Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 909 visningar
0 svar

Måla svampar

Malin

21 aug 2014 kl. 23:27

Någon som vet var jag kan finna svart/vita teckningar för barn, med svampmotiv att fylla i/måla. Typ som påskbrev? ALLA tips emottages tacksamt! Svar till info@svenskgourmetsvamp.se

0 241 visningar
5 svar

Vilken/vilka soppar?

Malin

21 aug 2014 kl. 20:45

Hej! Tror nere t höger är Aspsopp, och kanske alla är det? Annars kanske Tegelsopp uppe t höger? Tänkte på de svarta tofsarna…, och att de hittades på olika ställen…

0 507 visningar
1 svar

Vilken krämla

Malte

21 aug 2014 kl. 20:21

Vad är det här för krämla? Färgen var inte lika gul i verkligheten som på fotot.

0 343 visningar
1 svar

Fingersvamp vilken?

Heléne

21 aug 2014 kl. 21:30

Hittade denna lilla fingersvamp som växte på död ved. Vad heter den?

0 505 visningar
7 svar

Skulle vilja vara säker..

Maria

21 aug 2014 kl. 14:54

Hej alla svampmänniskor. Idag hittade jag en skatt(tror jag). Jag tror att det är Stensopp (Karl Johan svamp),
Men jag har läst och tittat att det finns fler mycket lika soppar.
Kan ni se vilken sort av sopp detta är (se bilder)
Tack på förhand.. / Maria

0 294 visningar
0 svar

Intressant spindling

Karl S

21 aug 2014 kl. 20:58

Stålblå spindling, Cortinarius emunctus funnen igår i närheten av Gesunda, Dalarna.
Första gången som den rapporterats från trakten.

0 324 visningar
1 svar

Uppsala Svampklubb/Kalkbarrskogsexkursion

Jan A, Uppsala

21 aug 2014 kl. 08:06

i Hållnäs nu på lördag den 23/8.
I Hållnäs finns några av de artrikaste kalkbarrskogarna i Norduppland.  Vi utgår från Hållnäs kyrka i Edvalla, för att därifrån ansluta till lämplig skog beroende på svamptillgång.  Medverkar gör Lars-Thure Nordin och Tommy Knutsson.
Tid & plats: Samling kl 11.00 vid Hållnäs kyrka i Edvalla
OBS! Samåkning: Kl 10.00 vid EBC:s parkering, Norbyv. 16 för gemensam avfärd
Kontakt: Christina Wedén: christina.weden@fkog.uu.se eller 0708-85 ...mer…

0 302 visningar
3 svar

Kvartspindling + anonymus

Greger

19 aug 2014 kl. 20:29

Hejsan

Kvartsspindling hoppas jag?

0 257 visningar
3 svar

Kan någon hjälpa till??

Gourmand

21 aug 2014 kl. 09:51

Hej,
Jag är en matnörd som skulle behöva ha lite proffsig hjälp, hittade denna sida efter lite Googlande.
Restaurang Noma i Köpenhamn har lagt ut bild på en svamp som ingen riktigt vet vad det är. Hoppas att någon här kan hjälpa till att lösa denna gåta.

http://instagram.com/p/r6mZp6jNC0/?modal=true

0 1031 visningar
3 svar

Vart kan jag köpa (svenska) kantareller i sthlm?

Teknik-Pata

21 aug 2014 kl. 13:53

Gärna nära Kungsholmen/Central.
MVH Teknik-Pata

0 4199 visningar
8 svar

giftig???

sofia

19 aug 2014 kl. 15:52

Snälla kan någon svara på om.den här är giftig? Mitt barn lekte med den. Stoppade inget i munnen, men kan ha under skor och på kläder.

0 264 visningar
2 svar

nygammal riska

bo e

20 aug 2014 kl. 16:48

här kommer ännu ett hjärnsläpp från mig

är detta rävriska eller minns jag fel ???

0 259 visningar
2 svar

Vilken riska?

Björn Haglund

21 aug 2014 kl. 02:39

Vit saft…

0 272 visningar
2 svar

Vad är detta?

Björn Haglund

21 aug 2014 kl. 01:27

Växter i en häxring i lövskogen på Norra Djurgården

0 296 visningar
0 svar

Tegelbrosking igen, efter drygt två år!

Jan A, Uppsala

21 aug 2014 kl. 12:07

Idag var det, precis som de flesta andra es-dagar, dags att köra bort fallfrukt.
Då såg jag redan på långt håll att det var små. blekt tegelfärgade prickat i “gräset”!
Små är kanske en underdrift, hattarna är -1-1½-knappt 2 mm i diameter.
Förra fyndet var det här: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=221739&fnr=1&sok=tegelbrosking&Start=0&Offset=50&3
Då var min prick den i särklass nordostligaste på artportalsrapportkartan.
Bilderna då blev lite mindre urdåliga än…mer…

0 285 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Dottan

20 aug 2014 kl. 22:27

Någon som vet vad det här är för svampar?
Tickan på en asplåga och den andra på rotvältan av en gran.

0 584 visningar
5 svar

Vilken skivling?

Erik

20 aug 2014 kl. 18:21

Hej

Hittar inte denna bland giftiga svampar. Går denna att äta. Ser att det inte är Nejlikbroskskivling tyvärr. Växer i min gräsmatta nära en Tuja. Längre bort finns även gamla äppelträd.

0 288 visningar
4 svar

Mjölskivling?

Arvid

20 aug 2014 kl. 06:36

Hej!
Jag har hittat ett par helvita svampar, skivorna något gräddfärgade. Utseendet är likt bilder av mjölskivling jag ser i svampboken och nu ser jag att sporerna är rödfärgade.
Kan jag utgå ifrån att svampen jag hittat är mjölskivling?

0 4265 visningar
42 svar

kantareller

Jonas

30 jun 2013 kl. 06:33

Vad är det som får folk att vara så satans giriga att de plockar kantareller som är ca en 50-öring i diameter? Okunskap eller är de bara så jävla dumma i skallen att de inte fattar?

0 232 visningar
3 svar

Svamp i tider av skyfall.

Peter Furhäll

20 aug 2014 kl. 05:53

För er som bor i södra Sverige, hur har den senaste tidens kraftiga regn påverkat er svampskörd?
Själv var jag ute vid bäcken som hade blivit en flod och plockade rödgula trumpeter.
Flera av svamparna stod under vatten och stod och vajade i forsen. En del klarade sig och växte på små öar. Bifogar en bild tagen med en kamera med fuktig lins därav den dåliga kvaliteten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone