Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 309 visningar
2 svar

Liten skålsvamp på sälg

Karin W

22 feb 2014 kl. 16:42

Hittade den här lilla men vackra skålen idag. Den växte i stor mängd på en död sälglåga. Skålarna är ca 1 mm breda.Inte så bra bilder, men hoppas att någon ändå har något förslag.

0 327 visningar
4 svar

Vad kan detta vara?

anithaumeå

22 feb 2014 kl. 07:06

Hittade dessa på en grov stubbe.
Kan ej avgöra trädslag

Sista bilden - de växer på samma stubbe.

0 488 visningar
2 svar

Vilken ticka på Salix är detta?

Bengt Stridh

22 feb 2014 kl. 19:12

Hittade idag (20140222) några tickor på stammar av Salix (sannolikt gråvide Salix cinerea) i ett litet kärr intill Mälaren, utanför Västerås. På en stam fanns två unga tickor (ca 2,5 cm breda) och på en annan stam en äldre ticka (ca 7x7 cm). Jag gissar att det är samma art, men vilken? Tacksam för tips.

0 274 visningar
1 svar

Två tickor på lundalm, Öland, nr 2

Crister

2 dec 2013 kl. 17:35

Denna fanns också i barken på almlåga, utbredd till en – flera dm. Nästan helt resupinat, bara delvis med en liten utstående kant med lite ragghårig ovansida; mesta delen av kanten är dock vitt, fransigt mycel som svartnar v id beröring. Hymeniet är gråaktigt – brungrått, blir svartbrunt vid tryck, och har porer knappt syn liga för blotta ögat, 7-8/mm.  Inga sporer sedda. Vitrötare.
De båda tickorna påminner om varandra, men bara delvis. Kan det än då vara samma art? Vilke…mer…

0 568 visningar
0 svar

Massor av raggskinn

anithaumeå

22 feb 2014 kl. 07:04

Hittade även raggskinn.
Har observerat att raggskinn och epålettsvamp växer sida vid sida.

0 339 visningar
0 svar

Sidenticka - svår att fota

anithaumeå

22 feb 2014 kl. 07:01

Vad kan det beror på sidentickan är svårfotad - i alla fall mig?

0 247 visningar
0 svar

Fynd vid mitt Norgebesök

anithaumeå

22 feb 2014 kl. 06:59

Visserligen har jag hittat dessa vid tidigare besök i Kristiansand.
Men jag blir så imponerad av den rikliga mängd av dem som jag hittar.

Epålettsvamp.

0 412 visningar
34 svar

Kluring

tina Nordberg

9 feb 2014 kl. 14:51

Har ni som jag för trist väder för att vara ute och botanisera?
Då passar det ju bta att klura på en kluring.
Vad föreställer bilden för svamp.
Eller rättare sagt, vad ska det bli när den vuxit färdigt?

0 1221 visningar
2 svar

USB-okular

Skogsfrun i Obbola

30 jan 2014 kl. 11:23

Jag funderar på att köpa ett USB-okular. Har ni erfarenheter av detta? Jag har ett hyfsat faskontrastmikroskop med objektiv 10, 20, 40 och 100x förstoring och 15x okular.

Jag funderar på ett Dino-Lite Pro, som finns här:
http://www.optiska.se/index.php?option=com_awaveshop&task=show&category=7&product=1443

Det finns ju dyrare modeller också, men behöver jag egentligen något värre än så här tillsammans med mitt mikroskop?

0 313 visningar
4 svar

Vilket/vad är detta för träd/växt?

anithaumeå

21 feb 2014 kl. 07:36

Fotades i Kristiansand, Norge
februari 2014.

Vet någon?
Tack på förhand

0 495 visningar
5 svar

Analysportalen är här

"JAS" Helsingborg

17 feb 2014 kl. 20:31

http://www.svenskalifewatch.se/

Sök och analysera fynddata i nya Analysportalen

Nu finns ett nytt sätt att söka och analysera svenska observations- och miljödata. I den nyligen lanserade Analysportalen kan du nå alla fynd som finns i Artportalen, men även data från andra databaser som ingår i forskningsinfrastrukturen Svenska LifeWatch. Analysportalen är ett mångsidigt verktyg för forskare, miljöanalytiker och naturvårdare. Här kan du söka och filtrera data från flera olik…mer…

0 427 visningar
0 svar

Svamp på Årets kock

Tommy

18 feb 2014 kl. 08:26

Som matintreserad svampnörd så blir man glad av att se att svamp verkar ha uppmärksammats rejält på tävlingen Årets kock:

http://ellematovin.se/fran-arets-kock-2014/

0 333 visningar
4 svar

Vita skinn

Ulla K

15 feb 2014 kl. 14:54

Har grävt fram några skinn som jag vore tacksam att få tips om?

0 372 visningar
2 svar

Svamp på åker

Karin W

16 feb 2014 kl. 21:39

Behöver hjälp med denna svamp som jag hittade i en lerig åker idag.  Ca 4 cm bred, hygrofan, ljusbrunt sporpulver, elliptiska sporer ca 7 x 4,5 my, ingen lukt.

Något förslag?

0 304 visningar
2 svar

Vad kan detta vara?

Lars-Erik Nilsson

17 feb 2014 kl. 18:53

Nytt försök, fick inte med bilderna. Hittades i veckan på rätt grov asplåga i Frostbrunnsdalens naturreservat, Borlänge, Dalarna. 2-3 m utbredning på längd och 2-3 dm höjd, mest på sidan på lågan men även delvis under. Verkade hårt med en poryta, se an av bilderna.Blev brunt vid tumning.

0 438 visningar
12 svar

Samma namn

SvenD

13 feb 2014 kl. 19:50

I Dyntaxa finns två olika (?) musseronarter med samma svenska namn: Tricholoma album och Tricholoma stiparophyllum kallas båda rättikmusseron.(I Fu No står de som två olika arter, men syn. till T.stiparophyllum är T.album osv som även står som egen art).
Skulle vara trevligt om någon kunde reda ut begreppen! Tack!

0 368 visningar
2 svar

Nya utmaningar

Kjetil

15 feb 2014 kl. 06:36

Rätt gott om svamp för närvarande. Tacksam för hjälp med dessa.

0 750 visningar
3 svar

Svamp på Hägg

Claes Lööw

14 feb 2014 kl. 17:09

Jag har ägnat en tid till att fota trädknoppar men idag råkade jag fastna för en svamp när jag studerade bark på en hägg i centrala Göteborg. Jag har bläddrat igenom varenda sida i mina svampböcker men hittar ingenting jag tycker passar. Jag är dock inte särskilt bevandrad i svampvärlden så det kan mycket väl vara min oförmåga att lägga märke till rätt detaljer på fotona. Men det vore iallafall roligt att veta vad det är för svamp så att det är lite mer än ett foto. Nå...mer…

0 302 visningar
1 svar

Trollhand

Tina Nordberg

12 feb 2014 kl. 20:16

Än lever trollen. Var och tittade till de små i dag och en del nya kommit till. Det har kanske varit en bra vinter för dem.

Den här på första bilden har ett stadigt grepp om den avbrutna kvisten.

0 301 visningar
4 svar

Skinn på ask

Jan Olsson

14 feb 2014 kl. 10:08

Detta vackra skinn täckte stora delar av en asklåga. Tyvärr blev det inte samlat. Har någon ett förslag på vad det är?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone