Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 4701 visningar
3 svar

Trattkantarell vit beläggning

Rickard

24 sep 2017 kl. 18:21

Hej! Brukar plocka trattkantareller såhär års och har en återkommande fundering. Ofta när lite äldre fruktkroppar växer så att de överlappar varann finns det en vit/ljus beläggning ovanpå den undre hatten. Funderar på om det kan vara mögel eller möjligvis sporer från hatten ovanpå? Eller har det nåt att göra med ljusbrist att den delen får en annan färg? Upplever beläggningen som lite mjölig/kletig. Har hittils rensat bort detta men vet egentligen inte om det är nödvändi…mer…

0 881 visningar
5 svar

Honungsskivling?

Anna Hallberg

23 sep 2017 kl. 11:09

Har hittat den här svampen i en trädgård i Sörmland. Jag upplevde att den växte i gamla trädrester under gruset. Är orolig att det är honungsskivling. Hoppas på svar här.

0 518 visningar
2 svar

Får jag gissa?

MihTo

24 sep 2017 kl. 15:05

Från vänster till höger är dessa: en brunsopp, en brokkremla, två tegel-/aspsoppar, två Karl Johan, och tre björksåppar?

0 848 visningar
4 svar

Röksvamp?

ern123

24 sep 2017 kl. 20:32

Plockades idag (24/9) i Uppland. Ljusbrun hatt, ca 4-5 cm, inga fjäll. “klasar” ca. 1 kg. på ett ställe. Gles blandskog. Växte på murkna grenar (urgallring?)
Jag åt en liten smörstekt. Inte så speciellt delikat…
Jag antar någon sorts röksvamp?

0 579 visningar
1 svar

En flikig rejäl konstig vadå??

Daniel

24 sep 2017 kl. 19:54

Hej!
På promenad i en fuktig/blöt blandskog utanför Enköping stötte jag på denna märkliga svamp. Kunde inte avgöra om den växte på den murkna pinnen eller i marken men den satt stadigt(!) när jag kände på den. Känga strl 45 som storleksjämförelse.

0 824 visningar
2 svar

Vad är det här för svamp? Olika sorter?

Surahammar

24 sep 2017 kl. 18:47

Växte i mossa i barrskog

0 538 visningar
1 svar

Musseron?

Gabriella

24 sep 2017 kl. 20:30

Hej!
Idag har jag plockat de. Vid plockning svampen hade en röd vätska som blev brunt senare.
Smaken var fint och mild?
Tack på förhand!
Mvh
Gabriella

0 766 visningar
1 svar

Ätbar murkla?

Helena W Karlsson

24 sep 2017 kl. 20:45

Plockade i en avverkningsgata i Dala-Flodatrakten. Biskopsmössa?

0 482 visningar
1 svar

Tack!

Helene Henriksson

24 sep 2017 kl. 20:29

Orange taggsvamp verkar högst trolig när jag jämfört med bilder på nätet. En s k “nära hotad” svamp. Varmt tack för hjälpen!

0 532 visningar
0 svar

Soppar, vilka är de?

HelenaErik

24 sep 2017 kl. 19:15

Idag va vi i Grimstaskogen och hittade flera soppar, just dessa är jag inte helt säker på vilka det är så tar gärna hjälp! Vet ni? Tack!

(Ledsen om detta postats två ggr, hade problem med uppladdning av bilder och inlogg

0 1021 visningar
1 svar

Svamp från Grimstaskogen - vilka är dessa soppar?

Helena och Erik

24 sep 2017 kl. 19:03

Idag va vi i Grimstaskogen och hittade flera soppar, just dessa är jag inte helt säker på vilka det är så tar gärna hjälp! Vet ni? Tack!

0 692 visningar
1 svar

Vad är detta?

TinaH

24 sep 2017 kl. 18:23

Huddinge kommun, Stockholm

0 739 visningar
1 svar

Och den här då?

TinaH

24 sep 2017 kl. 18:50

Murkla antar jag, men aldrig sett förr, och växer på fallet träd.

0 1424 visningar
3 svar

Grön flugsvamp???

Ela

13 sep 2014 kl. 22:08

Har aldrig sett en sån här förut..

0 918 visningar
2 svar

Undrar vad det här är för svamp och om den är ätlig?

Mats Nord'en

24 sep 2017 kl. 15:29

Östra svealands skärgård Singö. Det var mycket barrskog där den växte.

0 535 visningar
1 svar

Vilka svampar

Göran

24 sep 2017 kl. 17:53

Var ute på Gålö idag och hittade dessa soppar plus blomkålssvamp(?). Vilka svampar är det? Hacka upp och steka i smör?

0 1133 visningar
7 svar

Djävulssopp

Steve

24 sep 2017 kl. 11:11

Undrar om detta kan vara djävulssopp? Om inte vad är det då? Växte vid en stor lind i Sollentuna utanför Stockholm

0 2058 visningar
7 svar

Svamp på mossig stubbe

Phalagorn

23 sep 2017 kl. 22:45

Vad är detta för vacker svamp som växer på mossiga stubbar? Hittade i lite mer fuktigt område med björkar, i löv- blandskog. Pålsjö skog, Helsingborg.

0 622 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

André

24 sep 2017 kl. 16:16

Den här hittades i stockholm.
Är den ätbar?

0 1401 visningar
1 svar

Murkla?

Patrikba

24 sep 2017 kl. 14:22

Funnen i lövskog, småland.
Mestadels bok
Men i skogen så var det som kompost liknade.
Massvis med gammalt gräs och det växte i och intill

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone