Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 271 visningar
5 svar

Mums

Karl S

19 aug 2014 kl. 14:26

Fina matsutake börjar poppa upp i Moratrakten,

0 279 visningar
2 svar

Vad heter den här svamp sorten?

Hans

20 aug 2014 kl. 19:18

Jag hitade en slags svamp ute som jag skulle tyckt vara kul att veta vilken sort det är. Bifogar en bild på de.

0 296 visningar
2 svar

röksvamp?

Eva

20 aug 2014 kl. 14:12

Hej,
Är osäker på om det är matsvamp växer bland hasselbuskarnas rötter.
Luktar gott,blev lite blå i mitten efter någon timme efter att jag har delat på den.
Tacksam för hjälp Eva

0 341 visningar
2 svar

Brunsopp?

Nathalie

20 aug 2014 kl. 12:47

Plockade idag i Huddinge några svampar vid vägkanten till skogen. Nybörjare när det gäller svamp så inte riktig säker vad det är för ngt… Riktigt stor var en av dem med en hatt på ca 20 cm.

0 260 visningar
2 svar

Nejlikbrosking?

Malte

20 aug 2014 kl. 18:54

Är detta Nejlikbrosking - Marasmius oreades?

0 418 visningar
1 svar

Bovista plumbea?

Malte

20 aug 2014 kl. 18:47

Är den här röksvampen Bovista plumbea eller är det någon annan art?

0 599 visningar
5 svar

vit kremla

bo e

19 aug 2014 kl. 17:26

mild kremla
ca 1 dm diameter
växte i blandskog med gran, tall och björk
gräsbevuxen vägkant
Kilsbergen, nerike
upphittad i söndags i duggregn

förslag ?

0 569 visningar
6 svar

Nybörjare: Stensopp, tips?

Arvid

18 aug 2014 kl. 18:49

Hej!

Jag ska gå ut och försöka hitta Karl-Johan/Stensopp för första gången. Kommer gå i bokskog, eller lövskog och tänkte om det fanns några vänliga själar som kunde ge en enkel nybörjare några välbehövliga tips?

Var i skogen ska jag söka? Skogsbryn? Gläntor? Söderläge? Backar? Sandig mark? Etc.

Tackar på förhand :)

0 287 visningar
2 svar

snöbollschampinjoner?

Per Anders

20 aug 2014 kl. 14:52

Är dessa snöbollschampinjoner? Hatten blir gul när jag skrapar på den.

0 273 visningar
2 svar

björksoppar?

lisianthus

20 aug 2014 kl. 14:12

Hej!
Kan någon bekräfta att jag har hittat bjlrksoppar bland bjorkträd?

Tackar!

0 349 visningar
3 svar

spindelskivling

bo e

19 aug 2014 kl. 17:28

påminde om prickmusseron ovanifrån
på närmare håll sorterade vi den som spindelskivling

blandskog i Kilsbergen, nerike

ingen utpräglad doft

synpunkter

0 271 visningar
2 svar

Vit svamp

andersj

20 aug 2014 kl. 14:54

Hittade en alldeles vit sopp med en svag svag skiftning av rosa på hatten. När man skär iden missfärgas den blå. Kan det vara en ätlig sopp

0 227 visningar
4 svar

Glad spindling

Tina Nordberg

19 aug 2014 kl. 18:19

Inte hittar jag många men de är iaf glada de små månstersvamparna.

0 218 visningar
2 svar

Tillväxt

Svampfia

20 aug 2014 kl. 11:17

Hej! Är det någon som vet hur fort svamp växer när det regnar varje dag? Lönar det sig att åka tillbaka efter en vecka och titta efter ny svamp?

0 358 visningar
2 svar

Blågrå svamp.

AsH

19 aug 2014 kl. 19:19

Hittade den här gynnaren idag. Ungefär 10 - 12cm hög. Någon som vet vad det är?

0 252 visningar
2 svar

Dystersopp?

Jonet

20 aug 2014 kl. 09:58

Kan inte få detta till något annat än dystersopp. Någon som kan bekräfta eller har ett bättre förslag?

0 298 visningar
2 svar

Inte vacker och förmodligen inte god - men väldigt stor

Jan A, Uppsala

19 aug 2014 kl. 21:37

Dagens hundrastning gav en hel del matnyttigt. Men den här var nog roligast.
Har aldrig förr sett nån så stor, här på 5mm rutppr.

0 286 visningar
0 svar

Angående svamprapporten..

Madde Småland

19 aug 2014 kl. 23:42

Går det att i efterhand redigera sin svamprapport? Lämnade precis en, tyvärr använde jag mobilen där autokorrigering gick in så mina “rödbuna stensoppar” blev till “rödbrun stensson” :/ Visst inget stort problem men kanske kan förvirra de nybörjare som kikar på rapporterna ;)

Tack på förhand!

0 233 visningar
1 svar

Brun svamp - vad är det?

Malte

19 aug 2014 kl. 21:22

Kan någon identifiera den här svampen? Hittade den i tallskog. Någon riska är det inte.

0 224 visningar
1 svar

Vilken kamskivling?

Malte

19 aug 2014 kl. 21:34

Det här är en kamskivling tror jag. Nu är frågan vilken? Kan det vara brun kamskivling (Amanita fulva)?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone