Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 737 visningar
4 svar

Är detta honungsskivling?

HenrikH

11 nov 2017 kl. 23:05

Almstubbe i syrenhäck utanför Örebro

0 1288 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Lena Gustavsson

31 okt 2017 kl. 22:49

Stockholm gran/tall-skog.

0 599 visningar
0 svar

Hjortryffel?

Tanomjit

12 nov 2017 kl. 18:05

Är hjortffel?
denna svamp hittade jag I Alingsås.
Mvh Tanomjit

0 814 visningar
2 svar

Vilken fingersvamp?

LCross

12 nov 2017 kl. 13:59

Denna fingersvamp hittade jag idag i Söderåsens Nationalpark med ädellövskog i nv Skåne.

0 10092 visningar
8 svar

Blomkålssvamp perfekt till varm macka

Mickeleh

13 dec 2009 kl. 16:59

Nu lagom till kylan är det väl dags att plocka fram arsenalen i frysen! Stekte Blomkålssvampen riktigt hårt i en blandning av smör/olivolja, saltade upp och kryddade av med rosmarin,svartpeppar och en klyfta vitlök,samt gnutta oregano, la i slutfasen i en halv finhackad gul lök (scharlottenlök hade suttit fint) och när detta fräst upp in med blandningen i ugnen med lite god skinka,tomat och ost. Och vips en ytterst delikat varm smörgås som severades med hederlig spenatsoppa och denna…mer…

0 1018 visningar
6 svar

Kan någon identifiera svampen som växer på vår ek?

Johan ek

8 nov 2017 kl. 21:17

Är det någon som vet vad detta är för svamp och hur pass aggressiv den är. Svampen växer på en ek.

0 1214 visningar
2 svar

Vilken ticka på glasbjörk - ung skillerticka?

DanI

10 nov 2017 kl. 13:26

Tacksam för hjälp med denna. Har ingen erfarenhet av denna.

0 1421 visningar
5 svar

Ängsvaxing?

Niklas

6 nov 2017 kl. 11:48

Är dessa svampar ängsvaxing? De är funna i gräs vid en skogsstig i Östergötland.

0 852 visningar
3 svar

Vilken skivling?

Magisk

10 nov 2017 kl. 14:29

Funnen i granskog. troligen växer dem på begravd ved relativt stora 6cm i diameter den största. Jag fota dem som hastigast på förbi farten med ena handen full med kantareller så har inte så mycket mer matnyttig info. Jag tänkte först att dem kan vara rökslöjskivling (hypholoma capnoides) men känns inte helt rätt de jag hittat tidigare har aldrig vart så stora och foten känns inte helt typisk. Tacksam för hjälp.

0 881 visningar
2 svar

Märkliga trattisar!

Lennartvislanda

8 nov 2017 kl. 16:25

Hittade flera trattisar på samma ställe som hade växt på ett underligt sätt.
På ovansidan hade de delat sig på 3-6 mindre “kronor”, men satt på samma stjälk.
Är detta vanligt?

0 1298 visningar
4 svar

Vad är det för svamp?

frkalund

23 okt 2017 kl. 13:45

Hittat den här i skogarna utanför Uppsala. Mossig barrskog med tallar runt om.

Nyfiken på vad det kan vara, hittar inget på nätet.

0 2635 visningar
7 svar

Svampbok för all svamp

Trollehatt

31 jul 2011 kl. 22:22

Söker namn på någon svampbok som tar upp i princip alla svampar vi har i våra marker. Vill vidga mina vyer och inte enbart titta på matsvampar.

Vad rekommenderar ni?

0 1143 visningar
2 svar

Ekticka?

Heléne

8 nov 2017 kl. 21:01

Kan detta vara en ekticka, på ek Byxelkrok, Öland

0 650 visningar
1 svar

Kan någon identifiera svampen som växer på vår ek?

Johan ek

8 nov 2017 kl. 21:01

Denna svamp växer på en gammal ek. Någon som vet vad den heter och hur ser utgången ut för eken?

0 879 visningar
1 svar

Röd flugsvamp med parasitsvamp

Bengt E

8 nov 2017 kl. 15:28

Jag hittade i mitten av september ett område med drygt 20 röda flugsvampar varav 6 var i olika grad angripna av en parasitsvamp (?). Har bara sett detta på den här lokalen, trots att jag varit rätt flitig i svampskogen denna svamprika höst, och sett åtskilliga röda flugsvampar. Blandskog, Nåstenskogen SV om Uppsala

0 1369 visningar
3 svar

Två frågetecken

Ulla K

4 nov 2017 kl. 19:28

Kan inte placera dessa svampar, hoppas på hjälp!

0 784 visningar
3 svar

Svampar som gillar varandra

StinaK

5 nov 2017 kl. 23:26

Jag tänker på exempelvis örsopp och rosenslemskivling. Vilka fler svampar vet ni om som gärna växer tillsammans?

0 965 visningar
2 svar

Och en sista fråga om vad detta är...

Lena Gustavsson

31 okt 2017 kl. 22:51

Stockholm. Gran/tall-skog.

0 1022 visningar
1 svar

Undrar vad detta kan vara.

gertlind

4 nov 2017 kl. 15:07

Vad kan detta vara? Lite kantarell men ränderna går inte ner på stammen.
Plockad i Åkersberga, Stockholm. Fuktig barrskog.

0 801 visningar
2 svar

Ärbart?

Mariaa

4 nov 2017 kl. 13:04

Vad är detta för svamp? Växer i min trädgård i Blekinge invid ett päronträd.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone