Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1178 visningar
2 svar

Tryffel i linköping

Christer

14 jul 2014 kl. 09:22

Hej en liten fråga har hittat en trolig tryffel på ca 2.5hg strax söder om Linköping vit klump marmorerad ådring inuti luktar tryffel, har läst på olika forum är det en stjärnhofstryffel eller kan det vara någon annan sort. Har den något värde en del tryfflar kan ju kosta hur mycket som helst.

0 254 visningar
4 svar

Hjälp behövs

Nybörjare

19 jul 2014 kl. 23:43

Vad är detta för art?

0 286 visningar
6 svar

Annorlunda, fjälliga pluggskivlingar -

Jan A, Uppsala

18 jul 2014 kl. 19:48

men inte alls i nåt kärr.
Dessa växte torrt och fint i samma friska-torra ädellövskog som de vitaktiga kamskivlingarna i onsdags, c 4-5 m över åns vattenyta.  Det var omöjligt (med mina och kamerans prestanda) att få till en bra färgåtergivning, Det extrema solljuset genom det supertäta lövverket gav grönstick av fantastiska mått.  En del av sticken justerade…
Vad tros?
Några bilder.

0 249 visningar
0 svar

En fnöskaktig ticka med bebyggare

Jan A, Uppsala

19 jul 2014 kl. 19:14

visade jag i onsdags:
http://svampguiden.com/forum/visa/242374
I går fredag blev det några närmare bilder på bebyggelsen.  Nån som vet vad är?
Först dock en bild på Clematis recta som saknar kronblad men har vita foderblad!
Sedan två närbilder på tickans bihang.

0 321 visningar
1 svar

Björksopp?

Niklas Gbg

18 jul 2014 kl. 19:27

Hittat bifogad svamp idag. Är det björksopp?

0 391 visningar
2 svar

Ostronskivling?

Greger

17 jul 2014 kl. 18:48

Hej!

Hittade lite musslingar idag och det är väl Ostronskivling?
Men visst (om det är det) en ovanlig tid för dem?

0 227 visningar
1 svar

Vad är detta?

Almasy G

17 jul 2014 kl. 13:30

Hej!

Jag var ute och fotograferade lite idag och hittade denna lilla kamrat. Tyvärr tog batteriet slut efter att jag bara hunnit ta 1 bild på svampen.

Den växte på en gammal död granstubbe.

Tack på förhand!

0 448 visningar
0 svar

Årets första tomteldsopp

Jan A, Uppsala

17 jul 2014 kl. 13:07

behagade infinna sig i går - när jag var borta.  Idag på morgonen var den redan i utförsbacken – men vacker iaf - precis som en del andra åldringar. Mördarna tyx ha ätit sopp under natten.
Den växte på den yta jag idogt vattnat för att söka locka fram nya gulnande, långlurviga, ev vita dvärgpuckelmusseroner…

0 437 visningar
4 svar

Vid Hågaån i Uppsala

Jan A, Uppsala

16 jul 2014 kl. 20:47

Har varit ideell i Lurbo i tre dagar och tog idag med min första/äldsta gamla digitalkamera och kollade nedströms Hågaån en ledig stund.
Först tittade jag till den snygga, förvildade styvklematisen, Clematis recta, och hittade sedan ett gäng snygga fnöskaktiga tickor på en död alm.

0 631 visningar
5 svar

Tre små mörksporiga skivlingar på Öland

Crister

4 jul 2014 kl. 13:32

Ber om hjälp att namnsätta dessa tre. Nr 1 och nr 2 i en åkerkant, och nr 3 i ädellövskog.

0 319 visningar
0 svar

Grimstaskogen

Drake

16 jul 2014 kl. 12:15

Hej,
Finns det nån som har varit i Grimstaskogen nyligen? Finns det kantareller än?
tack

0 420 visningar
6 svar

Vad är detta för sopp?

Eva N

15 jul 2014 kl. 09:18

Här i skogarna (blandskog med mycket björk, tall och gran) växer nu stora mängder av denna sopp och jag känner mig inte helt säker på vad det är. Funderade på grynsopp eller örsopp men då de tydligt gula rören inte vätskar sig på undersidan, och den är så vackert tegelröd på den slemmiga hatten blev jag tveksam.

Någon som kan svara på vad det är?

0 329 visningar
5 svar

Vanlig?

SvenD

14 jul 2014 kl. 09:09

Ibland blir jag lite förvånad när jag läser Funga Nordicas frekvensbeskrivning av svampar. Ex: Är verkligen vit slidskivling (Volvariella gloiocephala) mycket vanligt förekommande i södra Sverige (“very common in temp”). Eller är det kanske bara jag som haft otur att mycket sällan träffa på den?

0 645 visningar
5 svar

Mjuk orange ticka på löv.

Greger

14 jul 2014 kl. 13:43

Hej!

Lite seg och mjuk var denna ticka.
Lite sämskskinnsartad på ovansidan.
Cinnoberticka är det väl inte?
Porerna rätt små. På vedrester av löv.

0 413 visningar
6 svar

Namn?

SvenD

9 jul 2014 kl. 20:55

Kan någon förklara varför Rhodocollybia butyracea f. asema i Dyntaxa har fått ett svenskt namn (horngrå nagel-) medan den minst lika vanliga Rhodocollybia butyraea f. butyracea inte har bevärdigats med något svenskt namn!
Dags för namngivning!?

0 507 visningar
3 svar

Tveksam kärrsopp och okänd mussling

mumrik

12 jul 2014 kl. 21:58

Kan detta vara en kärrsopp? Den vaxta vid ett iofs ganska torrt kärr. Mest tall med sparsamt inslag av lövträd.

Den hade väldigt lite kött och mycket skivor när jag rensade den.

Musslingen är jag nyfiken på. Hattfärgen är i verkligheten mer rent mörkbrun, inte så rödbrun som på bilden. Matt och känns kort sammatsluddig när man stryker på den. Skivorna uppfattar jag som gnakse mörkt ockragula. Lite rödstick där också alltså.

0 629 visningar
10 svar

Är detta honungsskivling

Patricia Nordforss

6 jul 2014 kl. 19:51

Denna svamp växer i min trädgård bredvid rötterna och stubben av ett nedhugget träd. Vet inte vilken sorts träd då det högs ner innan jag flyttade hit. Vill tillägga att vi har mycket mossa i vår gräsmattan. Bor inte i skogen utan i en by.

0 243 visningar
1 svar

Kantareller

Stina

12 jul 2014 kl. 11:09

Har ni hittat plockbara kantareller i Stockholm än? Eller är det för torrt?

0 318 visningar
7 svar

Hattsvamp på lind

Ulrika

11 jul 2014 kl. 09:28

Vad är detta? Hatt ca 20 cm tvärs över, bruna skivor, växer ca 2 m högt i en levande lind,

0 404 visningar
0 svar

missfärgade kantareller

Jb

11 jul 2014 kl. 00:21

Igår förvällde jag mina kantareller och idag när jag kollade på dom, såg jag att några bitar hade en lätt grön ton i svampköttet på stammarna. Vad kan det bero på? är det ätbart?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone