Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 380 visningar
2 svar

Mussling på död ek

Krister

30 sep 2014 kl. 15:27

Denna svamp växte på en klen, död ek i en lövblandskog idag. En mussling gissar jag, men vilken art?

0 327 visningar
0 svar

Mörkgråbrun Cortinarius

Mikael, Finland

30 sep 2014 kl. 20:16

Den här mörkgråbruna svampen i Cortinarius släktet hittade jag i mossen vid en stenhäll invid stranden.

Är det någon som kan identifiera den?

0 435 visningar
6 svar

Två svampar på stubbe

Krister

30 sep 2014 kl. 15:06

Här är bilder på två svampar som växte på en stubbe (gran tror jag) i en ekblandskog idag. Den stora bör väl vara gelétaggsvamp? Men vad är den lilla violetta för svamp - en skål av något slag?

0 910 visningar
3 svar

Taggig brödticka

Cissi

29 sep 2014 kl. 23:01

Jag var på en lokal marknad i helgen och gick förbi ett bord där det låg en stor mängd olika svampar som man fick titta på och lära sig av. Toppen!
Det som gjorde mig lite tveksam var att det kluster av svampar som var skyltad som brödticka hade mängder av tydliga taggar under hatten, precis som en rödgul taggsvamp. Jag undrade lite försiktigt om inte brödtickan brukade vara slät under hatten och fick ett bestämt svar av svampexperten att nej, den skulle se ut så här.

Nu är ...mer…

0 388 visningar
1 svar

Små svampar i gräsmatta

Krister

30 sep 2014 kl. 17:33

Vi har en ogödslad gräsmatta med mycket mossa och svamp. Här är bilder på två svampar som jag är tacksam för bestämningshjälp med. Kan den gråa vara en Entoloma (hattarna är 10-15 mm breda?

0 1052 visningar
3 svar

Vilken skivling?

Mikael, Finland

29 sep 2014 kl. 21:18

Den här skivlingen som jag hittade i sandig tallskog vid kusten har uppsväld stam som Karl-Johan.

Är det någon som kan identifiera den?

0 1538 visningar
2 svar

Orange skålformad svamp, vad är det?

Thore

28 sep 2014 kl. 22:01

Hej! Har hittat en märklig, men vackert färgad svamp på Söderåsen i Skåne. Vad är det för svamå?

0 286 visningar
3 svar

Två spindlingar!

SvenD

29 sep 2014 kl. 19:01

1. Liten, 2-3 cm. I stort antal i barrmattan. Ingen spec lukt.
2. Kraftig, 6-8 cm, med karakteristiskt veckad hattkant. Unga ex med blå lameller. Svag doft. Blandskog, mest bok.

0 529 visningar
7 svar

Toppig spindling(?)

mumrik

28 sep 2014 kl. 21:24

Jag tror detta är en spindelskivlig och nog är den toppig, men jag tror inte det är den toppiga, d.v.s. toppig giftstpindling.

Växte i stort antal på ett par kvadratmeter, uppdelade i mindre grupper. Mossig blandskog, mest tall.

0 293 visningar
3 svar

Vilken skivling?

Mikael, Finland

28 sep 2014 kl. 16:01

Den här skivlingen växte i tallskog i höjd med Umeå på finska sidan. Kan det vara en spindling av någon sort? Kan någon identifiera den?

0 402 visningar
3 svar

Cortinarius på alvar

Michael Krikorev

28 sep 2014 kl. 00:24

Ett par Cortinarius-arter från Ölands alvar, växandes med solvända. Den första misstänker jag kan vara C. roseipes. Liten brun Telamonia, med violett färgton på den ljusa foten. Något annat det kan vara?

Den andra kollekten ser ut att kunna vara någon i Anomali-gruppen. Syns inte så väl på exemplaren på bilden, men hattkant blågråaktig, i övrigt ljusbrun-beige, med småkrackelerad torr (svagt inväxt trådig) hatthud. Hatt 2-5 cm bred. Skivor gråblå, velum vitt eller möjl…mer…

0 338 visningar
4 svar

Vitaktig spindling?

Tony S

29 sep 2014 kl. 18:25

Någon som sett en svamp som denna? Bilderna är taskiga, hade bara en dålig kompaktkamera, så det är en del färgstick.
Foten är blå i ytan, som hos en honungsspindling el. violettfotad slemspindling och har liknande form och storlek.
Skivorna vita. Hatten vit med fåtal små mörkröda prickar. Ingen särskild doft.
Kan det vara en vit form av någon av ovanstående arter?
Blev tyvärr inget belägg taget, hade inte möjlighet att ta hand om det vid tillfället.
Ett par meter ifrån…mer…

0 355 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Aron

29 sep 2014 kl. 17:44

Hittade de här tryffelaktiga knölarna strax under marken i blandskog i Kungälvs kommun. Nån som har nån aning om vad det är?

0 267 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp

Catharina

29 sep 2014 kl. 17:20

Vilken sorts svamp är detta som kryllar av i gräsmattan där det växer tallar?

0 307 visningar
6 svar

Stolt fjällskivling

Johanna

4 sep 2014 kl. 19:55

Är detta stolt fjällskivling?

0 295 visningar
3 svar

Vargspindling?

Greger

29 sep 2014 kl. 09:19

Hej

Skulle detta kunna vara Vargspindling?
Kan vara så här violett eller…?

Har inget snnat förslag.
Ingen doft

0 416 visningar
6 svar

Taggsvamp i mikron

Cecilia

28 sep 2014 kl. 14:56

När vi lade in en bit av en blek taggsvamp i mikron och körde igång så sprakade det som av ett fyrverkeri. Det behövdes bara några sekunder så kom blixt och eld och kraftig rök. Ser ut som på kemilektionen i skolan när läraren visade hur magnesium(?) beter sig.
Någon som kan förklara vad som händer. Trattkantarell bara bubblar lite och kokar snällt.

0 340 visningar
2 svar

Spindling?

Krister

29 sep 2014 kl. 10:09

Dessa spindlingar växte i em medelålders kulturgranskog i södra Halland. Kan det vara ullspindelskivling?

0 261 visningar
2 svar

Skivling i kulturgranskog

Krister

28 sep 2014 kl. 22:15

Dessa växte på en stickväg i en medelålders kulturgranskog. Går det att se vilken art?

0 338 visningar
5 svar

Mystisk amanita

Mikael, Finland

28 sep 2014 kl. 18:41

Följande svamp som jag tror hör till Amanita släktet hittade jag i blandskog. Svampen har ingen ring, utan membranet ser ut att ha klistrat sig runt foten. Det var inte frågan om någon enstaka svamp som det var så på, utan alla jag hittade hade ringen klistrad runt foten.

Vad kan det vara?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone