I mina böcker står det att rådnande flugsvamp är ätbar och väldigt god. Här står den med endast bland giftsvampar. Jag var så lycklig att jag hittat några men tvekar nu att tillaga dessa.
Fann också en kremla, beige med brunare mitt, svag mild smak. Hittar inget om en krämla i den färgen. ca 5 cm bred hatt. I blandskog.
Hej JAS tack! Så vitt jag förstår är det den enda flugsvampen som blir rosaaktig? Kransen är strimmig med brun kant och flarnen ovanpå är grå-bruna.Så här dags, ett dygn efter plockning har en del blivit mycket mer rosa och en del grönat till sig mer el mindre En del doftade lite mandel men andra ingenting. Stämmer detta?
1 och 2 rodnande flugsvamp Misstänker jag starkt 3:beige-brun kremla
Jag vågar inte säga något utifrån de fotona. Om det är kremlorna som lukta mandel och skivorna lossnar som mandelflarn då är det säker madelkremla. Men det finns ju en alldeles utmärkt virtuell svampbok här på guiden kolla där, bilderna är mycket bra och så är det lättare för dig att jämföra med dina fynd.
Här kommer länk till bilden av de Rodnande flugsvamparna som jag hittade för några veckor sedan. Kanske den kan hjälpa dig? Det är viktigt att du är helt säker på att du verkligen har plockat rätt innan du provsmakar den.
http://svampguiden.com/forum/visa/181559
Här i sthlm så finns det inte så mkt svamp i år….ja som jag plockar iaf. Men det jag har sett är att det finns gudomligt mycket av en sorts flugsvamp. Jag tror det kan röra sig om rodnande flugsvamp faktiskt men jag har inte orkat grotta ner mig i dessa svampar.
En liten fråga bara: Hur i hela friden orkar man släpa med sig hem så dåliga exemplar som de du visar på bilderna ifrån skogen?? Du är långt ifrån ensam om detta krissy!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.