Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 271 visningar
1 svar

Hjärtligt

Tina Nordberg

14 feb 2014 kl. 10:53

Önskar er alla en riktigt hjärtlig dag.

0 290 visningar
0 svar

Hättor i vintertid

Tina Nordberg

14 feb 2014 kl. 12:23

På bild 1 o 2 är det vär barkhättor? De växer på ek.

Men bild 3 hälften så stora som de förmodade barkhättorna.
Växer på lönn gärna högt upp i trädet. Är helt vita.
Behöver hjälp ned dem.

0 310 visningar
6 svar

Dagens skörd

Kjetil

10 feb 2014 kl. 20:40

Tövädret har lockat fram endel svampar som dolts i snö. Dessa tre skull jag vilja ha hjälp med.
Bild 1 en mussling?
Bild 2 rödkrös?
Bild 3 något skinn?

0 305 visningar
3 svar

Skål

Tina Nordberg

12 feb 2014 kl. 20:07

Sitter och tittar igenom gamla bilder från 2011 och fick fram de här skålarna.

Hittade i gammelskog under en stor ek. Ca 3cm breda, ingen sp lukt eller smak vad jag kan minnas.
Såg ut att unga ex var violetta på insidan som sedan övergick i brunt.
Tacksam om jag kan få hjälp med dem.

0 552 visningar
7 svar

"Björkkalle"

Lars-Göran Hellsten

8 feb 2014 kl. 12:51

Är Boletus betulicola funnen i Sverige. Hur skiljer man den från B. edulis?

0 292 visningar
0 svar

Purpurskinn

Kjetil

10 feb 2014 kl. 22:32

Flera björkstubbar var så fint dekorerade på området.

0 620 visningar
2 svar

torkad svamp

Eva Mellbring

5 feb 2014 kl. 20:01

Hur länge kan man spara torkad svamp, som rödgultratt o vanlig
tratt med bibehållen smak????
Eva M

0 266 visningar
1 svar

Mussling

Ulla K

5 feb 2014 kl. 16:48

Jag är lite osäker på dessa frusna exemplar men det är väl kantarellmussling?

0 683 visningar
2 svar

Okända knölar på ek.

Jan Olsson

4 feb 2014 kl. 19:50

Basen av en skadad grov ek var småknölig med ljusa några tiondels millimeter stora fruktkroppar. De var mörka cylindriska och ur en mynning kommer en ljusgul substans fram. Denna består av långsträckt spolformiga sporer 12-14 / 2,4 -3 mikrometer stora. Såg inga tydliga septa men de hade 7 till 8 mörkare ellipsoida “ärtor”. Tacksam för förslag!

0 340 visningar
6 svar

Vilken Flugsvamp?

Mats Carnmarker

25 jan 2014 kl. 16:56

Jag undrar vilken art detta är.
Själv tror jag på Gråfotad, Rodnande eller Gulbrämad flugsvamp, men sanningen är att jag är dålig på svampar.

0 372 visningar
6 svar

Skinn på sälg

Jan Olsson

4 feb 2014 kl. 00:54

Tyvärr har min mikroskopiska undersökning av detta skinn inte varit så framgångsrik trots flera försök. Har hittat sporer och sporliknande strukturer av flera olika slag. Hyferna har söljor. Trots denna usla beskrivning kanske det finns någon som har ett förslag på vad detta kan vara.

0 376 visningar
3 svar

Vetenskapens värld

Lena M

3 feb 2014 kl. 07:22

I kväll sänder Vetenskapens värld ett program om svamp, svt2 kl. 20.00 - 21.00 .

0 654 visningar
4 svar

Pycnoporellus fulgens

Jonas, Schweiz

22 jan 2014 kl. 23:34

Igår hittade jag Pycnoporellus fulgens på gran. Interessant är att arten har plötsligt blivit vanligt i schweiz som sista 20 år. För var den nästan inte känt alls här. Jag vet inte om något liknande också kan oberveras i sverige?
Och då hittade jag också Phellinus hartigii (dålig bild…) på silvergran, en svamp som nog inte finns i sverige.

0 394 visningar
1 svar

Antrodia xantha?

Jonas, Schweiz

30 jan 2014 kl. 12:44

Denna ticka växte på liggande granved. Den växte helt resupinat eller bildade små hattar på vissa ställen. Interessant var doften som påminnade mig om frukt. Kunde inte hitta sporer under mikroskop tyvärr, men tror det kan vara A. xantha?! Arten verkar vara under utbredning i schweiz, kanske på grund av att mängden död ved i skogarna har ökat ganska kraftigt.

0 353 visningar
2 svar

Klippröksvamp

Tina Nordberg

30 jan 2014 kl. 15:25

Kommer ni ihåg Lilleputt röksvamp
jag hittade 2008 med namnet Lycoperdon rupicola?
Fick se i dag på artportalen att den har fått ett passande svenskt namn, klippröksvamp.

0 273 visningar
4 svar

Antrodiella?

Jonas, Schweiz

22 jan 2014 kl. 23:27

Hittade en ticka idag som jag inte känner till. Dom växte på en liggande lövkvist. Hattarna ståd ca. 1 cm ut från substratet och var sega. Sporerna var små och böjda.
3.2 - 4.8 x 1.5 - 1.8 my.
Är det någon som har en idé?

0 246 visningar
2 svar

Mera flugsvamp

Kjetil

30 jan 2014 kl. 07:56

Hittade ytterligare en flugsvamp i mina gömmor. Kan det vara gråfotad?

0 292 visningar
9 svar

Ticka igen

Kjetil

11 jan 2014 kl. 09:17

Ytterligare en ticka?
Bilden togs i en slottsallé vid Ängsö slott. Växte rätt högt upp så fick ingen riktig närbild. Det går kanske bra ändå?

0 296 visningar
6 svar

Flugsvampar

Kjetil

27 jan 2014 kl. 10:49

Jag fick också impulsen att ta fram ett par gamla bilder på fjugsvampar. Kan det vara panter och eller brun flugsvamp?

0 274 visningar
1 svar

Delar av dagens bildskörd

Jan A, Uppsala

27 jan 2014 kl. 17:01

- glupsk kantarellmussling på det döda katrinplommonträdet
och resupinat svedticka på stormbjörkhögstubben. 

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone