Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 923 visningar
1 svar

Snylting i soppar, bl.a. Stensopp

Soppen

13 aug 2017 kl. 16:02

Har en undran om snylting som förekommer i vissa soppar.
Vad kommer snyltingen av?
Är det lokalt endast i fruktkroppen, eller är det från själva svampen?
I så fall skulle det kunna vara förknippat med (bl.a.?) fuktig väderlek.

0 1084 visningar
1 svar

Vad?

Växjö

13 aug 2017 kl. 16:47

Vet någon vad det här är? Har hittats i Växjö, bland mossa i blandskog.

0 694 visningar
1 svar

vad är detta för sorter? / ätbara?

K fr

13 aug 2017 kl. 20:26

hittades i stenrik barrskog i norra norrland

0 575 visningar
3 svar

Goliatmusseron?

Urreman

13 aug 2017 kl. 17:04

Ñågon som kan hjälpa mig identifiera deaa svamp? Jag tycker det ser ut som en Goliatmusseron, fast den har ingen ring på foten så det är nog inte det…

0 699 visningar
1 svar

Är detta Karl-Johan?

MagnusS

13 aug 2017 kl. 21:04

Plockad i kanten av en skogsväg, blandskog, i Närke. Tror det är Karl-Johan men jag är inte säker. Vad tror ni?

0 1781 visningar
2 svar

Toppslätskivling och ostronskivling?

Johkkk

12 aug 2017 kl. 23:49

Var ute och gick och tyckte jag såg toppslätskivling så tog några kort. Såg även en annan svamp som jag inte känner igen. Är det ostronskivling?

Kram på er! :)

0 822 visningar
3 svar

Foto på olika svampar

Novisen

13 aug 2017 kl. 13:19

Hälsingland

0 770 visningar
1 svar

Foto på olika svampar från Hälsingland

Novisen

13 aug 2017 kl. 13:57

Vill veta vad dessa 2 svampar heter - den lite brun-grå luktade ganska gott,kompakt svamp…

0 530 visningar
1 svar

Foto på olika svampar

Novisen

13 aug 2017 kl. 13:15

Dessa snubblade jag på när jag snavade på en gren :)  i Hälsingland, blandskog

0 788 visningar
0 svar

Vilken svamp?

Kakan

12 aug 2017 kl. 19:07

Hittat i mossig granskog. Foten vit och hatten åt det rosa hållet. Antar att det är någon sorts skivling men vilken? Hittade både ett yngre och ett äldre exemplar.

0 689 visningar
1 svar

Två stycken...

Oskar 16 år småland

12 aug 2017 kl. 14:33

Jag har en en gång gett mig ut i de blöta skogarna här nere. Denna gången blev det till min bästa skog, i Ubbalt. Nu undrar jag om dessa två svampar. Den gula är ca. 10 cm hög, citrongul till färgen. Luktade väldigt starkt, kemiskt typ, ungefär som nån gas. Jag tycker att den påminner om både en spindling och en musseron och lukten får mig att chansa på Svavelmusseron.
Den andra är ca. 5 cm hög, hatten var ca 10 cm bred. Luktade inget speciellt kke lite chokladaktigt och smakad…mer…

0 745 visningar
5 svar

Svamp ??

Novisen

12 aug 2017 kl. 15:10

Hittat I blandskog-gran tall i mossan vid en skogsstig-Hälsingland. Luktar inte mycket, foten är vek.. Tacksam för svar

0 972 visningar
1 svar

Konstig svamp

Olle Persson

12 aug 2017 kl. 14:10

Hej hittade en konstig svamp när jag klippte ner en buske ser ut som små svarta fingrar som växer från samma rot
Jag bor i Skåne och busken växte i vår trädgård.

0 1060 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Minja smajic

12 aug 2017 kl. 14:12

Hej. Är på Österlen och hittade precis denna obscena svamp. Vet någon vad det är för svamp?

0 719 visningar
5 svar

Vet ngn vad detta är för svamp?

Boopan

10 aug 2017 kl. 14:44

I Munkedal bohuslän

0 827 visningar
5 svar

Pepparriska?

Puff

11 aug 2017 kl. 19:30

Kan detta vara pepparriskor?

Hittades i tallskog i västerbotten

0 811 visningar
2 svar

Rotfingersvamp?

JanAUppsala

11 aug 2017 kl. 19:57

I tisdags var jag ute i mina vanliga, fina exkursionsmarker, gammal rik, länge/sent betad barrblandskog - och hoppades trots torkan hitta något.  Och något fanns.
Förmodad rotfingersvamp var ett fynd, en snygg koloni..  Den enda jag vände uppochner på var nedtill snyggt dekorerad av en mögelsvamp.  Alla de andra fick stå kvar okollade.
Några bilder på gänget och den konstaterat drabbade-

0 720 visningar
3 svar

Namn på svamp?

rosasvamp

11 aug 2017 kl. 17:13

Hittade denna ansamling av svampar(antar jag) på gräsmattan i närhet till rönnhäck samt äldre tall. Någon som vet vad det är för nått?

plats Malmberget.

/Fredrik

0 4684 visningar
2 svar

Svamp i gräsmattan?

Paulo

10 aug 2017 kl. 15:05

Hej, detta verkar vara ett ganska återkommande ämne men gör ett inlägg ändå på just denna svamp. Frågan är om vi behöver vara oroliga ifall vår ettåring äter dem? Växer i en gräsmatta i Leksandstrakten.

0 1675 visningar
2 svar

Är Svampen runt egenodlade morötter ok?

Nathalie

10 aug 2017 kl. 15:02

Hej..

Odlat morötter i en pallkrage uppe på altanen.
Nu när jag skulle ta dem fanns de en del svamp runt några av morötterna
Bifogar bild och om de är okej att äta morötterna?
Va kan det vara för svamp?
Dem va lätta att få bort.

Mvh Nathalie

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone