Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 247 visningar
0 svar

Gelésvampar-bestämningshjälp

Lars Ekqvist

25 nov 2012 kl. 09:21

Hoppas att dessa går att klara utan mikroskop.

0 256 visningar
1 svar

Plättar

Kjetil

24 nov 2012 kl. 22:45

På en drygt ett år gammal stubbe. Vad kann detta vara?
Bild 1 tagen 23/11, bild 2 24/11.

0 579 visningar
2 svar

Skinn?

Kjetil

24 nov 2012 kl. 18:26

Kan detta vara styvskinn? Osäker på substrat.

0 380 visningar
22 svar

Följetong, hoppas jag

"JAS" Helsingborg

18 nov 2012 kl. 01:05

att det blir. har tagit hem ett myxomycetplasmodium och odlar det vidare i fuktkammare. Idag på eftermiddagen fick det två havregryn och efter endast 3 tim. hade det börjat smaska på det ena.
Hoppas att det klarar sig, då kommer det någon bild varje dag tills det är moget och klart.
Plasmodiet är ett så kallat “Phaneroplasmodium” detta är den mest kända typen av plasmodier och är vanligt, ena ändan av plasmodiet brukar anta solfjäderform.

0 257 visningar
0 svar

Lystickeår??

Färghäxan

24 nov 2012 kl. 19:40

I fjol hittade jag mina första lystickor, efter många års letande. I år har jag hittatmycket lysticka. Alltifrån en jättestor på rönn till minimala på fläder. Är det gott om lysticka i år, eller har jag lärt mig leta?

0 356 visningar
4 svar

Marksvamp - men vilken?

anithau

24 nov 2012 kl. 00:11

Miljö: Ekskog

Har aldrig sett en sådan förut.
Fast i konsistensen, lite mjöldoft
Vet någon?

0 330 visningar
2 svar

Liten svamp på klibbalgren

Bengt Stridh

24 nov 2012 kl. 17:43

På död nedfallen gren av klibbal vid Mälaren, Gäddeholm, hittade jag dessa små svampar. Fruktkroppar ca 7 mm i diameter. Tacksam för arttips.

0 279 visningar
1 svar

Några lyser upp höstmörkret

gunhild i Kåddis

24 nov 2012 kl. 18:13

Det finns fortfarande färgklickar i höst/vintermörkret.

0 454 visningar
2 svar

Mjölkticka??

Bengt Stridh

21 nov 2012 kl. 17:03

Denna ticka växte på gammal lövträdsved i en vedhög som legat ute alltför länge i Gäddeholm, Västerås. Kan det vara mjölkticka Postia tephroleuca?

0 1229 visningar
1 svar

Vit kantarell, albino eller egen art?

Lars Ekqvist

24 nov 2012 kl. 10:41

Svampen enligt fotot hittades i Gorsingelund i närheten av Strängsnäs i sepember 2009 .Den liknar i formen vanlig kantarell (Cantharellus cibarius, men är ju påfallande vit.
Jag är inte uppdaterad om forskningens senaste rön angående denna vita kantarell.
Är deten albinoform av C. cibarius eller kan det vara en egen art?

0 294 visningar
3 svar

Vilket skinn?

Bengt Stridh

24 nov 2012 kl. 16:11

Hittade detta skinn på död gren av klibbal i litet kärr vid Mälaren, Gäddeholm. Hittade ingen lämplig kandidat i boken ”Svampar”. Tacksam för tips.

0 286 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Lars Ekqvist

24 nov 2012 kl. 14:24

Den skördades i september 2009 i Kalkbro 15 km syd om Strängnäs.
Biotopen var lavtallskog.
Den ser inte så svår ut, men jag har ingen idé.

0 263 visningar
2 svar

Ticka-skinn

Kjetil

24 nov 2012 kl. 09:53

Växte på en granlega, stora “flak”.

0 350 visningar
2 svar

tror jag rätt?

anithau

23 nov 2012 kl. 23:53

när jag vill ha den här till korkmussling?

Tack på förhand

Svårfotad.

0 380 visningar
11 svar

Klyvblad och ett annat ??

anithau

23 nov 2012 kl. 13:43

Bilderna är inga höjdare, tog fel kamera med mig.
Hoppas ändå att ni kan tipsa mig om vad jag fotat.

Jag börjar med dessa två.
Den första är jag rel säker på
men länk nr 2 önskar jag få hjälp med.

0 295 visningar
4 svar

Fler funderingar

anithau

23 nov 2012 kl. 23:43

Länk 1 Dessa växer på avverkat lövträd - vedstapel

Kan inte gissa namnet.
Tacksam för hjälp

Länk 2 - Hittades i en gräsmatta på en hustomt.

0 493 visningar
7 svar

Div krös, epålettsvamp

anithau

23 nov 2012 kl. 19:21

Länk 1 - Det största krös jag någonsin sett, på ek.

Länk 2 - Svart krös? på ek

Länk 3 - Epålettsvamp - hoppas jag. Växte på samma stubbe som sidenticka och raggskinn

0 273 visningar
2 svar

Ob. Boksvampar

Håkan Bråkan

22 nov 2012 kl. 19:05

En sväng på lunchen idag i en Boklund. Hittade ett gäng med för mig intressanta svampar. Verkar vara en ticka och ett skinn går det att se vad det är. “tickan” var utbrett på ca. 1m med utböjd kant. Kan skinnet vara tätskinn. Uppsala 23 November. Tacksam för svar som vanligt!!

0 334 visningar
3 svar

Nya ??

anithau

23 nov 2012 kl. 14:43

Tickan på länk 1, växer på ek.
Länk 2 - samtliga växer i en vedstapel, med div lövträd och ev barr.

0 363 visningar
3 svar

Tickboken

SvenD

21 nov 2012 kl. 12:45

Finns Tickboken fortfarande att få tag på? Om inte, vilken litt eller
vilka sajter skulle kunna rekommenderas?
(Tänkte ta tag i tickor på allvar nästa år!:)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone