Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har i många år försökt göra mig säker på nejlikbroskskivling. Är ju lite farliga förväxlingar där, och har inte lyckats få någon kunna att bekräfta ett exemplar “irl”, t.ex. lukten.
Gör här ett nytt försök. Se foton. Jag har gjort mitt bästa för att få färgerna rätt - justerat vitbalansen osv. Tyvärr aningen suddiga…
Någon som ser någon risk att det skulle kunna vara något annat?
1. Hittad i gräsmatta.
2. Hatten matt, len där mitten är mjukt konvex, ingen spets…mer…
Hejsan jag har nyligen börjat plocka lite svamp igen och hittat en hel del vanliga kantareller och riktigt stora.
Nu var jag ute och hittade vilket jag är nästan hundra på är Tratt Kantareller som jag brukade plocka när jag var liten med mamma när vi var ute i skogarna.
Det som gör mig osäker på om det verkligen är det är helst den stora då hatten har i prencip samma färger och foten med men hatten är liksom uppåt höjande som ni kan se på bilderna.
Men efter jag plockat vanl…mer…
Hej alla , jag och frugan var och plockade lite svamp i Sigtuna idag den 15/9 och såg något som liknade föränderlig tofsskivling .
vi fick en halv matkasse av dessa men jag störs av likheten med gifthätting !
Jag tog ett par bilder hemma på dom och undrar om någon kan avlasta mina nerver lite ? :-)
Vi är inte så vana att plocka svamp !
Hej! I söndags så hittade jag en svart taggsvamp i min hemby. Jag la in den på fejjan och fick svaret att den borde rapporteras in på Artportalen. Men jag vill inte göra det utan att vara säker på att det behövs. Min fråga är: Är den så pass sällsynt? Jag rapporterar mer än gärna in den på portalen ifall fallet är som det är. Kan nån även förklara hur man rapporterar in den?
Tyyyypiskt, jag har en stor kastrull med fin karljohan och tegelsopp som ska förvällas just nu. Tillagas hur länge, slå bort spad?
Försöker komma på vilken typ av champinjon detta är, för.visst är det en champimjon? Växte på en gräsplätt vid några björkar och rönnar. Doftar mandel men gulnar inte utan snarare lätt rodnad, annars tänkte jag först snöbollschampinjon, håller på att lära mig och vill kunna mer än soppar, kantareller och kremlor , foten är jämn hela vägen och hittade dessa och någon enstaka till.