Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
tar det för att pyttesmå trattisar växer till plockbar storlek?
/Mari
Här i Luleå har det regnat ganska mycket under 5 dagar. I dag är det uppehåll och jag funderar på om det är någon idé att fara ut och plocka kantareller eller om de kan vara förstörda av allt regn?
Ska man hellre vänta ett par dagar så de torkar upp?
Idag har vi planerat en heldag i svampskogarna runt slätafly, Torsås.
Får väl se vad det blir för något.. Lite blåsigt är det, men det lägger sig väl snart :)
Trattar blir det helt säkert, fanns STORA och mycket på gång sist vi var ute.
De gula hittar man allt i från handflatsstora till små, små pluppar. Men det är numera bara en bonus och inget vi direkt söker efter, eftersom vi har frysen full.
Svarta trumpeter vill vi ha!!
Och K-J men alla är maskätna, ett väldigt DÅ...mer…
Igår gick jag en sväng på Djurgården (Stockholm) och hittade bl.a. några vita svampar som jag inte blir klok på. De största var ca 15 cm i diameter och luktade mjöl. Har gjort sporprov under natten och sporerna verkar vara vita eller ljusbeige. Inomhusbildena ser lite gula ut p.g.a. belysningen. Något förslag?
Idag började det regna kl 12.00 och så har det fortsatt Kl 23.00 hade det kommit 32 mm vi har fått en del regnskurar de sista veckorna så tillgången på svamp har börjat,men vissa sorter lyser med sin frånvaro.
Nu kan man bara hoppas att det kommer värme så kanske kanske att det blir lite K-J
År 2004 då det var ett rekordår med K-J här Gullspång då var det första veckan i september.
Hur mycket regn har ni fått och var i Sverige bor du?
Är detta en gulkremla?
Är detta en gulkremla?
Nu är det på tapeten igen. Pepparkantarell, norskkantarell eller giftkantarell? Fick ett mobilsamtal från en svampplockare som varit i Joesjö vid norska gränsen och plockat kantareller och påstod sig ha plockat giftkantarell. Det lät inte som om han skojade han verkade tro på det själv. Han skickade ett MMS, lägger in bilden.
Vad ska man säga?
Nu har jag kollat i Hjördis L. bok om att tillsätta vinsten. Där står ordagrant:Om man till alun sätter vinsten,ett salt som utfälls i vinfat, får man alun-vinstens betning.Vinsten gör att färgen fäster jämnare och blir något klarare. Slut citat.Då borde det ju gå bra att färga med enbart alunbetat garn.Eller hur?
siv n
Det brukar finnas gott om oxtungsvamp på Djurgården och denna höst är inget undantag. Ibland har de vinröda droppar på ovansidan som framgår av första bilden (från 2009). Andra bilden är tagen igår och den högra svampen är lite märklig då den är alldeles geléig och påminner om Jell-O :) Det syns bäst på denna korta filmsnutt:
Hejsan alla trevliga skogsfilurer!
Jag älskar att ströva omkring i skogen och plocka svamp. Jag känner mig dock osäker på vilka som går att käka och skulle vilja lära mig mer. Min sambo vågar bara äta mina kantareller något som känns tråkigt. Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att bjuda med oss på en mentorsrunda i skogen? Vi kan åka upp till 10 mil från Trollhättan för att möta upp. Mvh Martin och Ida mail bolets2@yahoo.com