Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2502 visningar
3 svar

Ta bort rör på soppar?

Ann-Marie

22 aug 2014 kl. 13:56

Hej,
Jag har precis börjat plocka soppar efter att enbart plockat kantareller och taggsvamp. Nu undrar jag om man skall ta bort rören på KarlJohan vid tillagning? Jag har gjort det på stora svampar som varit gröna men inte annars.

0 256 visningar
0 svar

är denna ätlig

Anki

23 aug 2014 kl. 14:06

Är detta en svamp man kan äta?

0 247 visningar
1 svar

Vilken SOPP

Lars

23 aug 2014 kl. 10:23

Finns det någon som känner igen denna sopp.
Svart hatt. och vita rör.
foten är svartstrimmig
Växte intill en björk

0 245 visningar
1 svar

En kremla till

Malte

21 aug 2014 kl. 20:35

Här är en kremla till jag skulle vara tacksam om någon kunde artbestämma.

0 2389 visningar
7 svar

Är denna giftig? Tacksam för svar.

Carl

21 aug 2014 kl. 22:11

Hej alla kunniga!

Idag var vi ute och plockade svamp. Har inte så stor svampvana. Trodde vi hade hittat kantarell, men det var det nog inte ändå. Vi smörstekte en liten och smakade på. Den smakade åt kantarellhållet men inte lika “köttig” och saftig. Är orolig att vi fått i oss en giftig svamp. Bifogar bild. Tacksam om någon kan upplysa om vilken svamp detta är.

Mvh
Svamp novisen

0 248 visningar
1 svar

Skivling

Heléne

22 aug 2014 kl. 20:18

Tillägg till tidigare inlägg

0 252 visningar
1 svar

Skivling

Heléne

22 aug 2014 kl. 20:16

Hittade denna svamp i fuktig blandskog, vad är det för sort?

0 275 visningar
5 svar

Bestämningshjälp tuvskivlingar

Caspar

19 aug 2014 kl. 20:21

Tacksam för hjälp med de här tuvskivlingarna(?) från tallskogar i Norrbotten.
1. Röktuvskivling?
2. Inget förslag.
3. Inget förslag.

0 360 visningar
3 svar

Tallhedssvamp

Tom

11 aug 2013 kl. 13:25

Vi var ut en sväng idag och sökte lite goliatmusseron och om man har tur nån riddarmusseron.
Allt visade sig vara förgäves, dock hittade vi en svamp i en klunga som vi unddrar vad det är, påminner lite om ostronmussling men är tveksam om det är det.
Väldigt tuggad på i kanterna och ljusbrun till ljusgråa på hattarna.
Växte som sagt på tallhed i små klungor.

0 356 visningar
1 svar

Björnspår?

Päivi

22 aug 2014 kl. 14:42

Har ej tidigare plocka soppor, men har sett.en hel del nu i skogen. Denna växer på tomten.

0 270 visningar
4 svar

Vilken kremla?

Arvid

21 aug 2014 kl. 14:55

Hittade dessa på högst upp på en ek-bevuxen kulle. Ingen mossa och ganska torrt.
Kremlorna är ganska hårda i konsistensen jämfört med vad man hittar i skogen. Smak och lukt neutral.
Är dessa helt enkelt bara gamla?

0 220 visningar
3 svar

vad är de?

Chris

22 aug 2014 kl. 10:49

Är de ätbara?

Tack

0 235 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Malte

21 aug 2014 kl. 20:14

Vad är det här för svamp. Hittade dem på en gräsig stig i granskog.

0 370 visningar
1 svar

Karl Johan säljes

Cicci

22 aug 2014 kl. 13:24

Hej!

Jag och min man har svampplockning som vårt stora intresse.
Dock så plockar vi nu så mycket att vi inte kan göra av med allt, vänner och familj har även de fått fullt :)

Så vi har börjat sälja Karl Johan, både färsk och torkad. Någon som är intresserad av det eller möjligen vet någon restaurang i Skåne som behöver?

Tacksam för era svar! :)
Mvh, Cicci

0 260 visningar
2 svar

Tegelsopp

Humlan

22 aug 2014 kl. 08:46

Hur var det nu med Tegelsoppar. Äta eller inte äta? Har läst någonstans att den är giftig?
Har fullt av dom bredvid tomten…

0 309 visningar
3 svar

Identifiera två soppar

Teo

22 aug 2014 kl. 09:55

Hej,
skulle behöva hjälp med att identifiera dessa två soppar.
Bifogar bilder på sopparna och deras resp. växtplatser.

Tacksam för hjälp

0 247 visningar
2 svar

Någon som vet vad det här är?

Markus

22 aug 2014 kl. 10:01

Hej.
Någon som vet vad det här kan vara? Den var vit och lila. Luktade ganska starkt av typ tvål/parfym.

Hälsningar

Markus

0 256 visningar
2 svar

Karl-Johan? please help

Frasse

22 aug 2014 kl. 09:16

Hej,
Ticker vi dessa är Karl-Johan?
Tack for hjälpen!

0 448 visningar
8 svar

Soppar

Ullis

21 aug 2014 kl. 14:56

Hängiven plockare sen några år tillbaka av ett fåtal sorter (kantarell, trattisar, rödgul trumpet, taggsvamp) men försöker lära mig en ny sort varje år ;-)
Årets svamp är Karl-Johan. Dock har jag förstått att man kanske får med annat än bara stensopp i korgen….tallkallar osv.
Min första fråga: Finns det någon farlig förväxlingssvamp till Kallar?
Plockar bara de små riktigt fina behöver man skära bort rören då?

Idag hittade jag många såna som på bild 2 (dålig…mer…

0 265 visningar
1 svar

ynga soppor?

Isabelle S

21 aug 2014 kl. 22:56

Nybörjare.
Hittade några soppor som jag gissar var rödbrun stensoppor, KJ och 1 tegelsopp. Hittade också dem där (se bild) som jag antar är ynga exemplar av KJ/stensopp.
Min man vägrar äta något ej indentifierat och enlig honom bred fot och liten hat är atypisk för soppor.
Kan någon bekräfta om de är vad jag tror eller, om så inte är, vad de är och om de är ätliga?

Tack på förhand
Isabelle

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone