Här kommer lite kremelfrågor. Tre bilder tre kremlor men vilka?
På bild 1: Kan detta vara en mandelkremla. Den smakar verkligen mandel och färgen är mer som på hattbilden.
Bild 2: Vinröd hatt, mörkare inåt mitten och en liten puckel i mitten, skivor som mandelspån fot vit. Mild smak. Hittade maånga igår men kan inte hitta just denna med puckel i mina svampböcker.
Bild 3: Mycket stor svamp färgerna stämmer bra smakar milt.
Jag har slängt alla tre. Jag tycker verkligen tvåan är lik en puckelkremla. Tyvärr har jag skurit ner alla fina ex och torkat denna gamla sparade jag för att fota idag. Men hur är matvärdet? I en bok står det ringa i en annan helt ok?
Kan ettan vara mandelriska har jag missat något. För den smakar jättegott som sötmandel. Jag förstår att det är svårt med en sådan gammal snigeläten svamp.
Jag är övertygad om att den första är någon av stinkkremlorna. Hattfärgen passar bäst in på gulnande stinkkremla, Russula subfoetens.
Har du verkligen smakat på skivorna? Resten av svampen har mer eller mindre mild smak hos de flesta av dem. Marsipankremlan kan vara helt mild (och luktar bittermandel).
Suck.. Jag tycker inte om marknadsföringen av den regeln! Alla kremlor uppför sig inte exemplariskt.
Men visst, den passar bra för dem som vill gå hem med sina korgar välfyllda med någorlunda säkra svampar utan att behöva bry sig om att lära sig dem. Det finns ju inga farliga kremlor, bara några som kan ge lite magbesvär, och dit hör stinkkremlorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.