Hej.
Då vi försöker lära oss nya svampar att plocka då vi mest är uppväxta med soppar, trattisar och kantareller kollar vi jämt nätet, svampguiden och en lite bok vi har hemma.
All ny info blandas lätt ihop i våra huvudena på oss för nu när jag kollade på en bild på en blomkålsvamp är det inte alls det jag och min sambo kallat för det. Vi har tidigare (för två år sedan) plockat stora mängder av en stor gul blek fingersvamp. Vilken är det för nu hittar jag inte nån info om att det skulle vara nån bra matsvamp. Den var god och vi mådde bra efteråt.
Hittade en stor fingersvamp idag men kan inte avgöra om det är en Rak eller Kam. Färgen med de svagt gula topparna gjorde att jag antog att det är en Rakfingersvamp men den ska inte finnas här i västerbotten enligt litteratur som jag har tillgång till, dessutom så finns ingen bitterhet i smaken. Doften är rätt stark och angenäm. Har dock inte tänkt äta den utan är mest nyfiken på vilken det kan vara.
Artbest. hjälp Fingersvamp
Alla sporer har samma färg på ramarior de större fingersvamparna det är ockrabrunt.
Det här släktet är så svårt så även om man kollar i mikroskop så kan man inte avgöra vilken ramaria det är.
Alla tappar sin färg när de blir gamla och blir vitaktiga,därför måste man studera dem under en längre tid när de växer.
När de kommer i marken så är det topparnas färg som man först ser.
Vi har cirka 30 arter av Ramaria i Sverige.
Det var blandskog där jag hittade denna fingersvamp. alltså både tall, gran, enris, björk och asp, plus lite annan lövsly. Kommer inte ihåg vad som fanns absolut närmast. Var mer inriktad på den stora mängden kantareller som växte just där och den där knep jag bara i farten. :)
Har hittat idag fingersvamp. Från färgen (mer beige än gul) och utseende tror att den är rak fingersvamp men vet inte säkert. De växte många - som en familj träff i 2 ganska stora grupper intill några träd. Ingen av de var särskild stora (störst av dem var ca 4cm breda och 5cm höga.)(bland skog)
Bengt, jag tycker verkligen det ser ut som svart trumpetsvamp, http://svampguiden.com/art/visa/craterellus_cornucopioides
och vad jag vet så finns det inga farliga förväxlingssvampar, så det är nog bara att äta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.