Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 239 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Märta

11 maj 2015 kl. 18:54

IMG_2569.jpeg
Någon som vet vad detta är?

0 341 visningar
1 svar

Vårmusseronerna har faktiskt kommit - också till oss!

Jan A, Uppsala

10 maj 2015 kl. 17:30

I ett svar, nyss, på en vårmusseron?-tråd, skrev jag att våra ännu inte visat sig.  Jag kände sen för att gå ut och kolla om något hänt sen i morse. Det hade det: nu kommer de, en dryg vecka senare än vanligt, små och/men många!

0 519 visningar
2 svar

Vilken vårsvamp?

Mikael, Finland

10 maj 2015 kl. 15:00

Den här lilla svampen hittade jag i dag då jag var och sökte murklor. Är det någon som kan identifiera den? Den växte i sandig tallskog i höjd med Umeå i Finland.

Några murklor hittade jag inte.

http://www.naturplats.com/

0 301 visningar
2 svar

Vårmusseron?

lisianthus

10 maj 2015 kl. 14:19

Hej!
Kan de vara vårmusseroner i trädgården?
Ja har aldrig sett dem så jag behöver hjälp att bekräfta.

Tack och vårhälsningar

Lisianthus

0 277 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Per Gårdebrink

9 maj 2015 kl. 21:14

Hej!

Jag satt och bläddrade i mina foton från augusti förra året och hittade några bilder jag tog på en svamp jag reagerade på när jag och barnen var på skogsutflykt. Sen föll det i glömska och jag råkade se bilderna igen nu ikväll.

0 245 visningar
1 svar

Hasseltrollhänderna

Jan A, Uppsala

9 maj 2015 kl. 17:21

upphittade våren 2008 lever!  Jag har tidigare trott och påstått att de tagit slut.
Fel, fel, de har bildat nya frk på samma mycel på samma hasselbuske!
De nya är dock inte alls så imponerande son de gamla (-12 cm) var,.
Nu är det svårt att hitta/se de levande småttingarna bland de gamla liken.
Hoppas de växer till sig…
Hittade tyvärr inga på ngn annan hassel i den stora lunden.

0 241 visningar
4 svar

hjälp med identifiering

Markus

6 maj 2015 kl. 12:20

Hej.
Den här svampen tittade upp ur jordgubbslådan som byggdes förra året och fylldes med sågspån och jord.
Tar tacksamt emot svar.

0 669 visningar
6 svar

Frågor om torkade svampar?

Kisko

5 maj 2015 kl. 08:45

Jag provade förra veckan torkade rödgul trumpetsvamp, herregud de smakade bättre torkade än färska.

Jag vet att alla säger att sandsoppen blir mycket bättre torkad än i färsk tillstånd, nu är frågan

hur blir det med strävsoppar, blir de bättre smakmässigt när de torkas, får de bättre arom eller bara konsistensen som förbättras?

vilka andra svampar förbättras med torkning??

vilka svampar ska man inte torka förutom kantarell, fårticka och blek tagsvamp?

0 375 visningar
1 svar

Vreta udd i Uppsala

Håkan Andersson

7 maj 2015 kl. 17:56

Hej igen. Vi var på besök i Vreta udds naturreservat förra helgen och stötte på dessa två tickan som var hård satt på asp. medans “skinnet ” satt på apel . Någon som hat lust att bistå?

0 488 visningar
2 svar

Trattkantarell

Marita

5 maj 2015 kl. 09:48

Trattkantareller har redan kommit fram i Tiveden/Närke! Hittade trattisar den 3 maj inom ett område på ca 1,5 kvadratmeter! Det är väl märkligt att en höstsvamp tycks ha blivit en vårsvamp, eller?

0 270 visningar
0 svar

svampböcker

Kerstin Palovaara

5 maj 2015 kl. 21:56

Jag skall hålla svampkurser till hösten och tänkte då testa “fälthandbok” till deltagarna. Jag gick in på bokus.com och såg att det fanns 2 varianter av Lilla svampboken av Pelle H och Hans M. En var utgåva 2010 och en var 2014. Jag köpte båda för att jämföra vad som var nytt. INGENTING?? !!! Varför gör man då ny bokutgåva?? I stället för att ny utgåva för den som redan fanns. Den enda ändringen var att det var 3 sorter svamp ytterligare i den nya, vilket är oväsentligt n…mer…

0 296 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Kalle

5 maj 2015 kl. 13:30

Växte på stammen på ett dött lövträd idag, sörmland.

Tack på förhand.

0 258 visningar
2 svar

Ticka?

Kjetil

3 maj 2015 kl. 22:51

Denna växte på en liggande björkstam på ett hygge, ca 20 cm från en björkticka.

0 265 visningar
2 svar

vacker men vad är det?

Stefan L

3 maj 2015 kl. 17:35

En trädsvamp som växer i snittytan på ett lövträd. Skulle vilja veta vad den heter.. Hittar den inte i någon av mina svampböcker

0 575 visningar
3 svar

Små rosa Prickar på Spirea

Greger

3 maj 2015 kl. 19:24

Hej!

Hittade något som såg ut som vargmjölk fast mindre.
Växte på död spirea

Myxomycet? Om så  Är de artspecifika vad gäller substrat?

0 887 visningar
4 svar

Sarcodon glaucopus

SvenD

1 maj 2015 kl. 11:59

Studerar taggsvampar för tillfället. Kan någon reda ut begreppsoredan då det gäller “blåfotad taggsvamp” och “spricktaggsvamp”? I SMT 3 2012 föreslås att blåfotad- bör heta sprick- men i Dyntaxa finns båda men med samma vet. namn S. glaucopus, blåfotad dock med tillägget s.lat.

0 348 visningar
2 svar

Hjälp med artbestämning

Royne

25 apr 2015 kl. 23:40

Hej jag hoppas att jag kan få hjälp att artbestämma svamparna i denna bild. Tyvärr kan jag inte få någon annan information än denna bild. Rätta mig gärna om jag har fel på någon. Dessa tror jag mig ha kunnat identifiera:
1 Stenmurkla
2 Jätteröksvamp
3 Kantarell
4 ?
5 Aspsopp
6 ?
7 Snöbollschampinjon
8 Röd Flugsvamp
9 KarlJohan/Stensopp
10 Vit flugsvamp
11 Fjällig bläcksvamp
12 Vårtig röksvamp

0 482 visningar
5 svar

vårmusseron

Roland Svensson

29 apr 2015 kl. 09:41

På en gräsmatta i Göteborg har börjat komma upp vitgrå svampar som är rätt kompakta och ser ut precis som vårmusseroner.  De har en lite frän lukt. Är det möjligt att de kommer redan eller finns det någon annan tidig svamp de kan förväxlas med.

0 1159 visningar
4 svar

Ätliga och giftiga schampinjoner

Kisko

25 apr 2015 kl. 14:10

Hej

Som jag har förstått, för att kunna avgöra vilken schampinjon är gift eller ätlig måste man lukta på de och kolla hur snabbt de gulnar, eller hur?

Doften hos de giftiga gulnande champinjonerna är ofta obehaglig, påminnande om karbol, bläck, eller “sjukhus-lukt”:
Pärlchampinjon - Agaricus praeclaresquamosus
Giftchampinjon - Agaricus xanthoderma

min fråga är finns det giftiga schampinjoner som inte luktar dåligt att man blir lurad av lukten eller ? har alla giftiga…mer…

0 355 visningar
2 svar

Fråga ang. burksvamp

Jenny

30 apr 2015 kl. 08:44

En vän till mig köpte en burk svamp (jag gissar på champinjoner) och en av svamparna luktade och smakade starkt av bensin. Någon här som kan förklara vad som hänt?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone