Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1708 visningar
5 svar

Vad är detta för stor svamp??

Ckolsson

23 aug 2016 kl. 23:00

Hittade denna jättestora skivling idag i södra Småland. Den var större än min svampkorg….  och det växte många likadana runt om kring. Är det någon som vet vad det är för svamp??

0 3003 visningar
61 svar

Svamp köpes!

Marie

9 sep 2008 kl. 14:36

Köper gärna trattkantareller eller vanliga gula kantareller. Allra helst trattisar. Jag bor i Falun. Någon här som bor i Falun/Borlänge trakten?
Hinner inte plocka själv.

0 547 visningar
0 svar

Svampar i tegelvägg

Lena66

23 aug 2016 kl. 22:50

Jag skickade en fråga om svampar i tegelvägg tidigare. Bilderna ligger som 2 svar!

0 462 visningar
1 svar

Ätbar?

David

23 aug 2016 kl. 16:59

Hittades bredvid cykelväg i tallskog runt Uppsala. Växte precis bredvid grusvägen.

0 1724 visningar
34 svar

Mandelriska

Jan A, Uppsala

7 aug 2012 kl. 22:27

Hustrun hörde och såg Inga-Lill Franzén visa bl.a. mandelriskor i Gomorron Sverige i morse.
Givetvis måste vi kolla om de kanske redan finns här också.
!½ ledig em-timme anslogs för ändamålet…
Det fanns åtminstone två, som hittades av ett gästande barn - tidigare bl.a.  medverkande i tråden ”Stolt 8-åring med rodnande”, nu dock snart 12.  De fanns i en tallskog – med lite gran – som frikostigt skänkt oss många av dessa ljuvliga svampar. Tyvärr vräkte regnet ner,...mer…

0 955 visningar
5 svar

Fingersvamp?

Mikael

23 aug 2016 kl. 18:00

Vad är detta för något?

0 505 visningar
3 svar

Rimskivling?

Getabak

23 aug 2016 kl. 10:02

Strömstad

0 518 visningar
2 svar

Taggsvamp ?

Fajta

23 aug 2016 kl. 18:45

Kiruna tall hed

0 495 visningar
2 svar

Hjälp

Jackie

23 aug 2016 kl. 16:34

Tacksam för råd

0 586 visningar
0 svar

Goliatmusseron

kaos

23 aug 2016 kl. 20:45

Vilket svamp som jag hittar idag. Säljer gärna om någon vill köpa.

0 525 visningar
2 svar

Hittade dessa idag lila tonade soppar?

Madde R

23 aug 2016 kl. 20:02

Vad heter de?
Hittar dem inte i min svampbok.

0 423 visningar
1 svar

Taggsvamp?

Anno-64

23 aug 2016 kl. 18:31

Hittade denna taggsvamp på mager tallhed i norra Lappland

0 498 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Macho

23 aug 2016 kl. 16:37

Ätbar.

0 586 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Karabodjan

23 aug 2016 kl. 00:46

Dåligt exemplar men detta är det närmaste jag har kommit till att hitta en Karljohan :( Den växte vid en liten stig i mossa bland gran i Värmland. Kan det vara en stensopp?

0 409 visningar
1 svar

Råd

Hinke

23 aug 2016 kl. 07:15

Råd

0 506 visningar
2 svar

Hjälp

Peter

23 aug 2016 kl. 07:09

Tacksam för råd

0 566 visningar
1 svar

Blodsopp?

kristoferwallmark

23 aug 2016 kl. 12:36

Är detta en blodsopp? För vad jag förstår så är det den enda soppen med röda rörmynningar?

Västra Götaland, gran och tall.

0 423 visningar
2 svar

Hjälp

Peter

23 aug 2016 kl. 07:13

Hjälp mig att hitta rätt

0 901 visningar
2 svar

Vacker sopp (stor), någon som vet art?

Surran

22 aug 2016 kl. 13:28

Hej!
Börjar nog bli svamp sjuk för jag ser dem överallt nuförtiden. Nybörjare på detta. :)
Hittade två vackra soppar i blandskogen nära en sjö. Den ena hade blivit lite skadad och gröngul på rörlagren. Rensade bort detta förövrigt var svampen fin, köttet blev något violett på hatten efter att jag tagit bort hatthuden. Den finare soppen ( se bild) hade vita/svagt citrongula rörlaget). Tunnt vitt ådernät under hatten och vitt kött.
Vad har jag hittat?

1 627 visningar
1 svar

Fjällskivling

pallinalf49

22 aug 2016 kl. 22:24

Kan detta möjligen vara vit fjällskivling, lepiota erminea. Biotop med kalkgrund mycket skalgrus andra kalkkrävande arter finns i området. Har kollat i mikroskop och spormått och sporform stämmer 13,5-15 my x 4,5-5,5 spolformade med liten inbuktning på ena sidan

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone