0 354 visningar

6 svar

Från Skåneland

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 21:08

Hittade för andra dagen i rad blomkålssvamp, en liten spröd tingest (ingen bild tyvärr). Hittade även gula kantareller. Trattisarna lyser dock med sin frånvaro, där jag letar iaf.
Hittade lite andra svampar som jag gärna skulle vilja ha hjälp att identifiera. Samtliga är plockade på gammal ängsmark/blandskog.

Bild 2 och 3 är samma svamp

0

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 21:10

..och här kommer några till…

Bild 2 och 3 är samma svamp

0

buffy

21 sep 2008 kl. 21:27

Vi hittade lite grann trattisar i dina trakter idag (Klippan). Men torra var de.

0

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 21:32

Ja torra och små. För litet regn säkert. Förra året var de hur många och hur stora som helst. Får se om de växer till sig under oktober. Förra året torkade jag in en hel del och det blev jättebra. Gjorde en god svampsås av dem i våras :)

0

Boman

22 sep 2008 kl. 08:53

http://svampguiden.com/forum/visa/114650

Brokspindling fick jag till svar

0

Hans v E

22 sep 2008 kl. 09:39

1 skulle kunna vara gamla ex av smal svampklubba som släppt ut sina sporer vilka inte lyckats flyga ut utan sitter som en vit bepudring. Ett blad har också pudrats, men varför bara ett? Är boklöven ditlagda?
2 och 3 liknar ringskräling men kan också vara något annat.
4 rödbandad spindling.
5 och 6 brokspindling.

0

Helena i Klippan

22 sep 2008 kl. 11:31

De svarta smala svamparna fanns det fler av runt om kring, iallafall på ett område om några m2. Alla var inte pudrade av vitt. Boklöven är inte ditlagda, inte av mig iaf.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone