Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 409 visningar
1 svar

Honungsskivling ?

Micke biff

27 sep 2015 kl. 19:44

Vad tycker ni ska man äta dessa

0 346 visningar
2 svar

Hätta i granskog

KristerL

27 sep 2015 kl. 20:33

Går det att säga vilken hätta? I kulturgranskog idag.

0 250 visningar
1 svar

Cystoderma ?

stuwes

27 sep 2015 kl. 16:01

Kalkbarrskog,

0 6407 visningar
9 svar

Gul sopp

Daniel

27 sep 2015 kl. 12:07

Hej jag är ute i skogen och hittar överflödigt av denna sopp. Men den är för gul för att passa in i de svamp böcker jag har. Ätlig? God? Dem är inte speciellt mask angripna ännu. Tacksam för smabbt svar.

0 307 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

JanAUppsala

27 sep 2015 kl. 17:22

Nu kommer irismusseronerna, pånyttfödda och fina.
För ngn dryg månad sen fanns några få, i fredax kollade jag – ingenting.  I går var utställningen – och idag är de p.g.
Förra hösten hittade jag ett gigantiskt exemplar, avbildat bl.a. i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum/visa/247453.asp
Ska bli kul att se om lokalen kan producera ngt jätte-ex också i år – men om någon dag ska en del av godingarna ätas upp!
Så här såg de ut för några timmar sen.

0 348 visningar
3 svar

Sopp?

Emily

26 sep 2015 kl. 15:27

Hej, undrar ifall någon kan hjälpa att identifiera denna stora svamp som jag hittade idag.

0 366 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Oskar 14år Småland.

26 sep 2015 kl. 21:55

Jag hittade denna svamp i ett dike. Det fanns en blandskog intill. Mest granar dock. Hatten är 5 cm i diameter. Och hela svampen är ca 10 cm hög. Tänkte först att det var en spindling, men efter en stund började jag tvivla på det. Vad kan det vara.?

Hittade dessa i trädgården i en mossig gräsmatta.Färg mkt ljustbrun eller beigebrun.Hatt lite kupig välvd med lite inrullade kanter. Hatten är torr och “skimrande”.Ingen ring omkring foten ingen slida eller så..Skivorna samma färg som hatten (som blir något mörkare med åldern) och ej fästa vid foten direkt. Smak mild doft ja men jag kan inte säga vad för doft.Vad kan det vara?

0 201 visningar
0 svar

Vad är det här för sopp?

Brite

27 sep 2015 kl. 16:23

Är så dålig på soppar och försöker lära mig vilka man kan använda

0 318 visningar
2 svar

Gräsmattssvamp

Mikael, Finland

27 sep 2015 kl. 13:43

Den här vita svampen växte på en gräsmatta i klungor. Vet någon vad det kan vara?

0 464 visningar
6 svar

Ostronmussling?

DB

26 sep 2015 kl. 16:17

Hej,

Är detta ostronmussling?  Kan det vara annat?

Första gången jag plockar de så vill gärna vara mer säker.

Tack på förhand
DB

0 575 visningar
2 svar

Svamp som växte på lövhög

Mikael, Finland

27 sep 2015 kl. 12:43

Den här gråvita svampen växte på en komposterad lövhög i höjd med Umeå men på finska sidan. Vet någon vad det är?

0 284 visningar
2 svar

Vad är detta för en svamp?

Per

26 sep 2015 kl. 23:42

Den blånar extremt snabbt efter itudelning. En sopp som växte i björk och bokskog i Skåne.

0 293 visningar
1 svar

vilken riska?

volbeat86

27 sep 2015 kl. 11:37

Den har ej någon skarp smak.

0 313 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Wendy

26 sep 2015 kl. 19:26

Jag hittade den idag i skogen. Den är stor som en fist. Vad är det för svamp?

0 519 visningar
1 svar

Okänd skivling

Mikael, Finland

26 sep 2015 kl. 21:36

Den här svampens bästa kännetecken är förmodligen den oregelbundna hatten. Växte på en gräsmatta i höjd med Umeå i Finland.

0 351 visningar
2 svar

Rödfotad sopp, vad kan det vara?

Toft

27 sep 2015 kl. 12:05

Hej, vi hittade denna svamp idag. Blandskog i östra Skåne. Någon gissning på vad det kan vara? Fotens färg är ordentligt röd och påminner nästan om en rabarberstjälk.

0 2140 visningar
3 svar

ätlig gul fingersvamp?

Gunnar Grafström

21 sep 2008 kl. 19:52

Kan man äte de häringa fingersvamparna ???
Fanns mängder på vissa ställen.

0 407 visningar
2 svar

Konstig sopp

Anna

26 sep 2015 kl. 17:50

Vad är detta för sopp? Gul hatt, gula rör. Blånande fot.

0 1226 visningar
2 svar

Ängschampinjon? Vågar man?

Kim S

25 sep 2015 kl. 09:42

Hej! Jag har alltid fått lära mig att hålla mig till soppar, men tror mig ändå hittat ätliga champinjoner. Luktade ganska svagt när jag plockade dem. Gulnar ej vid beröring. Nu någon dag senare är skivorna snarare bruna än rosa. Ängschampinjon eller snöbollschampinjon kanske? Vågar jag äta dem?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone