nata
Vad tar man för pris för guldet?
Hej, behöver torkad svamp stekas eller kan den användas som den är efter blötläggning?
Hur gör du?
Tänkte göra soppa eller sås.
Hej! Kan detta vara ostronmussling? Plockade den igår den 8 januari på ek. Tycker den verkar för mörk på skivorna, att foten är för kort och att inrullad kant saknas på de små exen så jag är mycket tveksam. Dock är de mörkaste riktigt blöta och väta kan ju göra svamp mörkare. De är köttiga och har mild smak.
Hej! Jag plockade dessa idag i stockholm och misstänker starkt att det är vinternagelskivlingar. De stämmer överens med beskrivningen i min svampbok men de på bokens foto har ljusare fötter än de jag har plockat.
De såg pigga ut trots minusgrader och de växte på och bredvid en lövträdsstubbe av okänd art.
Vissa av dessa foton är väldigt lika det jag hittat: http://svampguiden.com/forum/visa/131744
Om jag träffat rätt, vad gör jag med den då? Steker eller hur gör man? Äter…mer…
Hej!
Jag har min mans släktingar från USA på besök och skulle gärna vilja ge dem lite torkad Karljohan och Trattkantareller att ta med hem.
Men är det någon som vet om de får lov att ta med svamp in i USA för tullen?