i år tänkte jag lära mig lite om riskor. är detta kanske en riska? tallblodriska? granblodriska? eller kanske nån helt annan… (hur ser man skillnad på riskor och kremlor egentligen!?) hur som helst så “blödde” den inte när jag skar i den. väldigt torr inuti och inte trådig. (i och för sig har det varit väldigt torrt den senaste tiden… vissa mindre tunna svampar var torkade på plats i skogen) - finns det nått knep för att inte blanda ihop med giftiga svampar? tack för svar om någon orkar
Det är en skäggriska: http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_torminosus
Riskor aver en vit, vattnig eller färgad saft när man bryter köttet. De som blöder en morotsfärgad saft hör till gruppen blodriskor där alla är ätliga. Ibland när det varit torrt så kommer ingen saft, då kan det vara svårare att veta om det är en riska eller inte. Kremlor är också spröda i köttet men blöder inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.