Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1177 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Bengt E

7 nov 2017 kl. 14:57

Kan inte hitta denna svamp i de böcker jag har. Växtplats, lövkompost,  skuggigt. Hatt på de större exemplaren ca 15 cm bred, fot ca 12 cm hög. Hatten har “taggar” vissa som krokar (kloformade). Lukt god, Foten ihålig, men innehåller trådar, något spröd likt riskor.

0 785 visningar
1 svar

Vad har jag hittat?

Binchi

7 nov 2017 kl. 11:22

Kan inte hitta dessa på nätet… Någon som vet?
Ätlig?

0 903 visningar
1 svar

Namn på svampen

collan

6 nov 2017 kl. 19:26

Någon som känner igen denna svamp? Ca 5cm över hatten och ca 7cm hög. Väldigt vackert mörkt brun.

0 979 visningar
4 svar

Ätlig?

bian

4 nov 2017 kl. 20:38

Hittade dessa svampar på Österlen i Skåne. Växer i grässlänt mot söder i kanten av träddunge.
Vilken sorts svamp är det. Tacksam om någon kan hjälpa mig

0 840 visningar
2 svar

Blek pokalmurkla?

Trädkojemannen

5 nov 2017 kl. 12:25

Hej, hittade dessa i Värmland. Får det till att det är blek pokalmurkla. Men kan det verkligen stämma? Den är så gul. Den borde inte finnas i Värmland. Går den att äta?

0 791 visningar
2 svar

Vilken svamp?

LenaE

4 nov 2017 kl. 19:50

Är i Småland, Ljungby och har vallat lilla mor i skogen.
Hittade denna svamp som jag inte känner igen. Någon som har idéer? Jag har kollat två svampböcker och här på svampguiden men är inte närmare någon lösning.
Hittad i mossig barrskog…Väääääldigt vått i markerna. Hittade även rökslöjskivling i samma område om det hjälper.

0 903 visningar
7 svar

blomkålssvamp!

svampstaff

20 aug 2008 kl. 23:27

hittade två exemplar av blomkålssvamp igår, men bara i bejbistadiet…nån som vet när man kan skörda dom? växer dom fort tro?

0 1105 visningar
2 svar

Lav el svamp?

frokenflitig

5 nov 2017 kl. 13:53

Fullt av dessa på marken i blandad barrskog. Såg först ut som ngn slags skorplav, men var mjuk som en svamp? Någon som har en idé om vad det kan vara?

0 914 visningar
1 svar

Stort haröra

Mala

5 nov 2017 kl. 15:57

Jag ser på denna site att stort haröra är giftig. Hur har man kommit fram till det? I svampboken jag har från 2001 är den ätlig. Jag har hunnit äta en svampmacka utan någon reaktion. Ska jag slänga resten jag har i frysen?

0 1911 visningar
2 svar

Konstig trädsvamp

Hans-Olof Andersson

4 nov 2017 kl. 23:02

Växte på en björk i Halmstad trakten. Bilden visar den största av fyra stycken. Mjuk konsistens och ca tio centimeter i diameter.

0 854 visningar
2 svar

Svarta tungor på strandheden.

Bertil Johansson

5 nov 2017 kl. 09:38

Gnisvärd, Tofta, Gotland igår 4 november. De ser ut som bitar av lakrits och i formen som stekspadar. Cirka fem cm långa. Någon som vet vad det är?

0 877 visningar
1 svar

Ätlig svamp_bild

Diana

3 nov 2017 kl. 16:40

Ops, bilden laddades inte upp.
Testar igen, går denna att äta.

0 535 visningar
1 svar

Går denna att äta?

Diana

3 nov 2017 kl. 15:35

Är osäker på vad detta är för svamp. Är den ätbar?

0 776 visningar
3 svar

Panaeolus ?

NisseJ

29 okt 2017 kl. 21:39

Är detta en art i släktet Panaeolus ? Eller något annat närliggande släkte ? Eller en hätta ( Mycena ) ? Växer i högar av halvt förmultnade fjolårslöv från ett gråpäronträd i Västmaland ( med sällskap av bl. a massor av trådpipklubbor ) Hoppas få svar på min fråga.

0 1290 visningar
11 svar

Pudrad trattskivling?

Niklas

29 okt 2017 kl. 15:40

Är detta pudrad trattskivling? Jag tycker att känslan i svampen påminner om blåmusseron i form och konsistens. Lukten var ganska angenäm.

0 760 visningar
2 svar

Trattkantarellerna hade frusit inatt

Lars och Karin

30 okt 2017 kl. 16:50

Måndag 30 oktober -17
Kan man ta rätt på trattkantareller som har frusit i skogen och som är stenhårda/ isiga?
Om ja, hur då?

0 588 visningar
1 svar

Sammetslen vacker mörkbrun hatt, blandskog

Lena Gustavsson

31 okt 2017 kl. 22:45

Vad är det för något?
Stockholm, blandskog.

0 633 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Lena Gustavsson

31 okt 2017 kl. 22:47

Fick tyvärr ligga lite för länge innan jag fotade dem. Gran/tallskog Stockholm.

0 1275 visningar
6 svar

Är det tryffel

Vinaki

30 okt 2017 kl. 15:04

Hittat i Stockholm

0 881 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Nobella

29 okt 2017 kl. 16:23

Blekinge, växer i mossa vid bok och hasselskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone