Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 214 visningar
0 svar

kantareller som torkat

Sara

16 aug 2015 kl. 17:01

Kan man ta reda på och äta kantareller som torkat på växtplatsen?

0 1727 visningar
1 svar

svamp i lövskog

Filip

16 aug 2015 kl. 13:05

Växte bredvid en sten och bland löv

0 466 visningar
2 svar

Svamp hittad på mosse

Mikael, Finland

15 aug 2015 kl. 23:37

Den här svampen som var 7-8 cm i diameter hittade jag på en mosse i kväll då jag var ute i skogarna. Har aldrig själv sett svampen.

Vet någon vad det är?

0 304 visningar
3 svar

Udda fynd?

AnneJukkas

14 aug 2015 kl. 23:09

Hittade dessa två “svampar” när jag var på Gumbodahed (Tallhed) i Västerbotten i mitten av Juli.
Har aldrig lagt märke till något liknande tidigare, vilket troligen berodde på att det inte fanns så mycket annat än tegelsopp där just då.

0 328 visningar
1 svar

Cortinarius

Sture Westerberg

16 aug 2015 kl. 08:27

Gyllenbrun spindelskivling som växer i rikare skog strax norr om Luleå. Ingen speciell lukt, något ljusare strax under hatten, vitt ludd på foten.

0 272 visningar
2 svar

Spindling?

Mikael, Finland

14 aug 2015 kl. 23:24

Den här svampen hittade jag på enskogsstig i barrskog. Skivorna var mörkbruna medan hatten var gråbrun. Tycker att jag inte tidigare stött på svampen.

0 613 visningar
3 svar

En kremla? Ätliga?

Unni

15 aug 2015 kl. 20:26

Hittade den här svampen idag i gräset bland ekar, men är osäker på vad det kan vara. Har sett att den giftiga kremlan verkar vara mer klarröd och har sett att många ätliga kremlor är mer vinröda /lila röda som den här.

0 300 visningar
3 svar

Fjällskivling av någon sort?

Robert

15 aug 2015 kl. 17:07

Som rubriken säger, hittade många såna i skogen men osäker om de är giftiga eller ej.

0 812 visningar
3 svar

Stolt fjällskivling ... eller?

SLundstr

15 aug 2015 kl. 19:30

Jag tycker alla vita svampar ser giftiga ut.  Men kan någon bekräfta att det är stolt fjällskivling? Den har ihålig fot, fint som ett tjockare sugrör.  Hittades utanför Uppsala.  Skar bort “klumpfoten” innan den hamnade i korgen; den var väldigt seg, inte alldeles lätt att skära bort.
Om det är en stolt fjällskivling så verkar den ju vara femstjärnig ...

0 198 visningar
3 svar

Är detta Rimskivling?

Kisko

15 aug 2015 kl. 18:35

Är detta Rimskivling?

0 1309 visningar
6 svar

Fårticka?

Andreas

7 sep 2013 kl. 21:26

Hej!

Hittade klungor av denna svamp i gran- och tallskog i eftermiddags. Jag skulle gissa på att det är fårticka(?), och i sådana fall fall blir jag som vegetarian väldigt glad! (Har läst att den blir fin som vegetarisk biff). Bifogar bilder. Finns det någon giftig svamp jag annars kan ha förväxlat den med?

TACK på förhand!
Vänligen,

Andreas

0 280 visningar
3 svar

Vad är Detta för något ?

Micke

14 aug 2015 kl. 20:30

Vad är detta för någon svamp går den att äta? Hittade den utan för stugan i mellbystrand Halland.

0 565 visningar
4 svar

Vilken sort är detta ?;)

Micke

15 aug 2015 kl. 08:30

Dessa svamparna växer utanför stugan i Mellbystrand Halland. Kan det vara kungschampinjon eller möjligt vis en stoltfjällskivling. De är ganska mycket mask ätna i foten.

0 2003 visningar
2 svar

Mocka luden skivling

Anders

15 aug 2015 kl. 09:13

Vad kan det här vara för spännande skivling jag hitta? Högst upp på foten är den som brun mocka.

0 2169 visningar
8 svar

Svamp från Hötorget

Gunni

28 nov 2014 kl. 12:16

Jag köpte dessa två svampar på Hötorget I Stockholm I går.
Försäljaren sa att det var Shitake.
Jag sa att de ser välinte ut så där. Han svarade att det finns olika sorter. Jag betalade 48 kronor för dessa två. Jag är ingen svampplockare så jag undrar om ni kan hjälpa mig. Blev jag lurad på pris och sorts svamp?

0 299 visningar
3 svar

vad för sopp?

volbeat86

13 aug 2015 kl. 16:09

Har inte alls någon koll när det gäller soppar så undrar vilken detta kan vara och om den är god :)

0 379 visningar
2 svar

Visst är detta kantareller?

Dallle82

13 aug 2015 kl. 22:31

Hej! Är ny i svampvärlden.. Visst är detta kantareller? Frågar därför jag upplever dom så ljusa till färgen, bilden förstärker dock det gula något.

0 331 visningar
2 svar

plockad i Kiruna idag

linsu

13 aug 2015 kl. 21:09

aldrig plockat murklor tidigare… är detta kanske en stenmurkla? den är mycket gråare än alla andra bilder på stenmurklor man hittar… tänker inte äta den, vill mest lära mig. tacksam för svar

0 401 visningar
5 svar

plockad i Kiruna idag

linsu

13 aug 2015 kl. 21:22

och här är en liten trevlig taggsvamp… men VAD är det för sort? växer i närheten av radiotjänst i Kiruna hur som helst. har inte tänkt äta denna lilla krabat.

0 693 visningar
3 svar

Skivling med glesa plastaktiga lameller

Mikael, Finland

14 aug 2015 kl. 21:53

I dag då jag var ute i skogen (Finland i höjd med Umeå) hittade jag en skivling jag inte kommer ihåg att jag skulle ha sett tidigare. Som fullvuxen var den ca 12 cm i diameter och hade lång stam och glesa plastaktiga lameller. Hatten hade radiella sträck ovanpå.

Kan någon identifiera svampen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone