Har ingen aning ifall här finns stenmurklor.
Tittade lite på bilderna på sidan här och tycker att vare sig stenmurklor eller vanlig toppmurkla stämmer in på den här svampen.
Vad som gjorde mig betänksam var en mörkare variant. Just den ljusbruna färgen tycker jag annars verkar utmärkande för vår variant.
Formen skiljer sig kraftigt - från runda tennisbollsstora till den toppiga formen hos vanlig toppmurkla.
Jag har varit på Gotland i maj några gånger och ibland haft turen att få hitta rund toppmurkla, varierande från runda till äggformade, mörkbruna till honungsgula.
Frågan är hur många arter eller varianter det finns av dem. Olika väderförhållanden under växttiden tror jag kan inverka på utseendet, de brukar t.ex. bli ljusare med åldern så länge de inte utsatts för torka.
Lena, kolla vad det står här:
http://svampguiden.com/art/visa/morchella_esculenta
I går hittade jag mina första stenmurklor någonsin. Och just nu förväller jag dem. Har läst att 2x5 minuter rekommenderas - stämmer detta?
Såvitt jag vet åt jag murklor då och då för en hel l år sedan, både förvällda och torkade. Och jag blev aldrig akut sjuk av dem. Men är det så att jag kan få canser av dem, många år senare?
Jag har en förvällningsomgång kvar - hur stor är risken om jag nu vågar äta dem? Middagen väntar…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.