Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 710 visningar
2 svar

mussling?

Ethel

21 okt 2016 kl. 18:28

Hittade dessa växande tätt ihop på en död bok. Det var för mörkt för att fota på plats. Gräddvit med beige hatt. Är det någon som kan säga vad det är för sort?

0 1999 visningar
16 svar

TRÄD Gotland

Elisabeth Jansson

11 jul 2008 kl. 23:22

Hej!

Jag tänkte lägga in lite bilder på några ovanligare träd och hoppas att flera fortsätter lägga in nya bilder så att vi kan lära oss lie nytt.
Torkan har gjort att svamparna lyser med sin frånvaro!

Bild 1 och 2 vad är det för träd?

0 647 visningar
1 svar

Rödaktig svamp

ivan

21 okt 2016 kl. 19:03

Den här svampen hittades invid ett hus i Serbien. Vad kan det vara?

0 881 visningar
2 svar

Luktar gott

Karinaks

20 okt 2016 kl. 23:17

Vad är detta? Växer för andra året (minst) vid en aspstubbe mitt i Småland.

0 1100 visningar
10 svar

( Grå) kamskivling???

Johanna

19 okt 2016 kl. 17:53

Har sett den här svampen så ofta i sommar, men bara gått förbi den då jag antagit att den ej är ätbar. Dags att ta reda på vad det är…kan det vara så att det faktiskt är en ätbar svamp jag plockat? En kamskivling??? Växte i Bohuslän, blandskog.

Lång, ljusbeige, bräcklig fot med uppsväld bas och strumpa. Foten går lätt sönder.
Konisk eller klockformad hattform ( vet inte skillnaden?)Gråbrun hatthud, slät, kanten kamfårad.
Vita skivor, täta, fina, fria….

0 591 visningar
1 svar

Vilken ticka?

Zerol

20 okt 2016 kl. 08:39

Hittade denna på en gammal ekstock söder om Tingsryd i Småland.

0 1437 visningar
10 svar

Vad är detta för sprängsvampar

peterb

27 sep 2016 kl. 09:16

Hittade denna fantastiska svamp uppväxt i Norra sverige vad kan det vara som är så starkt att det spränger sönder asfalten

0 989 visningar
1 svar

Vad är de för svamp? Kan man äta den?

Mats gustavsson

19 okt 2016 kl. 13:21

Stubbe från gammal gran finns lövträd nära ,

0 563 visningar
3 svar

Blåmusseron

Rovingfry

19 okt 2016 kl. 16:14

Hi again,

Can someone maybe confirm if these are Blåmusseron for me? I am fairly confident they are but never picked them before so would love some help!

One picture when I picked them and another once I got them home.

Tack Så Mycket

0 551 visningar
1 svar

Ätlig

Johanna

19 okt 2016 kl. 17:35

Hittade den här svampen i böandskog, Bohuslän.
Hatthuden är klibbig, hatten är klockformad med ojämn kant. Mellanbrun, möjligen något ljusare närmast kanten

Foten är kraftig/ stabbig/ knubbig och fothuden är fjällig/ taggig. Vare sig strumpa eller ring.
Skivorna har samma mellanbruna färg som hatten. Jag TROR rätt benämning är tvärådrade (??): ojämna, böljiga…

Vet någon vad det är för svamp och om den är ätlig?

0 670 visningar
3 svar

Vad är det här för nåt?

Niklas

18 okt 2016 kl. 11:56

Jag var ute och gick i skogen i närke ihelgen och sprang på den här? vad kan det vara för nåt?

0 6290 visningar
6 svar

Vit svamp

Micke2

13 sep 2015 kl. 21:38

Vad kan den här vita svampen heta? Hittade den bland hallonbuskar i en fuktig skogsglänta.

0 1450 visningar
4 svar

Trattskivling???

of KÅS

16 okt 2016 kl. 12:12

Gräsmatta, Lohärad (Uppland) den 21 september 2016. Vilken art?

0 668 visningar
2 svar

Skivling?

Ivan Kruys

18 okt 2016 kl. 17:02

Växte på murken pil. Hatt ca 15 cm. Foten mycket kort

0 592 visningar
5 svar

vilken grå trädsvamp

nicke

5 okt 2016 kl. 06:27

Västergötland på gammal lövved, sprang på en vad jag känner mig säker på är någon from av pluteus. Den är 2 storlekar mindre än vad den vanliga sköldskivlingen brukar vara. 
Hatt tunn, rund välvd(som ung), grå med mörkare mitt(läs svart), fjällig, 2-3 cm. Rosa sporavtryck. Först vita sedan rosa skivor. Stam tunn, gråvit till vit, något mörkare mot basen, 4-5cm.
Har sökt och kollat bilder och sällan har jag stött på 1 så liten pluteus.

Har ni några förslag på vad…mer…

0 612 visningar
1 svar

För mig okänd

KristinaP

18 okt 2016 kl. 16:48

Hittad i park i Gävle, gräsmatta och bredvid växte fin bläcksvamp. Hattens diameter 10 cm. Växte flera stycken , somliga ännu större….doftar rätt trevligt ...

0 730 visningar
1 svar

Sidenticka?

Mariann

17 okt 2016 kl. 19:52

Kan detta vara en sidenticka? Den växte på en gammal granlåga i granskog i Västra Sverige. Den är ca 15 cm lång och 10 cm bred. Det som gör mig konfunderad är dels växtplats (de brukar väl växa på lövträd)dels den mörka kanten. De sidentickor som jag sett har ljus kant. Kan det vara att att den är gammal. Den är luden på ovansida.

0 698 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp

collan

16 okt 2016 kl. 18:01

Hittade en grupp av dessa, växande intill mitt äppleträd men kan inte hitta ngn liknande på svampuiden. Någon som vet?

0 713 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp? Hjälp!!!

S

17 okt 2016 kl. 15:10

Valpen åt av dessa svampar som växer i gräsmattan utanför vårat hus, någon som vet ifall de är farliga?
Tacksam för svar..

0 570 visningar
1 svar

Vad är det för en svamp

Josan

17 okt 2016 kl. 16:08

Simrishamn på äng

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone