Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2342 visningar
3 svar

Mullsjö

Dorota

21 jul 2012 kl. 03:04

Bästa plockare.
Jag brukar spendera 1 vecka i Mussjö folkhögskola men aldrig hittat några matsvampar i närliggande skogar. Endast gallsopp bland blåbärgsris. Kan ni tipsa mig om var i närheten finns ställen där jag kan hitta matsvamp.Jag lovar lämna lite kvar till er.
tacksam för tipset. 
Jag är mest ute efter sopp

0 292 visningar
3 svar

Såg dessa i helgen

Yoshi

25 jul 2012 kl. 22:55

Jättevackra småsvampar. Verkligen bedårande.
Vet ej vad de var men de var så fina så jag fotade dem.
Vad är de för något? (Ursäkta bildkvalitet, det är en iPhone)

0 257 visningar
5 svar

Yoshi

Yoshi

25 jul 2012 kl. 13:36

Det står under rapporter att någon har hittat svart trumpetsvamp igår. Kan det stämma? Känns som påhittat?
Vad säger ni?

0 352 visningar
6 svar

Hårsbäcksdalen, Uppland

Håkan Bråkan

21 jul 2012 kl. 17:56

Hej Vänner ett tag sen vi hördes (men det tycker ni väl är skönt) Ser ut att bli en mycket trevlig svamphöst (ingen brådska dock) Va till Hårsbäcksdalen som liger söder om Sala. Hade denna svam som växte ymningt på en låga. Något slemmig. Någon som vet vad det är?

0 243 visningar
2 svar

Blek kantarell?

Yoshi

25 jul 2012 kl. 17:29

Hittade, för mig, en ovanlig svamp nyss. Är detta blek kantarell som ni ibland nämner?

0 303 visningar
5 svar

Svamp? Vilken sort?

Peter

24 jul 2012 kl. 21:34

Har sett denna mysko “svamp” vid flera tillfällen de senaste dagarna, ser ut som en slemmig blomma. Vad är det?

0 720 visningar
6 svar

Nu börjar eländet.!!

anithau

23 jul 2012 kl. 17:04

ICA Kvantum,Umeå säljer
jordiga kantareller från Litauen.
Pris: 149:-/kg. De var inte heller särskilt.

0 236 visningar
3 svar

Spindling?

Ewa Lilliesköld

24 jul 2012 kl. 21:35

Hej!
Hittade dessa häromdagen i blandbarrskog men cortinarius är inte min starka sida så här behöver jag hjälp. Jag hittade två grupper (serie 1 och serie 2) men troligtvis rör det sig om samma art. Jag gissar på doftspindling men hittar inget i litteraturen om att de skulle ha ihålig fot, vad tror ni?

:)

0 462 visningar
11 svar

gropticka?

Alf Pallin

22 jul 2012 kl. 15:52

Misstänker gropticka, på avbruten ganska grov rödad granstam.
Håller ni med?

0 295 visningar
8 svar

Söndagsfynd

Lena M

23 jul 2012 kl. 07:37

Hittade 2 små svampar i hästhagen som jag tror är sotmurkla, tror ni att det stämmer ? Hela svampen mätte 4,5 cm.
På grannens gräsmatta en äggsvamp, om det är blygrå eller svartnande går väl inte att avgöra förän den mognat antar jag.

0 309 visningar
3 svar

Ögonskålar

Kjellin :)

23 jul 2012 kl. 18:28

Hittade idag ett trettiotal Ögonskålar i lera under gammal Ek i granskog. Tyvärr är bilderna inget vidare då myggen var överallt :-(

Dessa var mycket mindre än den jag hittade under Hassel.

0 1199 visningar
3 svar

Lämplig smålandsort f svamputflykt?

Camilla

17 jul 2012 kl. 20:12

Hej!

Jag och familjen har tänkt att göra en minitur till Småland över ett par dagar i mitten av augusti. Någon som har ett bra tips om vart vi skulle kunna åka? Det får gärna finnas något trevligt hotell/pensionat/vandrarhem i närheten. :)

Med vänliga hälsningar
Camilla i Gbg

0 518 visningar
0 svar

Blå färg när man trycker på svampen?

Christoffer

24 jul 2012 kl. 01:22

Jag vill minnas att det var ett inlägg här för länge sedan som berörde vad det är för ämne som gör att t ex vissa svampar får en blåaktig färg t ex när man trycker på dem. Någon som kan hitta tråden eller förklara på nytt?

0 202 visningar
0 svar

Riska

phottix

23 jul 2012 kl. 21:53

En liten riska med svagt skarp smak

0 675 visningar
5 svar

En Gigant!

Kjellin :)

20 jul 2012 kl. 15:24

Jag & Lasse hittade den här tickan idag, säkert en 35-40cm hög,  substrat granstubbe i gammal granskog. Vad kan det vara???

0 417 visningar
1 svar

Svamp som ser ut som blad ?

helen

23 jul 2012 kl. 17:14

Hittade häromdagen en grön svamp som såg ut som ett grönt blad. någon som vet va de kan va för svamp?

0 374 visningar
1 svar

Torkad Mandelriska köpes!

Malin

22 jul 2012 kl. 00:34

Önskar köpa torkad Mandelriska.

0 1954 visningar
14 svar

chicken of the woods

per dunhoff

18 jul 2012 kl. 00:03

plockade ca 3 kg chicken of the woods i kungsparken i malmø i dag.någon annan som plockar den och har tillredningstips ??

ps har på svenska det lite missvisande namnet svavelticka.

0 740 visningar
3 svar

Oslo östra sidan

KB

22 jul 2012 kl. 17:16

Hej, någon som vet var man hittar svamp östra sidan Oslo, känns ju som hela det här landet uteslutande består av sten och dödsraviner:) Letar efter lite mer platta skogsområden.

0 2595 visningar
9 svar

Hållbarhet

Lena M

22 jul 2012 kl. 07:56

Någon som vet hur lång hållbarhet det är på syltade kantareller förvarde i kylskåp ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone