Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hallå
Som kock gillar jag svamp vädigt mycket och plockar då jag har tid.
Denna säsong har det varit massa Taggsvamp och Karl-Johan där jag bor Stryn Norge.
Jag har bara skurit ner svampen och fryst den i påsar inte kokat ur den/förstekt den….
MISSTAG det blir beskt som bara den om man fryser in den som den är….så nu skall jag exprimentera i veckan med olika metoder så återkommer med resultat!
Mvh Peter
Hej
Vad kan detta vara för svamp och är det ätlig hittad i bland skog i Stockholm.
Tack för svar!
Mvh
Jeannie
Hej!
Hittade några inlägg med recept för svart trumpetsvamp daterade 2004. Det är ju två år sedan, så jag tänkte höra om det kanske finns fler goda förslag nu?
I min svampbok står att den kan bli besk efter torkning (vi har torkat våra), och att man nog bör hälla bort blötläggningsvattnet. Men recepten från 2004 talade om att smula torkade svampen rakt ner i t.ex. grädde. Inga problem med besk smak då? Skulle vilja veta mer om detta med risken för beska…
Tack!
Nordvästra Skåne. Växer i trädgård i gräsmatta med en del mossa i. På platsen har det stått en kastanj för några år sedan. Intill finns ek, bok, björk och många lönnar. Har inte sett den tidigare men den kanske har funnits där ändå, men i år är det mängder som kommit de senaste veckorna. Har tittat på många svampbilder men blir osäker då “min” svamp har grönaktig fot.
Nordvästra Skåne. Växer i trädgård i gräsmatta med en del mossa i. På platsen har det stått en kastanj för några år sedan. Intill finns ek, bok, björk och många lönnar. Har inte sett den tidigare men den kanske har funnits där ändå, men i år är det mängder som kommit de senaste veckorna. Har tittat på många svampbilder men blir osäker då “min” svamp har grönaktig fot.
För ca 1 vecka sedan stängde jag fönstren hemma då det började bli frost om nätterna. Vi har en typ av palmväxt som jag glömt namnet på, köpt på IKEA för några år sedan. I krukan upptäckte jag idag en liten svampskog. Vi bor i en 2a i Oslo som lätt blir fuktig när vi hänger tvätt eller duschar. Senaste dagarna har det hängt tvätt väldigt nära växten och jag gav den en skvätt vatten samtidigt som jag stängde fönstren för säsongen, ca 1 vecka sedan. Jag undrar såklart…mer…
Hej,
Dessa svampar har mina svärföräldrar plockat i sin trädgård strax söder om Växjö, på en plats som gödslats med hästgödsel. De växte både flera tillsammans och enskilt, längs en buskrad av rosenkvitten. Svärföräldrarna trodde att det var trattkantareller och har ätit av svampen. Svamparna luktar ganska specifikt, jag har dock svårt att beskriva lukten. Inte obehagligt men annorlunda. De största hattarna mäter ca 7 cm i diameter. Tacksam för hjälp med artbestämningen!