Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Plockade ett gäng för att mala till mjöl igår. De växte i klump och var ovanligt mörka, i varierande grad.
Den allra mörkaste var så mörkt brun att taggarna nästan var svarta och huden under taggarna var också mörkbrun, inte beigeaktig som på de andra. När jag skar upp den uppsteg en stark och oerhört tilltalande svampdoft. Jag tycker att de här svamparna annars är närmast doftlösa.
Nu var jag korkad och blandade allt i torken och det är nu uppmalt också. Var hemskt du…mer…
Denna Dermocybe (?) hittade jag i ett myrområde (Einsiedeln, Schweiz) intill björk och längre bort också gran. Skivorna av den ena svampen var fint olivgult, men det synns inte bra på bilden. Jag tänkte på tubarius eller huronensis och med Funga Nordica kom jag på tubarius då (mörkbrun KOH-reaktion på skivorna, cystider utan gul innehåll). Men sporerna är helt för små, dom når nästan aldrig över 9.5 my… så jag undrar om det också kan vara något annat?
I Moser nämns en C….mer…
Hej
Idag såg jag en video med en man som påstod att vit flugsvamp smakar gott och att den därför är extra farlig då man inte inser att den är giftig förrän symptom uppkommer.
Finns det fler goda giftsvampar som man ska se upp med?
Jag brukar plocka stora Lökbroskingar här i Skåne och torka hattarna. Men är det någon som vet om man inte kan torka och mala även foten? Om inte, varför?
Hej har hittat något som jag tror är shaga (sprängtikka) Jag har nu torkat det och gjort te på det, men tanken slog mig precis att det kanske inte är spräng tikka och att det tom kanske är farligt att dricka om det inte är det? vad tror ni ser det bra ut? Mvh Johannes
Växte enstaka i en uttorkad bäckfåra på bar jord, ca 2 cm höga, rundad övre del och fnasig fot. NO om Luleå, kustnära landhöjningsskog.
Idag stötte jag på något jag aldrig plockat förut - blomkålssvamp.
Hur lagar man bäst till denna? Ge mig tips…
Steka och lägga på macka är givet men det är ganska mycket svamp i den här klumpen så det räcker nog till något mera.
Hej! Var idag ute i svampskogen och hittade bland annat en svamp som jag förgäves sökt namnet på i mina svampböcker. Den är ca 27-28 cm hög inklusive “roten”. Hatten är ca 7,5 cm bred. Den har skivor som är ljusa men inte kritvita. Foten är i samma färg som skivorna och något vriden. Ovansidan är glänsande brunbeige med en mörkare brun puckel mitt på. Växtplatsen är blandskog. Hade tänkt bifoga bilder men vet inte hur man gör. Tacksam om någon kan stilla min nyfikenhet på v…mer…
Hittade en del väldigt vackra ex igår och har ätit såna förr, men som jag skrivit här förut så är den som växer i USA giftig. Så nu känns det inte lika kul att äta dem.
Giftet är monomethylhydrazine (Gyromitrin) och motgiftet är vitamin B5 (pyroxidine) i hög dos.
Om man googlar MMH så finner man att det används som raketbränsle (tillsammans med andra komponenter). Ändå lite kul.