0 452 visningar

9 svar

Giftsvamp?!!

Josefine

31 aug 2009 kl. 18:53

Jagm är en ganska ny svampplockare så jag ser inte skillnad på svamp så lätt, e jag fått med mig en hel del av ätlig skivling men jag tror att det är en giftsvamp jag fått med mig som jag lagt tilsammans med kantareller och taggsvamp, om jag sköljer och rensar svampen finns det risk för förgiftning ändå?

0

jonas, linköping

31 aug 2009 kl. 18:55

Ja det föreligger en risk ändå.
men mig veterligen finns det ingen svamp med taggar under som är giftig (men är lite osäker här)
och kantareller finns det inga förväxlingssvampar med direkt.

men kan du inte ta en bild på svampen så kanske flera kan hjälpa dig, mvh jonas

0

tillägg

Josefine

31 aug 2009 kl. 18:58

alltså om jag tillagar den ätliga svampen finns ändå risk för att giftsvampen kan “smitta av sig” ? Uräkta den konstiga formuleringen..

Den jag tror är giftig är rödbrun,den har ganska ihålig stjälk och har tunna täta skivor under hatten.. smal stjälk..

0

Karl S

31 aug 2009 kl. 19:09

Josefine, du kan vara helt lugn, om du avlägsnar alla bitar av giftsvampen kan du tillaga resten, som vi antar är ätliga arter, utan problem.  (Att skölja verkar för mig onödigt).

Det behövs en riktig bit av en giftsvamp för att den ska ha någon verkan.  Någon “smitta” föreligger inte.

0

josefine

31 aug 2009 kl. 19:22

tack!!! Trodde att jag förstört den ätliga svampen genom att blanda den med eventuell giftsvamp.. Det finns så många sorter och det är för mig så svårt att skilja på alla. Men det kommer väl antar jag. älskar att vara i skogen, och man stöter ofta på olika sorters svamp, och det vore ju tråkigt att missa en delikat matsvamp, likaså att få med sig en dödligt giftig.. Men nu vet jag att jag kan ta hem svamp jag är osäker på tillsammans med matsvampen utan att behöva oroa mig för att bli dålig, även om jag sedan rensar bort den tveksamma svampen.

0

Peter, Linköping

31 aug 2009 kl. 19:33

Josefine, det är en riskabel taktik. Om du vill ta med svamp hem som du är osäker på, lägg dem då för sig, i en speciell burk/påse/korg eller liknande. När man kommer hem och är trött kan man slarvrensa, och olyckan är där.

Blanda aldrig det du vet är matsvamp med något du inte känner till.

0

Josefine

31 aug 2009 kl. 19:41

Nej det har du rätt i.. Bäst att skilja dem åt.. Men nu har jag tyvärr blandat, om jag är noga med rensningen nu bör det väl inte vara några problem?

Är osäker på nästan alla svampar förutom gul och blek kantarell, trattkantarell, och karl johan. Tog nu med mig blek och gul taggsvamp, och tror mig att den är ätlig då alla jag pratat med säger att det inte finns några förväxlingssvampar på dessa.

0

Boman

31 aug 2009 kl. 20:30

Vad jag vet finns det inga giftiga taggsvampar. Gul taggsvamp? Menar du den här http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_rufescens ?
Ibland säger folk taggsvamp men menar fingersvamp. Dem ska man lämna kvar i skogen för de är verkligen svåra att skilja åt.
Skaffa en modern svampbok, finns många bra som får plats i fickan. Lär dig några säkra sorter och håll dig till dem. För säkerhets skull. Lär dig nya efter hand men ät dem inte förrän du är helt säker på vad de är. Kolla gärna med en som kan först.

0

Skilj dom i korgen!

Karl S

31 aug 2009 kl. 20:44

Bra sagt Peter, det bästa är att skilja olika arter i korgen, t ex genom att använda mjölkkartonger eller plastburkar.  Överhuvudtaget alla man är osäker på läggs för sig.

0

Josefine

31 aug 2009 kl. 22:40

Ja det är såna som på bilden.. Ska börja med de 10 nybörjarsvamparna som finns här på sidan.. Jag hinner nog leta lite ovanligare sorter när jag är mer van. Man ska ju inte vara rädd när man äter svamp, det ska ju vara en njutning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone