Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2097 visningar
4 svar

Svamp i min trädgård

Patricia Nordforss

12 jul 2016 kl. 09:52

Så fort det har regnat lite dyker det upp små bruna svampar i min trädgård. Det finns mycket mossa i gräsmattan. Några björkar ett äppelträd några fruktbuskar och några stubbar där träd har funnits. Nu har den här svampen dykt upp och jag har tyvärr en hund som älskar att äta allt och nosar gärna upp dessa små svampar.

0 497 visningar
6 svar

Svamp i min trädgård

Patricia

18 jul 2016 kl. 14:55

Denna svamp hittade jag i min trädgård som har mycket mossa, ett äppelträd och två björkar och några stubbar. Vet någon vilken sort det är

0 586 visningar
4 svar

Svamp i gräsmattan

Patricia

19 jul 2016 kl. 08:58

Vad för svamp kan detta vara som plötsligt växte upp i gräsmattan med mycket mossa i.

0 799 visningar
2 svar

Vilken svamp är det?

Oskar 15år Småland

19 jul 2016 kl. 21:37

Denna svampen växte mitt i vägen. På gräs alltså :P. Denna lägger jag mest upp för pappas skull. Han tror det är en Tegelsopp, men jag tycker att Tegelsoppen har ljusare hatt. Sen var han inne på björksopp, men tycker att björksoppen har lite mörkare hatt, plus att den inte växte bland björkar. Det fanns mest aspar där den växte, så han trodde till sist Aspsopp, men den kan det väl inte vara? Den har väl inga fjäll på foten? Han behöver hjälp då ingen riktigt stämmer enl…mer…

0 602 visningar
2 svar

En kremla.

Oskar 15år Småland

19 jul 2016 kl. 21:27

Denna kremlan växte i en lövskog, fast lite mer i mossan.  Hela svampen är ca en decimeter hög. Jag och Pappa var inne på Vinkremla, för vi tyckte den var vinröd i färgen. Men vi är inte säkra. Går det att säga vilken det är? :P

0 551 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?

Anna TB

19 jul 2016 kl. 23:09

Tallskog, sanddyner och lingon.Norra Västmanland

0 1373 visningar
0 svar

Skålsvamp

Mats Björkquist

19 jul 2016 kl. 18:25

Är detta en läderbrun örskål, Otidea alutacea?

0 651 visningar
3 svar

Är det ätligt svamp?

kaos

19 jul 2016 kl. 15:54

Har funnit i alla år men jag vet inte om det går att äta eller giftiga svamp.

0 614 visningar
0 svar

Sälja kantareller trattkantareller och div

Tina

19 jul 2016 kl. 08:17

Önskar sälja svamp till någon . Bor i Växjö så gärna någon i närheten.
Bär finns också .
Maila mig på andreastina8084@gmail.com

0 1152 visningar
4 svar

Hur snabbt växer sopp?

Heliac

18 jul 2016 kl. 21:25

Hittade några fina soppar idag men tyckte dom var lite små. När är det läge att gå tillbaka? Nån som ser vilken sort?

0 455 visningar
2 svar

Bårdspindling?

gegge

18 jul 2016 kl. 17:36

För det finns väl inga alternativ?
Eller har jag fel

0 542 visningar
2 svar

Champinjon?

Heliac

18 jul 2016 kl. 22:21

Hittade ett tiotal av dessa idag, några riktigt stora. Den på bilden var ganska liten. De hade mörka skivor. De stora hade lite lite ojämn färg på hatten med dragning åt beige. Funderar på att hämta dem i morgon om det är champinjon.

0 7660 visningar
19 svar

Koka,förvälla eller ånga?!

KaBe

30 aug 2012 kl. 21:15

Kanske en fånig fråga, men en vän “kokar” sin plockade svamp, en annan “förväller” den och själv “ångar” jag min. Vi gör alla samma sak, ner i pannan med svampen och bort med vattnet.  Vilken term tycker ni är mest korrekt?

0 669 visningar
4 svar

Vitt sopp

Frank

17 jul 2016 kl. 19:50

I närheten av Hallsberg vid en skogsstig plockade jag en hel vitt sopp. Undrar vad är det för sopp. Bifågar bilder som som säger mer än ord.

0 679 visningar
2 svar

Är de Rimskivling?

Mook

17 jul 2016 kl. 13:24

Jag har hittat de idag o jag har koll på svampguiden o de ser lika som Rimskivling. Är någon som vet, vad är de för svamp?

0 1033 visningar
2 svar

Kan detta vara Trattkremla?

jörgen

17 jul 2016 kl. 15:26

Under Björk uppsprucken hattöversida.

0 748 visningar
2 svar

Nu har jag väl ändå hittat kantkremla?

pNICBsa4

17 jul 2016 kl. 13:33

Hej alla! Hittade i barr/blandskog i norra Skåne.

Tacksam för hjälp!

0 512 visningar
1 svar

Undrar vad detta är för svamp

champ

17 jul 2016 kl. 12:08

Varberg 250 meter från havet på gräset vid ett ek träd.

0 1010 visningar
1 svar

Kremla?

Sara

17 jul 2016 kl. 16:34

De här hittades efter en skogsväg i Hälsingland. Jag är inte van vid att plocka andra svampar än kantareller och sopp så jag undrar om någon här inne vet vad det är och om jag vågar äta. Tycker själv de ser ut som vin- eller sillkremla.

0 567 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Åsa

17 jul 2016 kl. 13:19

Hittade dessa på gräsmattan utanför Jönköping, växande under ek och asp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone