Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 736 visningar
0 svar

Plocka svamp i Småland?

Arvid

17 jul 2016 kl. 12:34

Hej!
Ska göra en biltur uppåt landet och kommer stanna för att tälta och plocka svamp under en dag i Småland. Tänkte höra om det finns någon som har allmänna tips om svamplockning i Småland, någon bra skog eller bra ställe för tältövernattning?
Hade uppskattats mycket :)
Mvh Arvid

0 461 visningar
3 svar

Vilken slags svamp?

Bengt Wall

16 jul 2016 kl. 14:16

Hittade denna svamp under granar och tallar i Grumstrakten i Värmland, vad är det för slags svamp och är den ätlig?

0 1416 visningar
5 svar

Kantkremla?

Eje

12 aug 2010 kl. 17:34

Hej!
Har plockat och ätit av denna svamp. Den var mycket god. Är det en kantkremla, tro?

0 571 visningar
1 svar

Ny svamp i gräsmattan

Patricia Nordforss

16 jul 2016 kl. 22:20

Nu har det kommit en ny liten svamp i gräsmattan. Tänkte lägga in en bild på samtliga svampar när de dyker upp känns jätte bra att få veta vad det är och hoppas att de inte är giftiga då jag har både hundar och barnbarn som leker i trädgården..

0 554 visningar
3 svar

Vad för svamp?

Björn

16 jul 2016 kl. 20:42

Plockad i Visby, på en gräsmatta/park, precis vid roten av ett lövträd.

0 832 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp

Peter Johansson

14 jul 2016 kl. 18:47

Västra Götaland, växer där det tidigare har växt granar som är nedtagna under vintern. Svamparna växer i klungor och har börjat dyka upp nu i mitten på juli. Vill mest veta om dom är giftiga.

0 974 visningar
3 svar

Barn ätit svamp!

Lina

16 jul 2016 kl. 19:41

Min son. 3 år har tagit en tugga av en svamp som växer på gräsmattan. Nära både barrträd och lövträd. Vi är i Värmland.

0 980 visningar
1 svar

Vilken fingersvamp?

MH83

16 jul 2016 kl. 18:57

Hittade denna i barrskogen utanför Södertälje, basen är vit, topparna är gula och utterst går de nästan i orange. Stor svamp, växte på rätt torr mark.

0 567 visningar
1 svar

Vilken sopp

Conny Eklöw

16 jul 2016 kl. 20:17

Hittade dessa i Ulvs, Skåne. Blandskog med bok, gran och björk. Växte i en sandslänt bland mycket boklövsmull. Vad är det?

0 787 visningar
1 svar

Växttid

Sandra

14 jul 2016 kl. 13:48

Ungefär hur långt tid tar den gula kantarellen på sig att växa upp till plockvänlig storlek? Hittade dessa i bokskog i Skåne, har regnat hyfsat samt varit varmt men mulet sista tiden och framöver. Vad har ni för erfarenheter?

0 979 visningar
2 svar

Sommartrattskivling och någon tikka?

Frida H

14 jul 2016 kl. 22:47

Hej, idag hittade jag dessa svampar men är aningens osäker om dom.
Plockade i en trolsk skog (barr och löv) utamför Västerås

0 803 visningar
1 svar

Fullt i gräsmattan

Therése

15 jul 2016 kl. 12:47

Jag har fullt av dessa svampar i min gräsmatta. Vad är det för något? Har små barn springandes här dagligen och är orolig över att de ska få för sig att stoppa den i munnen.

0 751 visningar
2 svar

Vilken svamp?

MsAsH

13 jul 2016 kl. 14:53

Hitta denna lilla svamp på vad jag tror är lövträd. Den är hittad söder om stockholm. Bland mycket blåbär, ekbräken och mossa. Växer mycket tall, björk, gran och asp där. Finns även en del ek. Är det någon som vet vad det kan vara? Bilderna är lite dåliga men den är vit undertill och gulaktig på ovansidan.

0 3326 visningar
2 svar

Skogschampinjon?

makesson

13 jul 2016 kl. 00:11

Hej!
Hittade denna Champinjon idag och vill få det till en skogschampinjon.
Mörka ganska stora fjäll.
Rodnar, men mycket svagt.
Svag men god doft o smak (inte lika jordig doft som odlade, lite mer fruktig åt KJ-hållet)
Växte på nybetad betesmark.

Vet ju att det är svårt att artbestämma Champinjoner precist och detta är nog bara fjärde eller femte fyndet jag gjort under alla de år jag letat svamp. Så jag är inte alls bra på dem.
Har någon fler alternativ?  :-)

0 1055 visningar
2 svar

Vad är detta?!

Oskar 15år Småland

14 jul 2016 kl. 14:18

Den här konstiga saken växte vid en gran. Jag tycker det ser ut som en blomma, men den har en hård fot, nästan som en svampfot. Pappa tror att det är en missbildad svamp, men det ser ju ut som typ blomblad….?!. Ingen aning om vad det kan vara för nåt.

0 689 visningar
2 svar

Vilken/vilka svamp/ar är det?

Oskar 15år Småland

14 jul 2016 kl. 11:58

Hej! Ytterligare en svamp från igår. Dessa växte på ungefär samma ställe som den jag la in igår, det vill säga i en granplantering. I mossan. Denna tyckte jag påminde om en trattskivling, men blir lite osäker då det mindre exemplaret har en lång fot. Har inte för mig att de har så långa fötter. Pappa är inte så säker på att det är samma art. Han tycker att hattarna skiljer sig en del. Var även inne på en musseron, men tycker att hatten är för “trattig” :P

0 495 visningar
0 svar

Ostronmussling?

FlashRex

13 jul 2016 kl. 23:55

Vad tror ni, växte på gamla lövstammar I klungor nästan på varandra.

0 476 visningar
2 svar

Sotvaxing?

Arvid

13 jul 2016 kl. 22:15

Hittade i Skåne, Kungshult. Växte i mörk granskog på mossa. Mild doft.

0 1138 visningar
2 svar

Vilken svamp är det?

Oskar 15år Småland

13 jul 2016 kl. 17:57

Denna svamp har grämt mig lite. Jag tycker den liknar ett par olika svampsorter, men jag tycker inte att foten stämmer in. Jag tycker den liknar en hätting lite grann, men minns inte att foten var så tunn. Jag tror den växte i en granplantering och det finns skadad jord i närheten.

0 640 visningar
3 svar

Vad är detta?

Göran Eriksson

10 jul 2016 kl. 22:29

Åkerkant vid en gran, västerbotten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone