Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 254 visningar
6 svar

Snötäckt

Tina Nordberg

20 jan 2014 kl. 16:14

Nu har iaf jag vinter, marken är täckrt 15-20 cm snö.
Det mesta jag hittar är isrosor.
Alla gillar inte vinter och kyla, jag är en av dem.
En bild kanske piggar upp lite.
Trevlig vinter på er.

0 630 visningar
19 svar

Omphalina sp

Sture Westerberg

15 jan 2014 kl. 16:00

Är det någon som kann denna art som växer på sphagnum teres.

mvhSture

0 324 visningar
3 svar

Lindskinn på ek?

Jan Olsson

23 jan 2014 kl. 00:01

Hittade ett skinn på nedfallna grenar av ek och efter mikroskopering såg jag på cystiderna att det var en Peniophora och misstänkte då att det kunde vara Peniophora quercina. Sporerna var korvformiga men endast 7 - 8 x 2,5 -3,5 mikrometer vilket bättre stämmer med lindskinn P. rufomarginata. Kan lindskinnet uppträda på ek eller kan det vara någon annan art jag funnit?

0 295 visningar
1 svar

Vilken art ?

Sture Westerberg

23 jan 2014 kl. 15:06

Granlåga, Blåkölen, Norrbotten

0 585 visningar
3 svar

Mycket intressant artikel

Göran

7 jan 2014 kl. 16:53

I det senaste numret av Svensk Botanisk Tidskrift finns en mycket intressant artikel om tallskogen och dess svampar. Se vidare länk:

http://www.sbf.c.se/index.php?id=163

0 821 visningar
4 svar

Karl Johan i bokskogar?

Stina Nordsjälland

12 jan 2014 kl. 12:24

I de goda gamla dagar (Innan sekelskiftet) plockade jag massor av KarlJohan i de gamla bokskogarna. Efter sekelskiftet har jag kun funnit et fåtal på ställen, där det tidigare bugnade af dem i högsäsongen.

Jag har min egen- men bestämt inte vetenskapligt bevista-  teori om, at dette främst är gå grund av mördarsniglarna. Mördarsniglarna gjorde ju sitt intåg i løvskogarna för ungefär 15 år sedan, och de kan nog finna dem så snart de stikker fram över jordskorpan.

Jag u…mer…

0 290 visningar
0 svar

"saffranshätta" på äng

Peter

18 jan 2014 kl. 15:39

Den här vitaktiga svampen hittade jag på ängsmark i Skåne. Den blev omedelbart saffransgul när man tog på den (å det blev man på händerna med)

0 297 visningar
2 svar

Mindre båtspinnare,

Jan A, Uppsala

17 jan 2014 kl. 17:33

Pseudoips prasinanus,
helsnygg, hittade häromtimmen hyperhäpen hustru hemma i fönster i vår lilla orkideodling.
Jag lyckades ta några mindre bra men iaf dokumenterande bilder i halvmörkret innan fjärilen fick sätta sig i kylskåpet för att hålla sig lugn tills morgondagens fotodagsljus förhoppningsvis infinner sig! 
Efter fotning får den sen tillbringa resten av vintern i kylskåpet och bli vårfrisläppt - i det vårgröna!
Fjärilen är inte ovanlig, bara ovanligt vacker, spec…mer…

0 237 visningar
1 svar

Vad är detta

Sture Westerberg

17 jan 2014 kl. 08:49

Dynkullar klädd med gammal tallskog, öppna sandfläckar.

0 1014 visningar
9 svar

Vad är detta?

Bengt Stridh

14 jan 2014 kl. 23:14

När jag spanade efter lavar på en ek i betesmark med glest ekbestånd vid Gäddeholm, Västerås, hittade jag dessa små svarta kroppar.

Jag undrar om någon vet vad det kan vara?

0 554 visningar
4 svar

I trollskogen och lite till

"JAS" Helsingborg

15 jan 2014 kl. 20:52

Serie 1.
Bild 1. Litet biflöde till Råån, vill man ta sig ett järn så går det bra här, frisk men inte så väldigt gott;)
Bild 2 + 3. Kan detta vara brunskinn, växer på ek och tyvärr blev bilden på “hatten” så dålig så det var meningslöst att ta med den men det ser ut exakt som mörk raggskinn.

0 497 visningar
3 svar

Vad är det på laven?

Jan Olsson

14 jan 2014 kl. 22:16

Samlade en Lecanora från ek för bestämning och hittade då dessa
mm-stora “fruktkroppar”. Någon har säkert ett bra förslag.

0 1327 visningar
33 svar

Ramaria lutea

Skogsfrun i Obbola

25 sep 2012 kl. 10:30

Hittade en fingersvamp igår tillsammans med tall. När jag artbestämmer den med hjälp av Nordic Macromycetes hamnar jag på Ramaria lutea. Enligt artbeskrivningen växer den i löv- och barrskog och alla karaktärer stämmer. Men när jag googlar detta artnamn får jag upp ett artfaktablad som berättar att Ramaria lutea är det vetenskapliga namnet för guldfingersvamp, som växer med bok. Är det någon som har en aning om vad R. lutea i NM motsvarar i dagens terminologi?

0 387 visningar
6 svar

Tre höstsvampar

Henrik

14 jan 2014 kl. 00:27

Hejsan!

Nu har vintern slagit till ordentligt så nu är det kört för skogspromenader på ett bra tag. Tid att gå igenom bildskörden från i höstas däremot. Dessa växte i gamal mörk blandskog i dalarna i en sluttning i skog med fina naturvärden. Om någon har tid och känner sig manad är jag såklart tacksam för förslag på vad det kan röra sig om.

0 265 visningar
4 svar

Flammulina eller?

Pochahontas

13 jan 2014 kl. 12:06

Denna bild är tagen i södra Ungern. Är det en Flammulina eller vad

0 527 visningar
2 svar

Trattkantareller

Bengt Sandh

12 jan 2014 kl. 00:44

Nytt personligt rekord blev det idag när jag hittade en handfull fina trattkantareller. Sent eller tidigt? Hursomhelst fick jag uppleva ett stycke oförställd glädje och blev påmind om vad som väntar längre fram i höst.

0 369 visningar
9 svar

Lite på hägg

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 17:57

Nu är jag här med nya bilder igen. Först 3 fynd på hägg
Serie 1, vacker ticka där största var ca 8cm i diametern

0 1185 visningar
3 svar

Slemsvamp?

Bengt Stridh

11 jan 2014 kl. 19:34

Jag undrar om detta kan vara en slemsvamp och i sådana fall vilken?

Den växte i Gäddeholm, Västerås, på en död ekstam som tappad barken på denna del av trädet. Det var röda små “fläckar” som i lupp verkade geleartade. Därför tänkte jag på slemsvamp.

0 592 visningar
3 svar

Seg trattskivling?

Jan Olsson

11 jan 2014 kl. 21:25

Dessa svampar hittades vid en rotvälta av gran. Svamparna är lite sega och ungefär 5 cm. Är inte mikroskoperad ännu. Om det är en Clitocybe har man heller inte alltid nytta av detta. Är i stuga i Dalsland och har inte tillgång till bestämningslittertur. Jag tror inte jag sett denna svamp tidigare. Någon som har ett förslag.

0 416 visningar
5 svar

Lavfråga

Fritjof

11 jan 2014 kl. 15:41

Hittade denna lav idag på en ek.
Jag kan nästan inget om lavar men tycker den liknar lunglav,men är mycket grönare och större en dom jag sett innan.
Någon som vet vad det är?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone