Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 942 visningar
1 svar

Vilken ticka?

HLilja

3 feb 2018 kl. 17:26

Någon som kan säga vad detta skulle kunna vara för ticka? Växte på vad jag tror död sälg. Kändes korkartad. Bohuslän 3 feb.

0 18325 visningar
15 svar

graviditet och svampätande

elsa

24 jun 2013 kl. 10:59

Har ni plockat och ätit svamp som vanligt när ni varit gravida eller har ni varit försiktiga med det? Jag tänker nu på att svamp kanske kan ta upp för mycket skadliga ämnen, att man ju kan få individuella reaktioner på även säkra svampsorter, och att svampguider hela tiden revideras så att tidigare ätliga sorter ses som oätliga, och därför kanske det skulle kunna finnas sånt som barnet i magen inte mår bra av, även om man själv äter och är glad. Känns lite vanskligt, samti…mer…

0 1558 visningar
7 svar

Vi har svamp på tomten, men vad är det?

Evanders

25 jan 2018 kl. 11:29

Hej.
Kan någon av er som känner ingen denna svamp berätta för mig vad det är?
Tack.

0 1355 visningar
5 svar

Vinterskivling?

HLilja

28 jan 2018 kl. 13:55

Har plockat en hel del vinterskivling i vinter, alla har vuxit på sälg. Idag hittade jag dessa som ser likadana ut som de tidigare förutom att de är ljusa på foten, förutom lite mörka längst ner. Det verkar i och för sig vara normalt med den färgvariationen. Vad jag reagerar på är att lukten är en helt annan än de tidigare jag plockat. De förra har luktat (och smakat) lite sötaktigt som av torkad aprikos. Dessa har en svagt kemisk lukt. Vet inte träslaget dessa växte på, kansk…mer…

0 890 visningar
1 svar

Vilken Svamp?

ConnyE

28 jan 2018 kl. 11:21

Den här svampen växer på en kastanj i Malmötrakten. Kan nån se vilken det är?

0 1167 visningar
2 svar

I högen av malda grenar - vad är detta ?

KristinaP

7 jan 2018 kl. 07:29

I Blekinge, nov -17. Hög av kompostkvarnsmalda grenar.

0 777 visningar
0 svar

Trattkantareller + Karl- Johan

Christina T

27 jan 2018 kl. 17:56

Vad är kg priset på trattkantareller och Karl- Johan nu i Januari- Februari
Hoppas på svar

Tack på förhandTrattkantareller

0 3744 visningar
12 svar

SvampSkåne

Natalia

25 apr 2007 kl. 08:36

Hej!

I live in Malmö just for 1 year and would like to know if there is any places here is Skåne where I could find Föränderlig tofsskivling (Pholiota mutabilis) and Karljohan (Boletus edulis). As I understood theer is no such mushroom here in Sweden as Armillariella mellea (honey mushroom på engelska)..
Maybe there is someone who could make a company to me one day?:)  Nata

0 1100 visningar
10 svar

Vad ska jag begära för pris på Trattisar per kilo?

Lisa

28 sep 2004 kl. 22:03

Vad tar man för pris för guldet?

0 1845 visningar
3 svar

Vaxskivlingar

Dag Ekholm

30 dec 2017 kl. 15:36

Vackra röda vaxskivlingar - men vilken art? Norra Småland 2017-10-08, gammal tomtmark.

0 2105 visningar
3 svar

Fjäderlik svamp

JvB

7 jan 2018 kl. 19:53

Hej
I Skåne (Sjöbo) en kall januaridag (-8 C) hittade jag en pinne på vilken det växte något som såg ut att vara mellanting mellan fjädrar och frost. Då jag rörde vid den så snarast pulvriserades svampen. Tacksam om någon kan upplysa mig om vad jag kom över. Aldrig sett något liknande.

0 881 visningar
1 svar

Ostronmussling?

Lilja

9 jan 2018 kl. 08:39

Hoppas bilden kommer med denna gången!

0 866 visningar
1 svar

Ticka på boklåga?

JanK

21 jan 2018 kl. 17:42

Fotad i dag (21/1) på boklåga i norra Halland.

0 832 visningar
3 svar

Vilken ticka??

Tommy A

10 jan 2018 kl. 15:32

Fotad idag i Umeåtrakten. Men vad är det för art?

0 1041 visningar
3 svar

Liten klibbig mussling

Lilja

9 jan 2018 kl. 08:11

Vad kan detta vara? En liten tanig och seg mussling som har köttsaft man blir klibbig av på fingrarna, liksom man hade tagit i kåda. Växte i stora mängder på ek igår den 8 januari i Bohuslän. Smaken lätt syrlig och något stark eftersmak.

0 6001 visningar
4 svar

Steka torkad svamp?

soppe

13 jan 2018 kl. 15:13

Hej, behöver torkad svamp stekas eller kan den användas som den är efter blötläggning?
Hur gör du?
Tänkte göra soppa eller sås.

0 889 visningar
1 svar

Ostronmussling

Lilja

9 jan 2018 kl. 08:05

Hej! Kan detta vara ostronmussling? Plockade den igår den 8 januari på ek. Tycker den verkar för mörk på skivorna, att foten är för kort och att inrullad kant saknas på de små exen så jag är mycket tveksam. Dock är de mörkaste riktigt blöta och väta kan ju göra svamp mörkare. De är köttiga och har mild smak.

0 992 visningar
3 svar

Är detta vinternagelskivlingar?

Mats

7 jan 2018 kl. 16:06

Hej! Jag plockade dessa idag i stockholm och misstänker starkt att det är vinternagelskivlingar. De stämmer överens med beskrivningen i min svampbok men de på bokens foto har ljusare fötter än de jag har plockat.

De såg pigga ut trots minusgrader och de växte på och bredvid en lövträdsstubbe av okänd art.

Vissa av dessa foton är väldigt lika det jag hittat: http://svampguiden.com/forum/visa/131744

Om jag träffat rätt, vad gör jag med den då? Steker eller hur gör man? Äter…mer…

0 1051 visningar
1 svar

Vad är detta?

Margareta

6 jan 2018 kl. 12:02

Hej.
Hittade dessa i skogen idag under mossa och undrar vad det är?.
Marks kommun.

0 1955 visningar
9 svar

Svamp till USA

Totte

13 jan 2006 kl. 16:27

Hej!
Jag har min mans släktingar från USA på besök och skulle gärna vilja ge dem lite torkad Karljohan och Trattkantareller att ta med hem.

Men är det någon som vet om de får lov att ta med svamp in i USA för tullen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone