Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 245 visningar
2 svar

Tuppmurklor

Bengt Sandh

24 apr 2014 kl. 12:00

Det blev en kort men intensiv säsong för tuppmurklorna som endast fanns under påskveckan. Nu har de galit (heter det så?)färdigt och återkommer nästa påsk.

0 526 visningar
6 svar

Stenmurkla?

Lisa

24 apr 2014 kl. 16:15

Hittade för första gången idag vad jag tror är stenmurkla. Verkar inte vara lätt att förväxla men för att vara säker frågar jag er om det nu är det? Tyvär ser de inte så roliga ut på bilden då de växte bland sand o rötter och blev en smula demolerade :)

0 277 visningar
2 svar

murklor finnes!

blix

22 apr 2014 kl. 15:59

Har murklor om någon är intresserad hör av er via mail lillsmaland@hotmail.com

0 630 visningar
6 svar

Murkelfråga

Peter Furhäll

22 apr 2014 kl. 08:05

Jag har tänkt mig plocka murklor och tillreda idag. Har en fråga om hur jag går tillväga. Står att jag ska koka dem minst 2 gånger 5 minuter. Det jag undrar då är om jag bara helt enkelt lägger dem i en panna o fyller på vatten eller om jag ska låta vatnnet koka ur dem först som man gör med vanlig svamp….

Mvh Peter

0 661 visningar
2 svar

Stenmurklor till Salu!

Samuel

19 apr 2014 kl. 22:10

Har hittat ett fint parti stenmurklor. Någon som vill köpa?

0 386 visningar
4 svar

Är detta stenmurklor?

Silvia Dahlund

20 apr 2014 kl. 13:11

Hittade dessa extremt ljusa svampar som ser ut som stenmurklor efter en gammal körväg i skogen. Efter samma väg fanns även “normalfärgade” stenmurklor.
Är detta en ljus variant av stenmurklan eller något helt annat?

0 285 visningar
5 svar

skål?

Eva Bjelkendal

18 apr 2014 kl. 18:35

Kan någon se vad det här är för skålar?
Hittade idag på ganska gödslad gräsmark Öland.
EvaB

0 269 visningar
2 svar

Vad är det för svamp

Emma

15 apr 2014 kl. 16:48

Min dotter berättade idag att hon åt fyra svampar, som hon hittat i gräsmattan, igår. Nu är jag jätteorolig. Det är en liten brun svamp med en hatt på ca: 0,5cm och en “stjälk” tunn som en nål, täta skivlingar på undersidan. Någon som har ett förslag på vad det kan vara för svamp???

0 276 visningar
2 svar

Trivialt o snyggt - ingen svamp

anithaumeå

19 apr 2014 kl. 17:12

Kunde inte låta bli att sätta in dessa bilder.

0 247 visningar
3 svar

De här har jag sett förut - men vet inget namn

anithaumeå

18 apr 2014 kl. 19:08

Dessa hittade jag på en sittbänk gjord av tall (troligast)

De var svårfotade pga deras placering - på sittbrädornas kantsida.
Gick inte att fota underifrån

Vet någon?
Tacksam för hjälp

0 262 visningar
0 svar

Mina Svampställen

Kenneth B

18 apr 2014 kl. 14:18

Hjälp! Hur kan jag enkelt flytta över “Mina svampställen” från min Samsung tablett till min nya Samsung Galaxy S4 Active telefon? Det måste väl gå, men jag frågar först “forumet”! Det finns säkert sådana som kan!! Tack för hjälpen på förhand!

0 345 visningar
4 svar

Hund år konstig svamp

buffy

17 apr 2014 kl. 14:27

Min hund åt nyss en bit av en konstig svamp. Den växte tillsammans med flera likadana på marken under ett äppleträd, där det förut var potatisland, nu mest gräs. Vet någon vad det kan vara?

0 256 visningar
0 svar

Besynnerligheter och vårtecken.

Jan A, Uppsala

16 apr 2014 kl. 18:12

I går var jag uppe i lunden och ”unter den Linden” låg en nedfallen, död, delvis lavig lindgrenstump med bl.a. den äkta trojkan på bild 3.  Alla konstiga, krösartade, kärnsvampiga lavparasiter och liknande håller på att knäcka - åtminstone mitt nyaste knä…
Hade i söndags med några dagar gamla, något likartade bilder in till ”Inte bara Karl-Johan…” där Micke var dagbefäl.  Han sa sig inte ha en aning…

Medan jag stumt beundrade ”stumpen” i lunden flaxade vå...mer…

0 528 visningar
17 svar

Idag har jag skålat::))

anithaumeå

13 apr 2014 kl. 12:24

Hittade ett 20-tal scharlakansvårskålar och mycket var på G.

Sedan stötte jag på svart vårskål.

0 231 visningar
1 svar

Pyttesvamp ?

Frida T

14 apr 2014 kl. 16:20

Den största på bilden är ca 5mm. Växte på en grindstolpe ca 30 - 40 cm ner i backen! Upptäcktes när vi skulle flytta grindstolpen (vet inte träslag) Förslag?

0 276 visningar
0 svar

Strax myggdax

Jan A, Uppsala

14 apr 2014 kl. 10:43

Den som är intresserad av stickande myggor kan läsa här:
http://www.unt.se/uppsala/manga-myggarter-sugna-pa-ditt-blod-3093407.aspx
och enkelt ladda hem hela arbetet från den i artikeln angivna webbadressen.

0 307 visningar
3 svar

Mussling på Eka

Greger

13 apr 2014 kl. 07:46

Hejsan!

Jodå på den gamla ekan växte någon svamp (mussling?,ticka)
Extremt seg med uppåtvänt porlager..

Aldrig sett förut, någon som vet?

0 744 visningar
2 svar

"slem på träd" vet någon?

Henrik

13 apr 2014 kl. 05:46

Hej!

Detta härliga slem hittade jag i dalarna förra året, på barrträd om jag inte missminner mig. Det finns mycket bränd skog i området. Blir glad om någon kan hjälpa mig. Sådana här svampar är väldigt intressanta för oss som gillar att leta ovanliga skalbaggar så det är alltid värt en titt. Och då blir man ju nyfiken på vad det är.

0 597 visningar
4 svar

Svart tryffel narkotikaklassad

Caspar

10 apr 2014 kl. 23:03

0 420 visningar
3 svar

Vårens första, men vilken?

Egon

12 apr 2014 kl. 15:10

Ganska kraftig gulbrun matt hatt med låg puckel. 60-90mm bred.Skivor urnupna, gulbruna och oliklånga,täta. Fot av hattens färg,strimmig, med uppsvälld bas, 50mm hög. Lukt lite frän. Växer i blandskog,tall,ek björk. Det är 2 olika fruktkroppar på bilderna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone