Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 581 visningar
1 svar

vit häxring

yhrskog

6 jan 2017 kl. 10:11

småland, vit, upp t 30 cm i diameter,växer plötsligt från 0 till halvmåne 5 mm lång på gräsmatta, sensommaren.växer snabbt.funnits 2 år bara

0 709 visningar
3 svar

Nyarsgåta

JanAUppsala

31 dec 2016 kl. 20:14

I går, 30 december, gjorde jag årets sista svampvandring i Jumkils-skogarna, bl.a. för att kolla om några bombmurklor visat sig.  Glädjande nog hade ”de” inte gjort det, varför vårsäsongen som snabbt närmar sig bör kunna bli mycket givande.
Däremot fanns otroligt mycket annat att bese, bl.a. det som finns på den bifogade, dåliga dagsmörkerbilden.
Den som kan säga vad bilden föreställer är ganska duktig. Substratet är död björk.
Gott nytt år!

0 556 visningar
1 svar

Artbestämning

Anna

29 dec 2016 kl. 22:40

Undrar vad detta är för svamp. Upp till 18cm diamanter hatt och 20 i höjd. Hittad i SÖ Skåne på lövbeklädd mark.
Tack får hjälpen.

1 1483 visningar
2 svar

Liten grön skivling

PatrickF

30 dec 2016 kl. 11:10

Behöver lite hjälp med vad detta kan vara. Hittar ingen bra kandidat i min bok (möjligtvis blågrön kragskivling - Stropharia cyanea - men den känns inte helt rätt). Bland mossa i äldre blandskog Uppland 24/8.

0 871 visningar
3 svar

Björnbär + svamp = inte sant?

Mr Bengt

2 jan 2017 kl. 14:24

Jag undrar om någon vet om björnbär (dess rötter) kan bilda mychorizza med svamp?
Jag har sällan sett svamp i närheten av björnbär i skogen.

0 713 visningar
1 svar

Trollhand på björk?

C-J Månsson

2 jan 2017 kl. 10:44

Hej
Har letat efter trollhanden på flera platser de senaste säsongerna. De är nog visserligen inte lätta att hitta men de är nog inte vanliga heller. Besök i många fina sumpskogar med tät salix borde avslöjat arten. För några dagar sen var vi i Sollentuna socken och hittade några fruktkroppar:
http://artportalen.se/Image/1701166

Nu till min fundering. Är det ovanligt att hitta trollhand på björk?

Denna blev jag glad att hitta:
https://www.youtube.com/watch?v=tNxD46zQfDk&feature=...mer…

0 886 visningar
3 svar

Skinn eller ticka på klibbal

KristerL

31 dec 2016 kl. 13:47

Tacksam för hjälp med denna svamp. Växte på nedfallna grenar av klibbal i lövsumpskog.

0 864 visningar
1 svar

Svamp från idag 31/12

hanzzon

31 dec 2016 kl. 14:24

Vilken svamp?
Västerfärnebo, Västmanland. På stubbe. Tidigare skogsbrand.

0 946 visningar
2 svar

Marmorerad skivling

PatrickF

29 dec 2016 kl. 22:11

Vad är detta för snyggt marmorerad skivling? Gammal barrskog 23/8 norr om Uppsala.

0 585 visningar
3 svar

Artbestämning

Tinna, småländska höglandet

8 okt 2016 kl. 14:22

Vad kan detta va? Rökriska. Funnen idag i blandskog, mest barr med mycket mossa.

0 652 visningar
3 svar

Åkerskivling?

PatrickF

22 dec 2016 kl. 22:36

Kan detta vara Agrocybe erebia - mörk åkerskivling? I gräsmatta Uppsala 21 november.

0 1359 visningar
2 svar

Vilken äggsvamp?

Micki

26 dec 2016 kl. 15:29

Den här äggsvampen hittade jag i sommras på en öppen plätt i tallskog. Vad kan det vara för sort?

0 790 visningar
3 svar

Eldsopp eller djävulsopp?

Lasse

30 aug 2008 kl. 16:52

Hittad i Molla västergötland på en gräsbeväxt skogsväg med mestadels grusunderlag.

0 631 visningar
2 svar

Tennisbollticka?

voxnatura

24 dec 2016 kl. 18:02

Skämt åsido, vet någon vad detta är. Växte på död gran i början av oktober. Storlek alltså som en tennisboll.

0 522 visningar
0 svar

En liten julklapp till alla i Västerbotten

Lundmark

23 dec 2016 kl. 08:51

En massa nya naturreservat har blivit klara i Västerbotten, information om de mest besöksvärda hittas i denna länk:

http://www.lansstyrelsen.se/Vasterbotten/Sv/nyheter/2016/Pages/52-nya-naturreservat-i-lanet-tack-vare-okade-resurser.aspx

0 2558 visningar
4 svar

Svampkarta

Jan A, Uppsala

7 jan 2014 kl. 12:41

Civilingenjör Herman Belin
står som skapare av en mycket snygg och välbehållen, stor svampkarta som länge funnits i mina gömmor.
Hur jag än söker på Internet får jag inget svar på vem han är.

På grund av svamparnas stjärnbelöningar m.m. skulle jag inte bli förvånad om det rör sig om ännu ett Cortin-alias..

Råden nedtill om bl.a. svampplockning i påse gör mig dock aningen osäker…

Bengt Cortins ”Den praktiska svampboken”(1940), under aliaset Gustav Umbrin,...mer…

0 501 visningar
4 svar

Det som göms i snö..

Eva K

20 okt 2006 kl. 16:25

jag hittar inte den här svampen i boken, men jag har för mig att jag sett den här i forumet nyligen?
Änywäj. Vad är det för stor, gul svamp jag hittat?
Sporpulvret är senapsfärgat.

0 968 visningar
3 svar

Liten gulvit skivling

PatrickF

21 dec 2016 kl. 21:26

Vad är detta för liten gulvit skivling? Hatt 1,5-2cm, fot 4-6cm (inkl den rotlika spetsen med de vita rothåren). Under gran i gammal skog i norra Stockholm, 21 december.

0 725 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Johan

6 okt 2015 kl. 23:27

Umeå, svampar som växer i klunga på rothalsen av äppelträd.

0 1525 visningar
4 svar

Skivling i gräsmatta

PatrickF

17 dec 2016 kl. 20:52

De här växte i gräsmattan på min tomt, norr om Uppsala, 31 oktober. Vad är det?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone