Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1109 visningar
1 svar

Taggsvamp eller ticka ?

Miomir

15 sep 2017 kl. 12:33

Lutar åt lammticka?

0 561 visningar
1 svar

Gul & lila

ChristinL

15 sep 2017 kl. 12:09

Hej,
Någon som vet vad detta är? Hittar den inte i svampboken jag har.

0 683 visningar
2 svar

Vilken typ av sopp?

Kp

13 sep 2017 kl. 18:40

Undrar om vilka två typer av sopp jag hittat och på vilket sätt kan man tillaga de som bäst. Benämner den större svampen som svamp 1 och den mindre ljusare som svamp 2. Tacksam för svar!

1 1290 visningar
4 svar

Karl Johan rensning

Karl Johan

13 sep 2017 kl. 15:56

Hej! Har fått med mig en hel hög stensopp hem från skogen. Det jag noterat nu när jag rensar är att de flesta exemplaren har någon typ av mögel (gult) underst ner på foten. I övrigt är de inte angripna och är fina och fasta. Har bara skurit av detta med lite marginal. Rätt, fel? Ska man slänga direkt?

0 1112 visningar
2 svar

Blodriska?

aslanz

13 sep 2017 kl. 18:57

Vi har aldrig plockat blodriska innan men är nästan säkra på att dessa är blodriska. Plockades i järfälla, stockholm. Vid ek- och barrskog.
Kan någon bekräfta? :)

0 560 visningar
1 svar

Kremla?

Jim

13 sep 2017 kl. 22:48

Kantkremla? Vinkremla? Mandelkremla?

0 638 visningar
3 svar

Vad är detta?

ChristinL

13 sep 2017 kl. 21:52

Har aldrig sett denna svamp tidigare. Blöder mörk lila saft när man skär i den. Växer i gammal blandskog.

0 1058 visningar
4 svar

Svamp i gräsmattan

Soppen

13 sep 2017 kl. 19:24

Vad är detta som växer i gräsmattan i Stockholmsområdet

0 683 visningar
3 svar

Vilken sort

Svampen68

13 sep 2017 kl. 14:35

Växer vid en tallskog

0 492 visningar
2 svar

vilken svamp är dessa?

Helene

14 sep 2017 kl. 12:47

Undrar vad detta är för sort?

0 633 visningar
2 svar

Sillkremla?

MariaW

14 sep 2017 kl. 09:45

Sörmland.
Blandskog men övervägande barr.
Känner ingen påtaglig skaldjursdoft

0 641 visningar
2 svar

Osäker

Miomir

14 sep 2017 kl. 17:59

Är det en stensopp?

0 487 visningar
2 svar

Vad är detta ?

Miomir

14 sep 2017 kl. 18:01

Kan någon hjälpa mig?

0 701 visningar
2 svar

Märklig svamp

Katarina Holmberg

15 sep 2017 kl. 11:18

Hej! Någon som vet vad detta är? Jag hittade dem i helgen då jag rensade i ett undanskymt hörn av min trädgård i Norrtälje. Växer skyddat under ett gammalt äppelträd och några gamla krusbärsbuskar.

0 1389 visningar
2 svar

Toppis eller vad är det för knepig svampar?

Joj

14 sep 2017 kl. 21:31

En kompis sa att det här var någon toppis svamp, stämmer det eller är det något annat konstigt?

1 497 visningar
3 svar

Anmäla olämpliga inlägg?

Phalagorn

14 sep 2017 kl. 19:41

I Svampguidens forumregler står det följande längst ner: “Vi administratörer tar tacksamt emot tips på olämpliga inlägg. Du kan anmäla olämpliga inlägg genom att klicka på länken “Anmäl” som finns i anslutning till varje inlägg. Det alternativet finns dock endast om du har skapat ett konto och är inloggad.”

Var hittar jag länken “Anmäl”?! Hittar inte vart jag skall klicka?! Har konto och är inloggad, har använt mig av både mobiltelefonen och datorn, men hittar verkligen ...mer…

0 1014 visningar
3 svar

Vad är detta för musseron?

Ewa N

14 sep 2017 kl. 02:57

Växtplats tallhed Norrbotten

0 914 visningar
5 svar

Nån ätbar skivling?

ronnie6905

13 sep 2017 kl. 20:26

De här växte på stubbar och döda grenar i blandskog.

0 2802 visningar
4 svar

Albino sopp ??

Schilken

13 sep 2017 kl. 17:52

Hej hittade dessa vita soppar som påminner om tegelsopp utan färg, något förslag

0 732 visningar
2 svar

Är detta en fjällskivling?

Lotta Nybleus

15 sep 2017 kl. 08:35

Hej,
vi undrar om detta kan vara en fjällskivling. Växer nära ett päronträd i en trädgård i Bromma/Stockholm.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone