Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 513 visningar
0 svar

Fingersvamp

Sara Lund

25 aug 2016 kl. 09:20

Titta vilken bjässe vi hittade ute i skogen men vi vågar nog inte äta den då den ser ut som en gul eller blek taggsvamp. Flaskan är en 50cl.

0 1113 visningar
9 svar

Fröken frågvis :)

Surran

24 aug 2016 kl. 00:12

Hej
Det finns ju så många kunniga här så tänkte fråga lite frågor kring svampar som jag inte hittat. Jag skulle verkligen var tacksam för råd. :)

Jag har försökt att plöja igenom den svampboken jag har men kan inte direkt hitta kännetecken för musseroner. Hur skiljer den sig från andra skivlingar?

Det står också i boken att musseroner är lika vissa spindlingar som ska vara ätliga. Tycker ni att det stämmer?

Sen undrar jag kring kremlor, om man hittat en sillkremla, hur for…mer…

0 507 visningar
3 svar

Vad är detta

Ciliacicilia

24 aug 2016 kl. 15:40

Barrskog,  mycket mossa,

0 1063 visningar
2 svar

Varför finns det giftiga svampar?

Lennartvislanda

25 aug 2016 kl. 00:48

Vad är det egentligen för mening för vissa svampar att vara dödligt giftiga?
Är dessa svampar lika giftiga för t.ex. flugor?

Kan tänka dessa svampar har som strategi att endast sprida sina sporer med vinden, men är detta riktigt?

0 594 visningar
1 svar

Vilken spindling?

Micki

24 aug 2016 kl. 21:46

Går det på basen av den här bilden att avgöra vilken spindling det här är?

0 510 visningar
1 svar

Vad är det här?

Carolina

24 aug 2016 kl. 20:19

Växer som ogräs på vår gräsmatta, i kanten till barrskog. Kan man äta dem? Och isf är de goda?

0 485 visningar
0 svar

Är dem svamp ätliga

Marinova

24 aug 2016 kl. 22:59

Svartedalen

0 504 visningar
2 svar

Är dem svamp ätliga

Marinova

24 aug 2016 kl. 22:34

Svartedalen

0 2056 visningar
2 svar

Snylting?

SimSvamp

24 aug 2016 kl. 19:45

Hej! Jag är ny här och har precis plockat mina första karljohan.

Skulle behöva lite hjälp med bilderna nedan

a) är detta en KJ och är den angripen undertill? Finns inget på ovan sidan alls.
b) råcker det med minsta lilla för svampen och bli obrukbar

0 1142 visningar
2 svar

Vilken svamp?

keka505

24 aug 2016 kl. 18:26

Göteborg, blandskog,mossa. En äldre svamp låg bredvid, hatten var äten på, den såg ihålig ut. Kan det vara någon slags röksvamp? Den ljuslila färgen var vacker.

0 631 visningar
5 svar

Märklig svamp...

Surran

23 aug 2016 kl. 21:23

Hej
Kunde inte hitta denna lustiga svamp, ser lite ut som citronslemskivling i formen men starkt orange.
Vad kan det vara?

0 479 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

Peter16

24 aug 2016 kl. 14:04

Hej kära vänner kan jag äta den idag ?

0 491 visningar
1 svar

Sprängticka?

Trädkramaren

24 aug 2016 kl. 16:10

Växer på en levande björk norr om Göteborg. Är lite orolig att någon klåfingrig typ ska börja såga i trädet.

0 446 visningar
2 svar

Ätbar?

Mushroom-lover

24 aug 2016 kl. 14:47

Kära svampvänner!
Är denna ätbar?

0 477 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Peter16

24 aug 2016 kl. 14:03

Vad hände till mina svampar
Herregud Jesus ... Är det gift .

0 484 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Tummen

23 aug 2016 kl. 16:35

Vad kan det vara

0 697 visningar
3 svar

Rubriklöst inlägg

Lena66

23 aug 2016 kl. 22:38

Detta är svampar som växer runt ett vattenrör och i fogen på en tegelvägg. Dåliga bilder men någon som har en iidé?

0 1230 visningar
2 svar

Märklig svamp - art? (ren nyfikenhet)

Gustav

24 aug 2016 kl. 10:55

Plockade den 5 aug. upp en vit liten boll som jag tog för en äggsvamp, märkte dock ganska fort att det inte var en sådan, då skinnet lossnade lätt och hade ett genomskinligt geléartat innanmäte. Den växte med tall i en blandskog, och satt bara fast i marken med en liten dutt, likt vårtig röksvamp. Den var mycket hård men jag tänkte att detta är en outslagen svamp av okänd typ, vilket var mycket riktigt då jag dagen efter hittade detta:

Den är mycket hög om det inte syns på bi…mer…

0 761 visningar
1 svar

Är den Smörsopp?

Pennapa

23 aug 2016 kl. 21:47

I found it on the way to Katrineholm .
I thought it looks similar Smörsopp.

0 500 visningar
2 svar

Vätskefyllo svamp

Sören

23 aug 2016 kl. 17:11

Hej, jag undrar vad det här är för svamp som jag stötte på i en blandskog, dock mestadels barrträd? Vill gärna veta då den var så speciell med en orangeaktig vätska som man kunde klämma fram ur den.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone