Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Går det att importera svampställen i appen från en annan telefon?
Hej, jag har hittat massor av sprängticka. Jag har suttit och läst lite om svampen och förstått att den ska vara fantastisk. Jag skulle vilja torka den och göra pulver av den men hur? Är de någon dom har lite bra tips att ge? Tack på förhand
Självlysande ved från sälg, asp, gran och björk har angripits av honungsskivling, vars mycel är luminicent. Det talas om på många ställen.
Men min fråga är varför är sådan ved oftast grönfärgad i dagsljus. Grönfärgen ska bildas av svampen “Grönskål” sägs det. ??
Började idag iordningställa något rabattartat för mina nya buddlejor. Flera av de gamla klarade inte den snöfattiga vintern och den i särklass ömtåligaste klarade sig bäst, om än med en ngt nedsatt livhank.
En hel del kajp fick då stryka på foten och jag kom att tänka på de groddknoppar/smålökar som flera av svampguidens medlemmar fick för några år sen. Mina ”odlingar” med proveniensen Bjärka-Säby slottspark, växer ohämmat här hemma och jag har dessutom genom år…mer…
Går igenom mappen ” Oid. tickor “. Har svårt att sätta namn på dessa båda. De växer på nedfallna grenar/stammar av lövträd i strandsnårskog på södra Mälarstranden, Västmanland. Är osäker på trädslag men runtomkring finns al. asp. ask. björk m.fl. trädslag. Tacksam för förslag på artnamn om det är möjligt enbart utifrån bilderna.
Går igenom äldre bilder över oidentifierad svamp. Har inledningsvis fastnat för 2 st. Båda bilderna är tagna c:a 100 m från Mälarens södra strand , Västmanland. Bild 1: Växte på en murken men upprätstående gran.Beklagar bildkvaliteten, en fokuseringsmiss. Bild 2: Växte på en murken lövträdslåga, förmodligen bok.
Fick dessa bilder från tyska besökare i Store Mosse nationalpark de vill veta vad det är för svamp, vi har mycket tallmo skog här men även lite bättre skog för gran på vissa ställen.
have three photos from
> mushrooms made nearby the trails, two made on 2016-08-20 (west of
> Kävsjön runt) and one made an sand dunes on 2016-08-21
> (Lilla-Lövö-runt). I would like to know the genus or better the
> species of the mushrooms.
Hittade ett flertal av dessa på en död trädstam under en promenad, undrar om de kan vara någon form av musslingar, lutar åt blek ostron men inte alls säker (har aldrig plockat “träd-svamp”)
Köttet är champinjon-fast (inte smuligt dock), ljust inne (se bild) och luktar knappt något.
Har ingen koll på musslingar, slog upp vanlig ostron-m men de var inte gråa mer beige-ljusbrun-kött färg.
Uppskattar även om det nämns några förväxlingsrisker!
/ Med vänlig hälsning Micke
Finns det några giftiga kremlor?
Hej jag undrar om panterflugis är starkare eller farligare än rödflugis?