Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 724 visningar
6 svar

Rubriklöst inlägg

Goliat83

26 aug 2016 kl. 14:21

Hej!
Jag och tjejen var ute o letade efter lite kantareller men skogen vi besökte ute på Ekerö va för torr :)

Aldrig sett dessa svampar förr, skulle någon kunna säga mig vad det är jag hittar :)

Den gula är självklart en kantarell, gissar på att den röda är en blodriska. Väldigt nyfiken på vilken fingersvamp samt brun svamp jag hittat!

0 491 visningar
1 svar

Tegelkremla?

Ronnie6905

27 aug 2016 kl. 13:22

Hej är detta tegelkremla?

Västra Götaland

0 452 visningar
2 svar

Vad är detta för svampar?

Mamanooshit

27 aug 2016 kl. 11:00

Bild 1: växte i stensluttning vid ekträd. I uppsala.
Bild2: växte på nedfallet träd. Också i uppsala.

0 511 visningar
2 svar

Vet ni vad är det här?

Pennapa

27 aug 2016 kl. 00:44

Jag var på Sundbyholm slott,Eskilstuna
jag såg de svampar ligger nära sjön.
Vad heter de ?

0 410 visningar
0 svar

Växer vid eller på träd

Johan Nilsson

27 aug 2016 kl. 09:24

Hittade denna svamp på/vid bok och ek i Alingsås. Fullt utvecklad har den en ring ett par mm under hatten.

0 2301 visningar
14 svar

Tillagning mandelriska

Cicci

15 sep 2009 kl. 18:27

Har hittat lite mandelriska som jag tagit rätt på. Vet bara inte hur jag ska hantera den, vill inte äta den idag. Förväller jag den likadant som tex kantareller eller torkar jag den. Har aldrig plockat den men nu blev jag nyfiken när det har blivit sån uppståndelse kring den.

0 497 visningar
1 svar

Smörsopp?

Surran

26 aug 2016 kl. 19:15

Hittade denna i blandskog Sthlm.
Har klibbig hatt och en “hinna” över rörlagret som är gult

0 491 visningar
1 svar

Vad är detta??

Ida

26 aug 2016 kl. 19:20

Vill bara veta vad det här är för något. Förstår att den är mest troligen inte är ätbar men blev frustrerad nåt så otroligt när jag inte hittade namnet på den.
Hittad i blåbärsskog i Umeå.

0 458 visningar
0 svar

Namn på svamp

Margit Gillberg

26 aug 2016 kl. 18:31

I Frufällan strax norr om Borås

0 463 visningar
1 svar

Resipunat doftticka?

Bernhold

26 aug 2016 kl. 16:41

Bifogar ytterligare någon bild till mitt förra inlägg

0 390 visningar
1 svar

vad är detta?

Goda

26 aug 2016 kl. 15:55

Vad är detta?
Hittat i Västra Götaland

0 1043 visningar
3 svar

nejlikbroskskivling?

Nec

23 aug 2016 kl. 20:44

hittade dessa under björnbärsjakten idag.
Växte några stycken i en klunga i en hage.
luktar typ svampigt (doh >.<) men känner ingen doft av kryddnejlikor/bittermandel,
stammen seg,
skivorna ser inte så täta ut men inte särskilt glesa ut heller.
Så hoppas på lite hjälp här

0 921 visningar
1 svar

örsopp?

Goda

26 aug 2016 kl. 11:49

Tror att det är örsopp men är inte säkert.
Vad tror ni?

1 1355 visningar
1 svar

Sotriska, ätlig eller ej?

Kemisten

25 aug 2016 kl. 07:28

Jag har sökt här på forumet, googlat friskt, och finner många olika men ganska vaga åsikter om sotriskan. Ätlig och god, ätlig men inte god, oätlig, svagt giftig, ätlig men sällsynt och bör lämnas.
Vad anser ni som har erfarenhet av denna vackra svamp som just nu kan hittas i stora mängder i Västergötland?

0 950 visningar
2 svar

Taggsvamp

SvenD

24 aug 2016 kl. 22:55

Får inget grepp om denna taggsvamp. Ca 10 cm, svag ganska angenäm doft, växte inte långt från grå taggsvamp i mullrik jord i lövskog.
Tacksam för tips!

0 499 visningar
1 svar

Kruskantarell?

KNEjk

25 aug 2016 kl. 23:11

Ja som rubriken lyder. Inte de bästa bilderna jag vet.

0 590 visningar
1 svar

Hur är tillgången på kantarell i Sörmland

Pelle

26 aug 2016 kl. 08:48

Hej
Bor i Portugal och tänkte åka till Sverige och leta lite svamp
och tänkte höra hur tillgången på kantarell i Sörmland är nu
Pelle

0 482 visningar
1 svar

smörsopp ?

Pennapa

25 aug 2016 kl. 22:55

Från Katrineholm

0 970 visningar
3 svar

Snöbollschampinjon?

Heliac

25 aug 2016 kl. 08:53

Kan detta vara snöbollschampinjon? Växte på gräsmatta.

0 544 visningar
0 svar

Smak på vit flugsvamp?

Matvrak

25 aug 2016 kl. 10:00

Till utseendet förväxlande lik odlad- & ängschampinjon och mild till smaken, men är den till smaken likadan som champinjonen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone