Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Ett litet tips, om man lägger upp sina färdigidentiferade bilder på flickr (http://www.flickr.com/) hamnar de högt upp i google image search, som tydligen många använder som svampflora. Det behövs fler korrekt identifierade bilder för att väga upp all skit som dyker upp i träffarna..
Idag är det ett riktigt gediget superotrevligt, snömoddigt väder, så otäckt att dagens tur bara blev en trädgårdstur, till en Staphylea pinnata - pimpernöt - jag kallar den dock hellre för blåsnöt - till en ask och till döda och levande plommonträd. Allt annat fick nästan vara ifred!
Här är lite av vad jag såg – i oornding!.
Cinnobergömming, Nectria cinnabarina, på väg att bli knottrig och Tubercularia vulgaris, slät; perfekt resp. imperfekt stadium, på en knoppig Staph…mer…
Blir det myxomycet jakt med mig i Söderåsens nationalpark. Parkeringen, Skäralid nedanför naturrum längst bort mot Gula huset (söder ut) Jag är där 10.00 om någon vill hänga på. Lite långt för en del men det finns ju rätt många skåningar på forumet:)
mitt tel nr. mm. finns på min hemsida, googla på ” Skogens Röst”
har kommit och finns här
http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2012/guidningar_2012.pdf
20 maj och 23 september passar nog mig bäst…
Har huvudet fullt av svamp just nu, men snurrat till det..hoppas på ER hjälp!
Motsvarar 10 gram torkade trattisar 10gram svampmjöl av trattisar? Vad motsvarar det i Färsk svamp? 10 gram torkade trattisar=1 liter? Vet att ngn av böckerna av Sigri Sahlin kan vara till ev hjälp. Vilken bok? Tacksam för ALL hjälp jag kan få:-))
Har en bambukvist i vas som det växer på så det knakar.
De är små, mycket små, kvisten är 1cm grov.Påminner om slungmögel.
En del “klubbor” är runda en del kolvformade.
De runda är först geleaktiga går sedan över till svart, de ser ut att växa ur orande “vårtor”.
Det finns åxå orange kulor, ser ut att vara en annan art.
Har någon av er ett tips?
I söndags var vi på svamputflykt med svampkonsulent Hans Åke Sandberg som guide
Mantorpskogen norr om Örebro var målet och bombmurklor var det huvudsakliga syftet med utfärden även om vi hittade en del andra vårsvampar och vedlevande arter
Serie 1
bild 1.Alticka, strävticka på algren
bild 2. Kuddticka på sälg
bild 3. en mussling som jag glömt namnet på just nu
på björk tror jag
nån som har det här o nu?
I vägskälet mot Götavi växte tickor på en ek som hade en sedan länge avbruten / avsågad gren mot vägen
I det gamla såret efter grenen växte tickor
Två hårda gamla eldtickor samt denna som vi diskuterade och kollade upp med Hans Åke och även slog upp i medhavd litteratur
Vi blev aldrig överens men hade två förlag
a. tårticka
b. korkmussling
Intressant om guidens tick-expertis har synpunkter.
Eken var tämligen stor och tickans omfång var ca 15 - 20 cm
Den satt precis i höjd s…mer…
Hej på er svampvänner!!
Jag har en kanontävling på bloggen just nu, den gäller BARA IDAG.
Du kan vinna kanonfina priser men jag gör som jag gjorde sist att om ni säger till så kan ni vinna torkad svamp istället. Jag har mandelriska, blandsvamp, kantareller, lökbrosking och lite allt möjligt.
Bara säg till i så fall :-)
Tävlingen hittar ni här:
http://bondmoran.nu/?p=4529
Kram på er och snart är säsongen igång igen :-D
Charlotte / Bondmoran
Galen som man är så gick det inte att mostå inbjudan om att åka och försöka göra en “liten” inveteringsrunda utanför Ystad. Nu har jag fått svar på några av arterna vi hittade.
Serie 1.
Först en biotop bild med två knäppa svampkompisar, i förgrunden Joachim och där borta i snön letar Tony efter jordstjärnor:)
Sedan bilder på Cenangium ferruginosum, Talläderskål Fr. Fr. Sweden, Skåne, Ystad, Fredriksberg. Mitt första fynd av denna arten:)
Jag och min svärmor skulle bli mycket glad om det fanns någon som har lätt för att hitta Lysticka, och kan hjälpa oss. Vi vill så gärna prova färga våra garner och det vore så kul att få lite lila i tillvaron.
så om ni har, eller vet av er att ni kan plocka åt oss, hör av er snälla!
vi står självklart för ev fraktkostnad osv.
Mvh anna, ångermanlands län