Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 269 visningar
1 svar

går denna att äta ?

tessa Woren

14 aug 2015 kl. 19:23

Mina barn var å plockade svamp ikväll. Vad är det för sort???

0 453 visningar
5 svar

Streckmusseron?

Mrcooper89

14 aug 2015 kl. 13:39

Har hittat dessa vid stugan i Ljusdal och undrar om det kan vara streckmusseron?

0 6494 visningar
5 svar

Farligt att äta gamla torkade kantareller?

BockenBruse

10 aug 2015 kl. 12:37

Min första inlägg och min första fråga. Är det farligt att äta gamla torkade kantareller? Fick en stor kartong med torkade kantareller av en nära bekant som plockade kantarellerna troligen mitten/slutet av 1990-talet. Förhoppningsvis har de blivit torkade på ett hyfsat sätt.

Om det nu är riskfritt att äta dom… kan jag skölja igenom dom med friskt kallt vatten innan jag använder dom då jag inte kan bortse ifrån att det kommit ner damm i kartongen eller där de förvarats innan…mer…

0 990 visningar
1 svar

Vilken äggsvamp?

Micke

13 aug 2015 kl. 22:58

Vad heter den här äggsvampen?

0 384 visningar
6 svar

Vilken svamp är detta?

MH

13 aug 2015 kl. 08:40

Hej,

Jag var ute och plockade kantareller igår och hittade då också de här vackra svamparna, har inte kunnat hitta någon bild på dom online, men jag gissar att det är rätt unga exemplar.

0 424 visningar
3 svar

Osäker

Sebbe

12 aug 2015 kl. 17:34

Vad är det för sopp? Har sett den på samma ställe många år i rad, men är osäker på exakt vilken sort det är.

Är det andra Föränderlig tofsskivling? Vågar man plocka den isf eller är den lurig? Är den god (värd att plocka)?

Tacksam för svar :)

0 435 visningar
1 svar

plockad i Kiruna idag

linsu

13 aug 2015 kl. 21:16

i år tänkte jag lära mig lite om riskor. är detta kanske en riska? tallblodriska? granblodriska? eller kanske nån helt annan… (hur ser man skillnad på riskor och kremlor egentligen!?) hur som helst så “blödde” den inte när jag skar i den. väldigt torr inuti och inte trådig. (i och för sig har det varit väldigt torrt den senaste tiden… vissa mindre tunna svampar var torkade på plats i skogen) - finns det nått knep för att inte blanda ihop med giftiga svampar? tack för svar om…mer…

0 424 visningar
2 svar

Hittar ingen som passar..

Greger

13 aug 2015 kl. 20:22

Hej!
I en annars svampfattig Barrskog växte denna Spindling (telamonia)
Tittat igenom Flora Photographica men hittar inget som Passar.
Liknar Rökspindling på hatten men den är det ju inte.
Luktade inget som många Telamonior. Skivornas färg kanske karaktäristisk?
Finns den i ovannämnda verk?

Tacksam för svar.

0 330 visningar
1 svar

Vad för svamp?

TwinkleToe

13 aug 2015 kl. 19:03

HejHej. Plockade en del av denna vita svamp igår men ej hittat information vad det kan vara för något. Minns ej vad för sorts skog jag plockade den i tyvärr.
Den e lite gul på bilden pågrund av blixt. Helvit rakt igenom.
Tacksam för all hjälp!

0 519 visningar
0 svar

uppköpare av trattkantareller & kantareller?

PP

13 aug 2015 kl. 15:41

Tjenare!

Har letat runt lite omkring på nätet, har hittat en hel del områden där det finns uppköpare av svamp, dessvärre är de väldigt långt ifrån där jag är bosatt (Nyköping). Är det någon häromkring som har lite bättre koll på vart omkring det kan tänkas finnas några i närheten?

Tack på förhand

0 1379 visningar
1 svar

Lurad på Hötorget

LSJA

13 aug 2015 kl. 14:46

Köpte en påse med denna svamp på Hötorget som enligt säljaren var Karl Johan. Vid närmare granskning vid hemkomsten förstod jag att det inte var KJ jag köp utan något helt annat… Är det någon som vet ???

0 302 visningar
3 svar

Vad för svamp?

TwinkleToe

12 aug 2015 kl. 16:28

HejHej. Plockade denna svamp som jag då delat och letat på internet för att ta reda på vad det är. Men har svårt att identifiera den!  Skogen den hittades i var en blandskog. Tack för all hjälp!

0 424 visningar
1 svar

champinjon

Frank

12 aug 2015 kl. 19:04

Någon som kan artbestämma ???

0 899 visningar
1 svar

Hemavan kantareller

PC

13 aug 2015 kl. 07:29

Hej! Undrar om någon vet hur det ser ut med kantarelltillgången runt Hemavan/Tärnaby, och vilken mognadsgraden dom är i!

0 978 visningar
2 svar

Trodde det var trattkantarell, men vad är det?

Anna

12 aug 2015 kl. 23:09

På långt håll trodde vi det var trattisar men det är ju en skivling. Ihålig som en trattis och ser ut som en blek sådan ovanifrån, men har skivor. Någon som vet?

0 452 visningar
2 svar

HJÄLP, vet inte vad det är för en svamp!

Rebecka

11 aug 2015 kl. 19:52

Hej på er! Jag och gubben har grubblat ihjäl oss halvt över va detta kan va för en vacker svamp. Den växte här hemma på gården (i dungen) vid våår ek. Några förslag? Mvh rebecka

0 725 visningar
6 svar

Ätbara svampar?

MalinGrad

12 aug 2015 kl. 13:32

Jag och min kompis är ute på svampjakt. Vad heter dessa svampar och är dom ätbara?

0 476 visningar
5 svar

kungschampinjon?

195206250044

12 aug 2015 kl. 17:32

Är detta en Kungschaminjon ? Den är stor ca 30 cm i diameter.

0 232 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Christina

12 aug 2015 kl. 19:48

Hej, jag vill ju att detta ska vara tryffel av god kvalitet:) men vad är det egentligen?
Växte i gräsmattan mestadels under jord.

0 355 visningar
1 svar

vilket svamp ?

Frank

12 aug 2015 kl. 19:16

Är de någon som känner till den här svampen!!!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone