Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 421 visningar
1 svar

Vilken sorts svamp

Patricia

7 nov 2015 kl. 08:33

Denna svamp växer i min trädgård mest runt i kring min rödavinbärsbuske. Trädgården består av gräs och även ganska mycket mossa.

0 813 visningar
4 svar

2 skivlingar, men vilka???

Johanna Olsson

4 nov 2015 kl. 13:43

Hej. Skivling nr plockades i mossa under en tall. Dessa svampar är ca 3-5 cm höga,  lejongula skivor, något mörkare ton på fot och hatt.

Skivling nr 2 plockades på en grusväg alldeles vid gräs. Skivlingarna har en fast men mycket krokig fot, svampen är ca 10 cm hög. Brun hatt ( lite ljusare i mitten) med vågig kant.

Båda sorterna plockades idag i Bohuslän

0 394 visningar
1 svar

På bok

HakanBrakan

3 nov 2015 kl. 23:15

Kan detta vara styvskinn?  PÅ bok i Uppsala i helgen

0 353 visningar
0 svar

Vilken svamp

Patricia

7 nov 2015 kl. 08:36

Fick inte med två bilder i första inlägget här kommer en bild till.

0 532 visningar
4 svar

Vilken kremla?

pNICBsa4

30 okt 2015 kl. 12:14

Gör ett kremleförsök till. Vad kan detta vara?

Plockade i gran/tallskog i Småland, mild smak. Tydlig pruina.

0 627 visningar
1 svar

Skivling med knöl, ätlig?

Johanna Olsson

6 nov 2015 kl. 08:04

Hej. Hittade dessa små skivlingar igår, blandskog, men under en tall. Samma storlek som kantarell ( hatt 3-5 cm, höjd max 7cm).
Fina att se på, ljust gulbruna i tonen.foten tunn och lite ” randig/ strimlig”.foten avslutades med en stor ” klump” och satt djupt ner i marken.

Vad är detta för svamp? Är den ätlig?

0 356 visningar
2 svar

Vilken ticka?

PatrickF

5 nov 2015 kl. 10:21

Vad är detta för ticka? Växer på snittytan på avsågad granstam (fler år gammalt snitt) i äldre barrskog. Norr Uppsala 31 okt.

0 382 visningar
1 svar

Bläcksvamp

Göran Frisk

5 nov 2015 kl. 10:12

Funnen i barkflis på jordtipp i Sthlm för två veckor sedan. Går den att artbestämma?

0 897 visningar
6 svar

Skålsvamp

Göran Frisk

21 okt 2015 kl. 20:09

Hej, kan jag få hjälp med bestämning av de här två svamparna. Tyresö i Sthlm i lördags. (Tror dom satt på en asplåga)

0 461 visningar
4 svar

Vad heter denna?

anithal

3 nov 2015 kl. 19:20

Har sett den här skönheten tidigare, men glömt vad den heter.
Finns det någon som kan hjälpa mig?

0 877 visningar
5 svar

Ätlig skivling?

Johanna Olsson

1 nov 2015 kl. 08:36

Gör ett sista försök med svampen. Beigevit hatt, gulare under. Storlek på hatt varierar från 5-12 cm. Hittades bland tallar, Bohuslän

0 866 visningar
2 svar

Purpurskinn ??

OweR

3 nov 2015 kl. 18:07

Lite osäker på om detta är Chondrostereum purpureum - purpurskinn
Växte på sälglåga i äldre blandskog i Uppsala. Fotad idag 3 nov.

0 308 visningar
3 svar

Frostvaxingar?

pNICBsa4

30 okt 2015 kl. 12:00

Vaxingar är nytt för mig, men detta måste väl vara sådana?

Plockade på Småländska höglandet idag i blandad tall/granskog. De övre bilderna är samma exemplar. Blir frostvaxing strimmig som på nedre bilderna?

Tack på förhand!

// Jonatan

0 520 visningar
2 svar

Vilket skinn?

PatrickF

3 nov 2015 kl. 23:09

Vilket skinn kan detta vara? Växer på levande sälgar. Storvreta 1/11.

0 959 visningar
4 svar

Höstmusseron?

Dag Ridderstedt

3 nov 2015 kl. 12:30

På ön Inlängan i Karlskrona östra skärgård hittade vi i morse denna svamp mitt i gräsmattan. Två exemplar, båda cirka 10 cm höga och med lika stor diameter i hatten. Omedelbara känslan var att det är en musseron, eftersom både hatt och fot är “köttiga”. Doften är mild åt det mjöliga hållet. Men skivorna är inte särskilt urnupna, snarare nedåtgående. Och fotens färg är som skivorna, vilken gör att vi tvivlar på att det skulle vara en höstmusseron… Mycket tacksam för…mer…

0 807 visningar
5 svar

Skivling eller musseron?

Christian

2 nov 2015 kl. 20:16

Hej, blev informerad av en äldre kvinna att detta var höstmusseron. Jag kan inte hitta en bild av den svampen som liknar nåon av svamparna på mina bilder. Vad för svamp är det? Plockades den 1.a nov uppe vid Höga Kusten nära havet i granskog.

0 539 visningar
1 svar

Vilken svamp?

B Olsson

3 nov 2015 kl. 12:10

På sensommaren blandade vi i ny jord i vår rabatt och nu dök dessa för mig okända svampar upp. Vi bor i mellersta Skånes inland. de växer ca 1 meter från en 2 meter hög granstubbe. Giftig?

0 1551 visningar
2 svar

Är detta en sprängticka?

Magnus

2 nov 2015 kl. 10:17

Är det någon idé att plocka hem den isåfall? Den växer på ett redan nedsångat träd.

0 489 visningar
2 svar

Ticka?

PatrickF

2 nov 2015 kl. 19:49

Vad är detta? Tänkte det kunde vara en ticka, men hittar inget i mina svampböcker som liknar, speciellt på undersidan. Lunsen, Uppsala idag 2 nov.

0 523 visningar
2 svar

Är detta kantarellmussling ?

Billy lindblom

2 nov 2015 kl. 10:13

Vattendrag i finn lövskog med mycket död ved. Minns jag inte fel va de grå al den växte på. En hel död stam (upprätt). Och en halv död men fortfarande levande. Fotot är taget nyligen och dom va inte så stora, de flesta upp till 1 cm någon större. Kanske max 2 cm. Tycker att de är lite “ludna” på ovan sidan som jag läser att den ska vara. Tacksam för hjälp!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone