Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 345 visningar
7 svar

Är det månne ngn som vet

Jan A, Uppsala

8 apr 2014 kl. 18:52

vad detta är för en konstig sak som finns på en död och nedfallen almgren.
(De usla bilderna är ett samarbetsresultat ml mig och dagsmörkret.) 
Den större klumpen är drygt cm-lång, de flesta små 1-2 mm.

0 341 visningar
6 svar

Vårlig bläcksvamp

Crister

10 apr 2014 kl. 17:47

Vad ska denna döpas till?
Växte med tre glesa fruktkroppar i beteshage på sydligaste Öland, på jord eller “begravd” ädellövved.
2a fotot är av hylle"duttar” på hatten.
Sporerna på 3e fotot har helt central groddpor, är släta och har storleken 9.3-11.1 x 5.9-6.7 mymeter. Några pileo- eller caulocystider hittar jag ej, alltså rimligen en Coprinopsis. Hoppas du har förslag på namn?!!

0 352 visningar
4 svar

Två av dagens många fynd, ett känt och ett mlm okänt!

Jan A, Uppsala

6 apr 2014 kl. 14:52

Utlovat måndagsdagsregn gjorde söndagsdagen väl lundturslämpad.
Som utlovat ska jag dock bara visa två fynd.

På barken på en sedan åtskilliga år markvilande, riktigt grov asp, fanns bl.a. detta raggiga, skinnliknande.
Först några äkta utebilder.

0 343 visningar
13 svar

Ny för Sverie :)

"JAS" Helsingborg

26 okt 2012 kl. 10:35

I denna tråden frågade jag om vilka skålar som fanns på bilden

(http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=225393&fnr=1&sok=%22JAS%22)

De rosa och lite mörkare är = Ombrophila lilacina. Sweden, Skåne, Tollarp, Maltesholm. 2012-09-08. Ny för Sverige, tjohooo :)

0 362 visningar
5 svar

Nada!

anithaumeå

8 apr 2014 kl. 09:49

Det var en trevlig nyhet att du hittat stubbhorn på annan lokal.

Skulle gärna vilja veta var det var någonstans, så kan jag också få se dem::))

0 381 visningar
4 svar

Helvella lacunosa giftig?

buffy

9 apr 2014 kl. 16:51

Jag har plockat och ätit svart hattmurkla och har inte blivit sjuk. Nu tar jag en MOOC i Poisonings in the home and Community, Coursera, University of San Francisco och denna veckas ämne är giftiga svampar och växter. Helvella lacunosa tas upp som en giftig svamp, innehållande monomethylhydrazine, samma gift som i stenmurkla. Tydligen får man neurologiska symtom som förvirring och ataxi och måste behandlas med pyridoxin IV.

Jag känner igen svampen både på bilden och det latinska n…mer…

0 577 visningar
1 svar

Röksvamp på "fel" plats

Elisabeth GW

9 apr 2014 kl. 10:55

Svampar är ett område som jag inte kan, behöver hjälp o råd. Har fått in röksvamp i en perennrabatt på 30m2 som anlades för 6 år sedan. Vill helst inte ha den där. Räcker det att gräva bort jorden där trådarna är synliga plus lite till? Har det kommit med i den jord jag köpt och utvecklats under tiden? Planteringen ligger mitt inne i tätbebyggt område. Skall jag räkna med att svampen kan dyka upp igen på den plats där jag lägger jorden?

0 348 visningar
5 svar

Vad är detta?

anithaumeå

7 apr 2014 kl. 19:02

Den svarta grejen i vänstra hörnet,
är det någon slags klubba el nåt?

Såg den först nu när jag kollade igenom bilderna.

Tacksam för respons.

0 266 visningar
7 svar

Vilken?

Mikael R

7 apr 2014 kl. 19:19

Vad kan detta vara som jag hittade på en granskogsväg i sydöstra Västergötland idag?
En spröding? Den hade i alla fall spröd fot.

0 287 visningar
9 svar

Festlig vinterskål

anithaumeå

5 apr 2014 kl. 15:53

Även den hittades idag.

0 433 visningar
3 svar

Id-hjälp

Mr Bengt

6 apr 2014 kl. 14:25

Den här skivlingen växte på en bit murket trä som låg på marken. Ganska stark lukt, svårt att säga av vad. Bläddrar fram och tillbaka men kommer inte fram till något. Någon annan som har en ide?

0 281 visningar
2 svar

Vad kan detta vara för vedsvamp?

Henrik

7 apr 2014 kl. 05:15

Hej!

Denna fotade jag i somras i början på juli på öland. Den växer på en liggande ekstam om jag inte missminner mig helt nu. Visst är det samma art på bägge bilderna? Men vad kan det vara för något?

0 529 visningar
4 svar

Öronmurklor

Lena M

6 apr 2014 kl. 18:48

Min första tanke var öronmurklor, men är de inte ovanligt ljusa ?

De växte på kalhygge ( f.d. barrskog )finns det någon förväxlingsart ?

Ett 40-tal stenmurklor har jag redan sett, verkar vara ett gynnsamt år för dem.

0 621 visningar
2 svar

Skogsdebattartikel

Jan A, Uppsala

6 apr 2014 kl. 09:47

På UNT debatt finns nu en tämligen läsvärd artikel om “vår skog”.

http://www.unt.se/debatt/vem-vill-skydda-skogen-3080960.aspx

0 291 visningar
2 svar

Lite hjälp här skulle

"JAS" Helsingborg

3 apr 2014 kl. 21:56

sitta fint.
Bild 1. En liten liten skål men vilken ?
Bild 2. Hypoxylon multiforme, Björkdyna, lite ovanligt med så mycket slät yta.
Bild 3. En bild på Balsampoppel, Populus balsamifera.

0 258 visningar
2 svar

ett mycket oväntat fynd idag

anithaumeå

5 apr 2014 kl. 13:38

Trodde inte mina ögon när jag observerade dessa.

Tidigare har jag bara hittat dem i Norge - Kristiansand.

Håll till godo

Vad det är: Stubbhorn

0 262 visningar
3 svar

Inocybe-art?

SvenD

1 apr 2014 kl. 19:40

I en naturvärdesinvestering från Naturcentrum AB angående ett tunnelbygge under Varberg anges
Inocybe subglobispora som en svampart, mycket sällsynt, som hotad. Någon som känner till denna art? Jag hittar den inte i någon skrift! (Kanske är det I. subporospora som åsyftats??)

0 284 visningar
4 svar

Nya svampprofessorer – och en hel del andra – i Uppsala.

Jan A, Uppsala

1 apr 2014 kl. 12:09

På fredag installationsföreläser de nya svampprofessorerna och några till:
http://www.slu.se/sv/forskning/forelasningar-och-avhandlingar/nya-professorer/
(Installationsskrift och presentation av alla de nya professorerna.
) http://www.slu.se/Documents/internwebben/ledningskansliet/program_uppsala_2014_webben.pdf
(Ett enklare program.)

http://www.slu.se/sv/om-slu/orter/uppsala/ultunakartor/
(Ffa. karta med ”Loftet”.)

Dessutom arrangeras en utställning ”Mer än Karl Johan ...mer…

0 306 visningar
3 svar

Murkla

DRAKEN

2 apr 2014 kl. 13:42

Hej jag har hittat en liten murkla igår, den ligger i ett papper i kylskåpet, tänkte använda den till påsk, ligger den bra eller ska jag ta hand om den o förvälla o lägga i frysen, vad tror ni?

0 348 visningar
3 svar

nya gåtor

anithaumeå

30 mar 2014 kl. 16:46

Vad kan detta vara, känner igen den, men kan inte klura ut vad.

Kanske någon vet.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone