0 1637 visningar

19 svar

Svampidentifiering

Nilla59

15 sep 2008 kl. 14:46

Här kommer lite kremelfrågor. Tre bilder tre kremlor men vilka?
På bild 1: Kan detta vara en mandelkremla. Den smakar verkligen mandel och färgen är mer som på hattbilden.
Bild 2: Vinröd hatt, mörkare inåt mitten och en liten puckel i mitten, skivor som mandelspån fot vit. Mild smak. Hittade maånga igår men kan inte hitta just denna med puckel i mina svampböcker.
Bild 3: Mycket stor svamp färgerna stämmer bra smakar milt.

0

Tony S

15 sep 2008 kl. 14:56

1 Kraftig och med grovt kamfårad hattkant, bör vara stinkkremla.
2 Mörkt lila och med spetspuckel, puckelkremla.
3 En kremla i för dåligt skick.

0

Nilla59

15 sep 2008 kl. 15:04

Tack Tony,
men svampen på bild 1 smakar mycket milt och mandelliknande det stämmer inte med Stinkkremlan.
Ja Puckelkremla måste det vara hittade den i mina svampböcker.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 16:15

Nummer 1 är definitivt inte en mandelkremla. Det ser ut som en stinkkremla, som ju inte stinker som ung och smaka den vägrar jag.
Tvåan skulle kunna vara en mandelkremla. Men både tvåan och trean har passerat bästa förbrukningsdatum, släng!

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 17:30

Ettan kan väl mycket väl vara en mandelkremla eftersom Nilla också säger att hattbilden visar riktigare färg. En stinkkremla har INTE sån fot!

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 17:40

och den har inte heller sån hattfärg - den vänstra bilden!

0

Nilla59

15 sep 2008 kl. 19:12

Jag har slängt alla tre. Jag tycker verkligen tvåan är lik en puckelkremla. Tyvärr har jag skurit ner alla fina ex och torkat denna gamla sparade jag för att fota idag. Men hur är matvärdet? I en bok står det ringa i en annan helt ok?

Kan ettan vara mandelriska har jag missat något. För den smakar jättegott som sötmandel. Jag förstår att det är svårt med en sådan gammal snigeläten svamp.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 21:21

Om nr 1 var kamrad i foten kan det vara brunkremla.( Ser ut som stinkkremla men är mild) Något skall man väl lära sig på svampkurserna.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 21:23

Håller med om att brun och stinkkremlans fötter är jämntjockare inte så smal upptill.

0

Nilla59

17 sep 2008 kl. 12:09

Jag har varit inne här och kollat på bilder av brunkremla och den ser mer sammetslik ut på hatten.

Vad tror ni om att det kan vara mandelriska? Jag har kanske missat eventuell saft.

0

Irene A

17 sep 2008 kl. 13:05

Jag är övertygad om att den första är någon av stinkkremlorna. Hattfärgen passar bäst in på gulnande stinkkremla, Russula subfoetens.

Har du verkligen smakat på skivorna? Resten av svampen har mer eller mindre mild smak hos de flesta av dem. Marsipankremlan kan vara helt mild (och luktar bittermandel).

0

Nilla59

17 sep 2008 kl. 13:14

Om marsipankremlan kan vara mild i smaken borde det väl vara den. Jag har tagit ett bett i hattkanten/skivorna och det smakade mandel.  Jag gick ut på nätet och hittade denna bild som stämmer väldigt bra, färg och den fårade kanten.
Är den ätlig? (I yngre skick)

0

Irene A

17 sep 2008 kl. 13:18

Ingen av stinkkremlorna är ätlig, inte marsipankremlan heller.

0

Nilla59

17 sep 2008 kl. 13:21

Eftersom jag läst i P Holmbergs svampbok att alla milda kremlor är ätliga hade jag ätit denna.

0

Irene A

17 sep 2008 kl. 13:38

Suck.. Jag tycker inte om marknadsföringen av den regeln! Alla kremlor uppför sig inte exemplariskt.

Men visst, den passar bra för dem som vill gå hem med sina korgar välfyllda med någorlunda säkra svampar utan att behöva bry sig om att lära sig dem. Det finns ju inga farliga kremlor, bara några som kan ge lite magbesvär, och dit hör stinkkremlorna.

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 13:47

En uppsaliensisk svamp- (och ffa lav-) profil menar att man ska inte äta nånting okänt bara för att det är “gott”! Det gällde då kremlor. Man ska alltid veta… Men hur ska man kunna svära på alla kremlor?

0

Nilla59

17 sep 2008 kl. 14:20

Ja alla dessa kremlor i olika röda varianter tex. Vinröda, brunröda, tegelröda, orangeröda, smutsröda och så vidare i all oändlighet. För att inte tala om om Brokkremla. Men man får väl bara plocka de som man är 100% på det finns ju trots allt några.

0

sve

25 sep 2015 kl. 14:31

???

0

sve

25 sep 2015 kl. 14:32

???

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone