Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1523 visningar
1 svar

Är det Auricularia auricula-judae

Jeannie

30 okt 2017 kl. 16:15

Hitta i Stockholm ,

Hej.
Undra vad det här är för svamp samt är den ätlig . Hitta den på en död björk i en bland skog.
Tackar för svar.
Med vänliga hälsningar
Jeannie

0 787 visningar
5 svar

Trattkantareller

/Osäker ändå...

28 okt 2017 kl. 10:06

Jag är en sån som inte vågar lite på mig själv trots att jag är säker. Ingen snack om saken att detta är trattkantareller väl?

0 15851 visningar
13 svar

Inge bra att frysa svamp

Peter i Stryn

27 sep 2009 kl. 12:45

Hallå
Som kock gillar jag svamp vädigt mycket och plockar då jag har tid.
Denna säsong har det varit massa Taggsvamp och Karl-Johan där jag bor Stryn Norge.
Jag har bara skurit ner svampen och fryst den i påsar inte kokat ur den/förstekt den….
MISSTAG det blir beskt som bara den om man fryser in den som den är….så nu skall jag exprimentera i veckan med olika metoder så återkommer med resultat!
Mvh Peter

0 645 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp och är den ätlig

Jeannie

30 okt 2017 kl. 06:44

Hej
Vad kan detta vara för svamp och är det ätlig hittad i bland skog i Stockholm.
Tack för svar!
Mvh
Jeannie

0 1379 visningar
1 svar

Svamp i rabatten som kväver växter.

Miriam

29 okt 2017 kl. 04:45

En svamp har börjat växa kring en perenn i rabatten sedan i somras. Den kväver perennen som vanligen blir ca 2 m hög, i år blev den kort och fjuttig istället. Under rabatten finns en massa rötter från en björk som togs ner för några år sedan. Rabatten finns i mellansverige.

0 3022 visningar
9 svar

Gyttrad taggsvamp?

Yoshi

28 okt 2017 kl. 14:23

Vad är det för kul svamp min man fann i skogen? Doftar jättegott. Jättestor är den. Vi har plockat den och googlat lite men vet inte exakt vad det är.

0 719 visningar
2 svar

Vad har vi hittat för svamp?

Yoshi

29 okt 2017 kl. 13:43

Jätterosa! Både foten och hatten. Doftar gott. Ca 20 cm långa.

0 770 visningar
3 svar

Vilken sorts svamp är detta?

Sooooofiee

29 okt 2017 kl. 19:04

Någon som har koll på denna kamrat Hittad i blandskog.

0 888 visningar
2 svar

Gyllensopp?

PatrickF

29 okt 2017 kl. 22:04

Kan det här vara gyllensopp? Ovanligt och rödlistad VU. Om inte vad kan det vara isåfall? I hävdad ängsmark med lövträd. Växte under hassel men flera andra träd runt om som björk,ek med flera. Uppland 20/9 2017.

0 629 visningar
1 svar

Gräsmattssvamp

MickiS

29 okt 2017 kl. 19:40

Vad kan den här gräsmattssvampen heta?

0 1905 visningar
3 svar

Recept med svart trumpetsvamp?

Kjell Rilbe

25 sep 2006 kl. 14:14

Hej!

Hittade några inlägg med recept för svart trumpetsvamp daterade 2004. Det är ju två år sedan, så jag tänkte höra om det kanske finns fler goda förslag nu?

I min svampbok står att den kan bli besk efter torkning (vi har torkat våra), och att man nog bör hälla bort blötläggningsvattnet. Men recepten från 2004 talade om att smula torkade svampen rakt ner i t.ex. grädde. Inga problem med besk smak då? Skulle vilja veta mer om detta med risken för beska…

Tack!

0 1905 visningar
8 svar

Aldrig sett något liknande

Maria Z

25 okt 2017 kl. 13:07

Hittad i Tyresö, nära vatten. Stark i smaken när jag bet ner i köttet. Frågat runt men ingen har en aning.

0 1135 visningar
1 svar

Ser ut som en sopp men är en skivling

Carl Lindsten

28 okt 2017 kl. 10:47

Under björk i Södermanland. Svart hatt och ljusgrå skivor.  De påminner om champinjonskivor, men förblir gråvita. Ca 12 cm hög.Vid första anblick ser den ut som en sopp. Hård korkartad fot.

0 749 visningar
1 svar

Rödgul taggsvamp?

lofling

28 okt 2017 kl. 21:14

Rösgul eller blek. Fanns enorma mängder i mossan och gräset.
Vad gör de sig bäst i? Pasta? Macka?

Fanns i Blandskog fall och löv runt Kalmar. Fanns även kassavis med trattisar och några få kantareller.

0 747 visningar
2 svar

Gulbrun svamp med gröntonad fot

Lotta H

28 okt 2017 kl. 20:09

Nordvästra Skåne. Växer i trädgård i gräsmatta med en del mossa i. På platsen har det stått en kastanj för några år sedan. Intill finns ek, bok, björk och många lönnar. Har inte sett den tidigare men den kanske har funnits där ändå, men i år är det mängder som kommit de senaste veckorna. Har tittat på många svampbilder men blir osäker då “min” svamp har grönaktig fot.

0 548 visningar
0 svar

Gulbrun svamp med gröntonad fot

Lotta H

28 okt 2017 kl. 20:10

Nordvästra Skåne. Växer i trädgård i gräsmatta med en del mossa i. På platsen har det stått en kastanj för några år sedan. Intill finns ek, bok, björk och många lönnar. Har inte sett den tidigare men den kanske har funnits där ändå, men i år är det mängder som kommit de senaste veckorna. Har tittat på många svampbilder men blir osäker då “min” svamp har grönaktig fot.

0 2035 visningar
1 svar

Svampar i blomkruka

carlgardelov

28 okt 2017 kl. 12:32

För ca 1 vecka sedan stängde jag fönstren hemma då det började bli frost om nätterna. Vi har en typ av palmväxt som jag glömt namnet på, köpt på IKEA för några år sedan. I krukan upptäckte jag idag en liten svampskog. Vi bor i en 2a i Oslo som lätt blir fuktig när vi hänger tvätt eller duschar. Senaste dagarna har det hängt tvätt väldigt nära växten och jag gav den en skvätt vatten samtidigt som jag stängde fönstren för säsongen, ca 1 vecka sedan. Jag undrar såklart…mer…

0 1355 visningar
2 svar

Tacksam för hjälp med artbestämning av grå skivling

Julia

28 okt 2017 kl. 15:04

Hej,
Dessa svampar har mina svärföräldrar plockat i sin trädgård strax söder om Växjö, på en plats som gödslats med hästgödsel. De växte både flera tillsammans och enskilt, längs en buskrad av rosenkvitten. Svärföräldrarna trodde att det var trattkantareller och har ätit av svampen. Svamparna luktar ganska specifikt, jag har dock svårt att beskriva lukten. Inte obehagligt men annorlunda. De största hattarna mäter ca 7 cm i diameter. Tacksam för hjälp med artbestämningen!

0 983 visningar
5 svar

Skivling på lönn

PatrickF

26 okt 2017 kl. 22:47

På gammal barklös lönnlåga. Täta skivor, seg, stark lukt av gurka. 4-7 cm bred. Sporer nästan klotrunda 4-5 x 3um och släta. Stockholm 26/10. Vad kan det vara?

0 939 visningar
1 svar

Tickor svarmp

Kitsada

27 okt 2017 kl. 14:28

Vad är det svarmpen 2 olika?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone