Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 577 visningar
0 svar

stinkspindling utan lameller

StinaK

25 sep 2017 kl. 18:23

Hittade denna konstiga stinkspindling(?) i ett granplantage söder om Borås. Är den angripen av något som gör att den inte fått några skivor? Är det någon som har sett något liknande? Det fanns andra liknande spindlingar i närheten utan skivor.

0 1454 visningar
2 svar

Vilken fingersvamp är det?

Phalagorn

25 sep 2017 kl. 11:42

Det var länge sedan jag stötte på en lite större grupp av fingersvamp, brukar bara hitta några enstaka som sticker upp lite här och där. Blev så glad att jag tog några bilder på dem, växer i lövverket, under buskar och bok i parken utanför Fredriksdals entré i Helsingborg. Jag bläddrade lite i min ena svampbok och kom fram till att det är rak fingersvamp, kan det stämma? Tack på förhand.

0 566 visningar
1 svar

Art?

Novisen

25 sep 2017 kl. 14:51

Funnen i Hälsingland, med några tallar,mellan 2 mindre vägar,torrt å med lite grus,mossa å löv -tacksam för svar av experterna :)

0 782 visningar
3 svar

ID-hjälp Doftvaxskilvling?

ML

25 sep 2017 kl. 15:30

-Den här hittades i en blandskog, ganska öppen glänta, i tjock mossa.
Hassel, gran, björk och ek i närheten.

- Den doftar mycket men jag kan inte beskriva doften. (I litteratur så beskrivs doften som parfymerad tvål eller bittermandelolja men det är svårt att avgöra om de likheterna finns.)

-Den är flockig högst upp på foten men jag vet inte om det syns på bild 3.

- Skör och slemmig hatthud.

0 784 visningar
1 svar

Svamp i gräsmattan

Sven-Erik Lampinen SEL

25 sep 2017 kl. 16:07

Vad är det här för svamp. Växer på vår gräsmatta i Töre.

Hej!
Jag plockade dessa i barrskog, undrar om dessa är ätbara? Är det lammticka? På sista bilden har jag något som kanske kan vara någon champinjon, stämmer det? Skurit upp alla i halvor så ni lättare ska se
Mvh Lina

1 568 visningar
1 svar

Champinjon?

MrMushroom

25 sep 2017 kl. 12:15

Hittades alldeles nyss i vår trädgård i Helsingborg och det finns ganska många på samma ställe.

0 1488 visningar
4 svar

Svamp i gräsmattan

IM

24 sep 2017 kl. 18:33

Trädgård i Malmö, vad är det för svamp??

0 754 visningar
1 svar

Då provar jag igen. Vad för svamp?

Henrik Svedberg

25 sep 2017 kl. 14:51

Hittad i södra småland, barr och lövskog.

0 739 visningar
2 svar

Vilken svamp?

AnnikaHell

25 sep 2017 kl. 10:42

Hej!
Såg denna vackra svamp i Orlångens naturreservat. Den fick stå kvar men vad är det för svamp?
Undrar
Annika

0 673 visningar
2 svar

Är dessa stensopp?

Selma

25 sep 2017 kl. 10:04

Hej,
Vi har varit i skogen med barnen igår och lyckades hitta 2 Karl Johan svampar. Eftersom vi är totala nybörjare i svampplockningen skulle vi uppskatta om någon bekräftade detta

0 736 visningar
1 svar

Namnbyte?

Egon

25 sep 2017 kl. 12:12

Har man ändrat namnet på Macrolepiota bohemica till Chlorophyllum brunneum?
Den här växer i trädgård och i växthus.

0 3412 visningar
8 svar

Bruna svampar i trädgården

KatarinaBj

24 sep 2016 kl. 17:49

Hej! Senaste veckan har det exploderat med svamp hemma i trädgården. Mossrik gräsmatta, aspar och blandade träd ca 5m från svamparna. Ljust bruna på ovansidan, väldoftande. Djupa skivor, ljusbrun-rosa. Kan det vara någon form av champinjon?

0 458 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp går den att äta?

Anitas50

25 sep 2017 kl. 11:03

Den växer i min trädgård mellan ekarna i Örebro

0 691 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Lars Abrahamsson

25 sep 2017 kl. 09:29

Hittad i Östgötaland i park på lönn stubbe.

0 792 visningar
1 svar

Mandelriska?

Jennie L

25 sep 2017 kl. 10:05

Plockade nedan i sur mark invid tall/gran i Halland igår. Kan det vara Mandelriska? Tack från svampnovisen!

0 476 visningar
0 svar

Fingersvamp

Magnus74

25 sep 2017 kl. 09:33

Är den ätbar ??

0 612 visningar
2 svar

Knepig Cortinarius 1

Hildingsson

22 sep 2017 kl. 11:41

Hittade ett antal Cortinarius i Sällevadsåns naturreservat i Vetlanda kommun, Småland. Beklagar dåliga foton, hade bara mobilen med mig….

0 1226 visningar
4 svar

Jättetrattskivling?

MihTo

24 sep 2017 kl. 22:49

Hej. Är den här en jättetrattskivling (Leucopaxillus giganteus)? Färjan på denna vamp är vit-gul, medan i Svampguiden läste jag att färgen skulle vara gräddfärgade…

0 672 visningar
6 svar

röksvamp?

AsH

23 sep 2017 kl. 17:08

Hej hittade den här idag och undrar om någon vet vad det är?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone