Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1034 visningar
4 svar

Blek taggsvamp?

Heidilevin

6 nov 2016 kl. 18:05

Den är som ni ser är den inte jätte’blek’. Förväxlingssvamp? Giftig? Luktar gott…

0 659 visningar
8 svar

Någon som vet?

janchik

3 nov 2016 kl. 19:58

Växte på gräsmatta i västerbotten (umeå). Osäker på art. Nu har vi vinter här och jag ska inte springa och plocka då vi har snö för fullt men kunde vara roligt om någon hade en bra gissning :)

0 596 visningar
1 svar

Egendomliga Tickor

Potatis

6 nov 2016 kl. 22:16

Hej, vid Älvsjöskogen tidigare idag hittade jag dessa två underliga organismer som jag antar är tickor. Har sökt runt men hittar inte vad för art eller grupp den tillhör. Är någon bra på dessa?

0 840 visningar
3 svar

Svamparter

Leonora

5 nov 2016 kl. 16:20

Hejsan! Jag hittade två olika i en barrskog uppe i Hudiksvall. Nu undrar jag om någon vet vilka arter dessa är?

0 1236 visningar
3 svar

Sydlig sotticka??

Mariann

5 nov 2016 kl. 23:29

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut det här problemet!! Jag hittade en sotticka av den vanliga sorten trodde jag. När jag läser om dem ska man kollar dem i fuktig väderlek. Då ska den den sydliga ha små droppar undertill. Det har mina. Vad ska jag tro? Kan det vara möjligt att det är den sydliga (ovanliga) sottickan. Jag bor i Västra delen av Sverige och det var i gammal granskog jag hittade dem.

0 646 visningar
0 svar

Svamp?

Leonora

5 nov 2016 kl. 16:15

Hejsan!
Jag undrar bara om någon känner till denna art? Jag vet inte om det är fruktkroppar till bägarlav (för den ligger liksom fäst på stubben) eller någon annan sorts svampart? Hittades på en stubbe i en barrskog.

Tacksam för svar!

0 666 visningar
3 svar

Vilken svamp är det?

Oskar 15år Småland

4 nov 2016 kl. 17:37

Hej! Äntligen har det blivit lite fuktigt i markerna igen. Denna svamp växte på en gräsmatta. När jag tittade på hatten tänkte jag att det var någon honungsskivling. Men när jag ser foten känns det mer som en tofsskivling. Formen överlag känns som en musseron… känner mig väldigt ringrostig över denna o behöver hjälp. :))

0 842 visningar
6 svar

Invasion

Anna

25 okt 2016 kl. 15:35

Hej, vad kan jag ha för svampar i min gräsmatta? Bor på Ekerö utanför Stockholm. Vet inte om de är återkommande år från år då vi är nyinflyttade men trädgården har funnits i ca 10 år.

0 719 visningar
1 svar

Taggsvamp av okänt slag

Olle

3 nov 2016 kl. 11:49

Hittade för ett tag sedan några taggsvampar som jag undrar vad det kan vara för något. Västerbotten, i utkanten av en sandtallskog.

0 638 visningar
2 svar

osäker

janchik

3 nov 2016 kl. 19:56

Vilken kan det här vara? Tror det är en giftspindling av en sort men någon gissning? Vet skulle vara enklare med foten på bilden men rörde inte vid svampen utan bara fotade . Den var ganska liten men om den var ung eller bara liten vet jag inte :)

0 683 visningar
7 svar

Svampfråga

Leif

1 nov 2016 kl. 15:54

Kan detta vara trattkantarell.
Lindomme söder omm göteborg.
Plockad idag 20161101.

0 2117 visningar
16 svar

Vad heter denna svampen?

Jackie

29 okt 2016 kl. 17:47

Är den giftig? Min hund fick i sig 1 av dessa. Skåne, växer inträdgården runt en stubbe av björk tror jag. (Gammal och rutten)

0 685 visningar
2 svar

vilken sopp?

janchik

3 nov 2016 kl. 20:22

Hej! Jag undrar lite omkring vilken sort av sopp detta här är? Har svårt att skilja dem från varandra, men det är ur förgiftningsperspektiv (med djävulsoppan som undantag) inte så viktigt :) Men blev nyfiken på vad det kan vara exakt :)

0 1540 visningar
1 svar

Trädgårdschampinjon?

VeronicaZ

26 okt 2016 kl. 14:39

Hej! Bor i Göteborgsområdet och misstänker att vi har trädgårdschampinjon på vår gräsmatta? Luktar gott och är fortsatt vit i köttet vid delning elr om man skrapar. Hängande ring. Vill vara 100% säker!

0 714 visningar
1 svar

Vad är detta?

Peter S

2 nov 2016 kl. 14:13

Växte i dikeskanten utanför Folkabo i närheten av Tidaholm, Västergötland. Var i lördags, dvs 29 okt. Som synes gräs i diket, en sluttning med glesa furor på ena sidan diket och en asfaltsväg på andra sidan. Tänkte själv på fjällskivling, var stor nog, men brun fot?

0 1383 visningar
3 svar

gallsopp eller hasselsopp?

Rita

9 aug 2010 kl. 13:58

Hur ser man skillnad på Hasselsopp och gallsopp. Jag tycker dom ser väldigt lika ut.

Jag hittade en i blandskog, blandat med gräs, björkar, ormbunkar mm

0 642 visningar
1 svar

Sen svampfråga

hoolmer

2 nov 2016 kl. 15:07

Hej, hittade den här svampen i min tallskog. Förvånad över att den kommit upp så sent som sista oktober då vi haft rejäl frost här uppe i Boden flera gånger under denna månad. Någon som kan hjälpa mig med att artbestämma den? Skivorna är urnupna mot foten.
mvh
Bengt Holmquist

0 772 visningar
7 svar

Hjälp med artbestäming

Jon

31 okt 2016 kl. 20:44

Några förslag på dessa? Från Solna

0 934 visningar
1 svar

Pudrad trattskivling

Mona Norrman

1 nov 2016 kl. 23:40

Är detta Pudrad Trattskivling? Hittad i Jönköpings län i Småland 1 november i en häck.

0 704 visningar
4 svar

Svampsort?

MacLindhe

31 okt 2016 kl. 15:35

Har många av denna svampsort på tomten, skogstomt med många barrträd i Höllviken. De är upp till ca 10 cm i diameter Kan väldigt lite om svampar, men gissar på en smör- eller grynsopp.  Stämmer det och har jag ett skafferi utanför dörren? ;-)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone