Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 363 visningar
3 svar

Tickboken

SvenD

21 nov 2012 kl. 12:45

Finns Tickboken fortfarande att få tag på? Om inte, vilken litt eller
vilka sajter skulle kunna rekommenderas?
(Tänkte ta tag i tickor på allvar nästa år!:)

0 510 visningar
2 svar

Citronskål?

Sven Johansson

22 nov 2012 kl. 19:42

Tyckte det passade med tanke på Dennis nyligen inlagda fråga.
Naturligtvis osäker, men tycker att citronskål känns som en trolig kandidat.
Riktigt små svampar som växte på en avbarkad del av en grov, liggande ekgren.

0 301 visningar
3 svar

Hjälp med fastställa svamp art, tack

Mimmi

22 nov 2012 kl. 14:44

hej,
kan någon vänlig och kunnig själ hjälpa mig med art bestämma denna svamp.
tacksam för svar och funderingar

0 280 visningar
2 svar

Spindling

Kjetil

22 nov 2012 kl. 07:18

Ockraspindling? I mossa i granskog.

0 477 visningar
12 svar

musslingar

Lena M

21 nov 2012 kl. 15:16

En dag med blå himmel, blek sol och 8+ fick mig att ta en liten sväng uti naturen.
Musslingar och vinterskivlingar mest , men vad är det, björkmussling eller annat ?
Området kalhugget / bränt så ingen aning om trädslag.

0 577 visningar
3 svar

Ängssvampar i Dalarna

Michael Krikorev

20 nov 2012 kl. 17:47

Ett lästips, för er som är intresserade av ängssvampar har det kommit en gedigen och läsvärd rapport skriven av Anders Janols som finns att ladda hem som PDF längst ned på Länsstyrelsens hemsida:
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/publikationer/rapporter-2012/Pages/201210-angssvampar-i-dalarna.aspx

0 304 visningar
8 svar

vinterskivling

Bo E

15 nov 2012 kl. 13:42

Nu finns det inget matnyttigt kvar i örebrotrakten förutom vinterskivling

på sälg växte de tämligen talrikt i går 14 nov

bilden visar några normala och en extra långfotad

de som växer under barken på murkna träd utvecklar dessa långa fötter !!!

0 439 visningar
8 svar

En ny fråga

anithau

20 nov 2012 kl. 13:19

Hittade idag en svamp, som växer på ek,
fick en känsla av korkmussling.
Men när jag googlar så är den så ljus.

Den svampen var rödbrun, ungefär som grantickan, men hade musslingens undersida.

Kan jag tro rätt?

0 373 visningar
3 svar

Kloaksvamp

Magnus Stenmark

21 nov 2012 kl. 15:33

Svamp hittad 2 m underjord i kloak helt utan ljus, 17 november, i Gävle. Aldrig sett någon svamp i dessa förhållanden, men är å andra sidan inte i kloakerna varje dag. Tacksam för hjälp mot rätt taxon.

0 573 visningar
3 svar

Förnasvamp, vilken art?

Dennis

19 nov 2012 kl. 23:02

Den växte solitär på gammal, sönderfallen höbal.

0 2389 visningar
7 svar

Svenskodlad KarlJohan?!?

Lena WB

20 nov 2012 kl. 13:03

På torghandeln i city hittar jag numer något som kallas svensk odlad KarlJohan. Enligt torgkillen ska svampen vara odlad i Norrland….men jag tvivlar starkt. Googlade lite snabbt men hittar ingen som marknadsför sig på våra svenska sidor.  Nyfiken som jag är köpte jag ett hekto för att provsteka. Blir spännande…. Någon annan som har provat?

0 266 visningar
0 svar

skålsvampar

Nette

20 nov 2012 kl. 23:49

Hej!
Jag har sökt information om sporsäckssvampar framförallt skålsvampar, och resultatet är ganska magert. Söker främst info om vednedbrytare i Sverige. Har någon tips på relativt färsk dokumentation i form av artiklar, uppsatser eller liknande? Undrar även om någon vet vad som ger den gröna och gula färgen hos grön- och citronskålar?

0 307 visningar
5 svar

Ticka

Kjetil

20 nov 2012 kl. 18:09

Inte så troligt kanske men vore kul om det är en lundticka.
Gör ett fösök igen med 3 bilder på en gång. Får se hur det går.

0 1059 visningar
5 svar

Mikroskop

Björn

20 nov 2012 kl. 12:29

Hej!
Jag vill sätta igång en diskussion om lämpliga mikroskop, okular,objektiv o.s.v. för svampstudier.
Tips på fabrikat och typer som finns på marknaden.Gärna en presentation av vad ni använder.vill inte bara ha en hänvisning till “Svamp studier med mikroskop” av Åke Strid, utan mer konkreta förslag. 

0 560 visningar
2 svar

Svartrostavhandling!

Jan A, Uppsala

20 nov 2012 kl. 17:01

Gårdagens rostföreläsare tipsade om lite av varje, bl.a. en disputation – på fm idag – behandlande svartrost/berberis.
Finns att hämta här – om ngn är intresserad!
http://pub.epsilon.slu.se/9222/

0 313 visningar
5 svar

Tvärnit igen!!

Håkan Bråkan

20 nov 2012 kl. 18:04

Halloj. Trodde detta va. Ockragrynna - Steccherium ochraceum först men såg jag bilder ch den har ju taggar. Så det måste väl bli ett skinn. Men vilket? Sunnerstaviken, Uppsala 24 November 2012. Substrat ett lövträd troligen Al.

0 280 visningar
2 svar

Mussling?

Kjetil

20 nov 2012 kl. 18:20

Eller klyvblad? På små fällda tallträd. 2 max 3 cm hatt.

0 575 visningar
8 svar

Taggsvampar?

Cristian

25 okt 2012 kl. 20:10

Försökte lägga upp ett annat inlägg men det kanske inte gick, här kommer det igen. Tacksam för hjälp om vad dessa kan vara

0 663 visningar
0 svar

svamp i rabatten

Catharina

20 nov 2012 kl. 11:45

Hej, är (ganska) säker på att det är rödbrun jordstjärna som dyker upp lite då och då i rabatten med jordgubbar, gräslök, kärleksört, lavendel och tidigare en fantastisk mahonia. Dagens skörd innehöll bla en med en diameter på 10 cm. Kollade rabatten för en vecka sedan och då fanns det ingen alls. HJÄLP!!!

0 377 visningar
19 svar

Hjälp!!!

anithau

18 nov 2012 kl. 10:10

Vill och kan någon sätta in en bild här i min länk
på en epålettsvamp.

Jag befinner mig i Norge, var ute en sväng i morse. Hittade en liten mm-stor vitaktig fjunig svamp, rund i formen, undersidan tydliga skivor.
Hattkanten lite invikt.  Fick en känsla av ovan nämnda svamp. Har dock aldrig sett den i verkligheten. Växte på en träpinne, löv, vet ej trädslaget, men det finns mycket ek runt omkring.
Kollade på Google, men tyckte inte att bilderna var likt.
Tacksam för hjäl…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone