0 492 visningar

5 svar

Vilse i pannkakan

Annika

3 aug 2010 kl. 20:48

Nu är jag ute och traskar i skogen i år igen:) Hittar så många svampar som jag skulle vilja fråga Er om men jag förstår ju att Ni måste tröttna på en sådan som mig som alltid frågar massa säkert helt vanliga saker.

men men är man osäker så är man ju…

Idag hittade jag dessa två sorter. Den första jag hittade trodde jag va en karl Johan, så den åkte ner i svamp korgen snabbt.( det är den understa på bilden. Sen sprang jag på nästa( den översta på bilden) och fick se att den är fläckig på foten. Så hem och fram med böckerna och nu är jag alldeles snurrig av soppar i olika bruna toner med rutmönster hit och dit.

Vad är det jag egentligen har hittat?

0

svampstaff

3 aug 2010 kl. 20:51

Bild1 någon strävsopp.
Bild2 Karljohan säger jag.

0

Enelie, Linköping

3 aug 2010 kl. 23:13

Tittar in här lite snabbt.
Bild 1: Kanske Björksopp.
Bild 2: Kan vara Karl Johan men smaka först ifall (ganska tydligt rutmönster på foten, tycker jag. Jag har själv vid en första anblick förväxlat KJ med Gallsopp så jag provsmakar alltid.)

0

Boman

4 aug 2010 kl. 09:26

En strävsopp av någon sort.
En Karl-Johan.

0

Michael Krikorev

4 aug 2010 kl. 12:11

1. Är en strävsopp. Läs mer om soppar:
http://svampguiden.com/soppar.asp

2. Har du smakat på svampköttet? Jag misstänker att det är en gallsopp. Den har bitter smak och kan vara mycket lik karljohan. Läs mer:
http://svampguiden.com/art/visa/tylopilus_felleus

0

Tony Ericsson

5 aug 2010 kl. 21:01

båda är helt klart soppar. Björksopp och Karl-Johan båda mycket bra matsvampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone