0 403 visningar

16 svar

I hasselskogen idag

Lena M

17 jan 2009 kl. 16:38

Nytt försök att få se den omtalade trollhanden och kantörat och det här är vad jag såg. Vad är det ?

I samma område kuddticka och den vita tickan på undersidan av ett dött träd, kanske asp.Kände inte för att lägga mig i snön och fota så lite oskarp bild men är det   någon som har en gissning ?

0

Lena M

17 jan 2009 kl. 16:43

Här kommer den nu förminskade bilden på för mig namnlösa.

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 16:47

Kantöra?

0

Lena M

17 jan 2009 kl. 16:48

Tror du ???

0

Jan A, Uppsala

17 jan 2009 kl. 16:51

Visst är det kantöra, Lena! Första steget avklarat!

0

Lena M

17 jan 2009 kl. 16:58

Otroligt ! Tack för tipset Jan, 2:dra fyndet här då sedan 1990, nu återstår att spana efter händerna.

Skam den som ger sig,nu måste jag försöka att tina upp, ingen höjdare att gå i g-stövlar i kyla och snö.

0

Hans-Åke

17 jan 2009 kl. 17:08

Jag tycker du kan tacka tina också för hon svarade kantöra.

0

Lena M

17 jan 2009 kl. 17:17

Javisst, men med tanke på hennes frågetecken så blev jag osäker på om hon visste eller trodde. Tack Tina :o)

0

svampstaff

17 jan 2009 kl. 17:30

Nu förstår jag inte riktigt??
Men är kantöra ovanligt på hassel?
I min tegeltickeskog växer det på mängder med hasselbuskar?
Såg dom senast igår..men inga trollhänder.

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 17:36

Å, så noga är det väl inte med tackandet.Varför sätter man ut frågetecken, det var snarare att ge dig något att fundera vidare på själv.:)

0

Irene A

17 jan 2009 kl. 17:39

Kantöra är jättevanligt. Därför bryr sig de flesta inte ens om att rapportera det.

0

Lena M

17 jan 2009 kl. 18:12

Ja jag vet inte om den är så vanlig här i Gästrikland, det sägs iaf. att det är Sverges nordligaste hassellund / skog som ligger här, 3 km sö. om Torsåker. Vide är inte heller så utbrett, mest barrskog och mkt. al, men visst kan jag ha föbisett den tidigare, vem vet.

0

svampstaff

17 jan 2009 kl. 18:18

Tänkte väl det Irene.
Blev ju schåkad!
Men det är för torrt i min hasselskog tyvärr.

0

Jan A, Uppsala

17 jan 2009 kl. 18:25

Min hassellund är också torr, men jag har iaf hittat trollhand där, men bara på en enda buske äsl! Bilder finns här http://svampguiden.com/forum/visa/91946
och kanske på andra av mina trådar med “hässle”.

0

Irene A

17 jan 2009 kl. 18:27

Kantöra är vanligt häruppe också, men då växer det på hägg, sälg och andra videarter.

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 19:04

Det finns irriterande mycket av den här åxå. Får erkänna att varje fynd sätter fart på fantasin. Kanske tro…......

0

Hans-Åke

17 jan 2009 kl. 20:25

Hej Tina om du är ute och tittar efter kantöra så kan du hitta kantörsporing,påhassell hittar du alticka med strävticka på

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone