Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 554 visningar
2 svar

Svamp eller frukt???

jessikaj

4 aug 2016 kl. 13:46

Jag hittade denna märkliga svamp eller frukt i Stockholms sskärgår, på ön Träskö-storö, ganska nära vattnet vid en lövskog. Den satt fast i marken med “svansen” som bilden visar. Den doftar svamp och när jag skar upp den,  luktade det inuti som en omogen frukt. Den vita ytan eller skinnet är som en svamp sedan är det ett tunt lager av något som liknar “fruktkött”. Bilden visar en genomskärning av den. Det vore kul om någon vet vad detta kan vara, jag har inte sett något liknan…mer…

0 601 visningar
1 svar

Vad har hänt med svampen?

Oskar 15år Småland

4 aug 2016 kl. 21:48

Hej! Denna gång undrar jag vad som har hänt med denna sopp/svamp. Jag har sett detta “fenomen” två gånger tidigare, men då brydde jag mig inte om det. Så nu, när alla svampar intresserar mig, tog jag chansen. Jag tror att det är nån snylting av nåt slag som slagit till, men jag är osäker. En parasit är det väl ändå?. Går det att säga vilken sopp/svamp det kan ha varit en gång i tiden?

0 547 visningar
2 svar

Vad är detta?

ErikTheVirus

4 aug 2016 kl. 18:57

Den här svampen plockades i Västergötland. Den växte på vad förmodar var rutten gran. Kan ha varit något annat träslag dock. Den har vad som ser ut som päls på foten. Ser ju ut att vara en mussling, har jag fel?

0 914 visningar
1 svar

Svamp, ätlig eller ej??? Vilken sort ??

Therese woren

4 aug 2016 kl. 14:01

Denna svamp hittade jag i granskog.mellersta Sverige å det finns mycket av den. Går den att äta ...

0 563 visningar
1 svar

Kremla?

Lotta Nord

4 aug 2016 kl. 18:45

Är detta en kremla och i sådana fall vilken?

0 2877 visningar
15 svar

Brun Kamskivling

Leffe

13 aug 2009 kl. 22:05

Lite knepigt det här. Plockade många av den idag. Vad jag förstår är den mycket omtyckt i Thailändska köket. Men när jag läste om den, fick jag veta: Inte giftig, men hör inte hemma på köksbordet. Jag tycker själv den är mycket god. Men då är den tillagad på thailändskt vis. Som ingridiens i olika soppor. Någon som vet om mera om denna svamp.

0 2301 visningar
7 svar

Rosa svamp, vilken?

Alf Pallin

21 jul 2008 kl. 22:44

Hittade denna söta lilla rosa svamp idag, blandskog asp,gran, björk, gammal igenvuxen beteshage. Hatt rosa 13 mm diameter, välvd, något strimmig, skivor tonade i rosa fria från foten, fot 3.5 cm också i rosa ton. Något förslag, tror inte på rosenhätta.

0 665 visningar
2 svar

Vad heter denna gula "slemmiga" svamp?

Jörgen

4 aug 2016 kl. 12:04

Hittad i Östbjörka, norr om Rättvik. Fuktig, mossig mark (granskog).

0 506 visningar
3 svar

Blek ostronmussling

Hemen80

4 aug 2016 kl. 12:30

Hej!

Detta är första gången jag plockar denna svamp och jag tror att det är Blek ostronmussling. Det växte på en död stamm.
Är det någon som kan bekräfta det genom bilderna?

/Hemen

0 412 visningar
0 svar

Aktivitet för barn

Bosse Bergenholtz

4 aug 2016 kl. 10:18

Hej
Vi (Natursnokarna i Värnamo) funderar på att ha tema svamp på vår höstaktivitet den 4/9.
Känner någon av er till något material som riktar sej mot barn i förskoleåldern eller lägre skolåldern?

Är detta ett bra material att ha med sej ut?
http://hos.se/produkt/bestämningsnyckel-svamp/1086?categoryId=114

Vilken är bästa nybörjarlitteratur för barn?
http://www.natursidan.se/nyheter/recension-av-nya-och-lilla-svampboken/
http://www.bokus.com/bok/9789153426851/basta-matsvampa...mer…

0 640 visningar
2 svar

Rimskivling?

Tony F

3 aug 2016 kl. 19:37

Hej, hittade dessa i mossig tall/granskog, tycker de liknar Rimskivling. Står här på svampguiden att de kan förväxlas med vissa spindlingar så kan någon med mer koll avgöra vad det är utifrån bilderna? Foten på dem känns skör och splittras lätt och det ser ut som att de eventuellt haft en ring runt men att en del har lossnat (hänger en liten flik kvar på någon av svamparna).

0 738 visningar
3 svar

Vilken kremla?

Hans von Essen

3 aug 2016 kl. 13:35

Den här kremlan blir jag inte klok på. Den växer i vägdiket (en maskin rensade diket för ett år sedan - så näring har kommit i rörelse) - och gran är det enda träd som den kan tänkas associera med - ung granskog. Anastomoser som en mandelkremla. Lite brunaktig som en sillkremla (men vilken art i så fall? Och jag känner ingen lukt). Hatten ca 12 cm på den största.

0 481 visningar
2 svar

Vilken svamp???

Therese

3 aug 2016 kl. 18:53

Denna växer i mellersta hälsingland granskog med rätt mycket mossa med inslag av tall.äldreskog.köttet är svagt rosa.

0 544 visningar
1 svar

Vilken fingersvamp?

Mikael

3 aug 2016 kl. 20:07

Vad kan den här fingersvampen heta. Växte i blandskog med björk och gran. Färgen var ganska exakt som på bilden.

0 1309 visningar
2 svar

Luddfingersvamp?

Sonja C

5 sep 2008 kl. 21:17

Jag hittade två grupper med denna märkliga svamp i en fuktig granplantering med mycket mossa. Efter att letat bland bilder här på forumet undrar jag om det är en luddfingersvamp jag hittat?

0 382 visningar
0 svar

Vilken svamp???

Therese

3 aug 2016 kl. 18:50

Denna växer i mellersta hälsingland granskog med rätt mycket mossa med inslag av tall.äldreskog.köttet är svagt rosa.

0 494 visningar
0 svar

Svamphumor

quriuz

3 aug 2016 kl. 17:04

Dagens fynd visar sig vara en SANN parasit…
Plockad utanför Kode på västkusten. Luktar underbart.

1 877 visningar
2 svar

Ramaria

pallinalf49

30 jul 2016 kl. 18:54

Ramaria palladia, blek fingersvamp? i reservat vid Söderhamn, viss förekomst av skalgrus, också lokal för violgubbe

0 891 visningar
0 svar

Potatisrottryffel?

SvenD

3 aug 2016 kl. 15:02

Inte mycket till rot. Mörkbrun färg, ovala fruktkroppar, 7-8 cm. Ek-bokskog.
Måste väl ändå vara Sc. bovista?

0 392 visningar
2 svar

Konstig svampartikel i HD

buff

3 aug 2016 kl. 08:43

Denna artikel dök upp i dagens HD 3/8-2016. Förstår någon vad som avses med påståendet att “många ätliga svampar är lika giftiga”? Lika giftiga som vad? Stenmurklor är både giftiga och ätliga, men de har ju inte säsong nu. (Jag saknar det gamla Svampguiden-forumet väldigt mycket.)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone