0 429 visningar

7 svar

svamptvekan

krissy

28 aug 2010 kl. 22:37

I mina böcker står det att rådnande flugsvamp är ätbar och väldigt god. Här står den med endast bland giftsvampar. Jag var så lycklig att jag hittat några men tvekar nu att tillaga dessa.

Fann också en kremla, beige med brunare mitt, svag mild smak. Hittar inget om en krämla i den färgen. ca 5 cm bred hatt. I blandskog.

0

"JAS" Helsingborg

28 aug 2010 kl. 22:41

Om du är helt säker på att det är rodnande flugsvamp så tillaga den du för den är god. Men som sagt bara om du är 100% säker annars INTE!

0

krissy

28 aug 2010 kl. 23:19

Hej JAS tack! Så vitt jag förstår är det den enda flugsvampen som blir rosaaktig? Kransen är strimmig med brun kant och flarnen ovanpå är grå-bruna.Så här dags, ett dygn efter plockning har en del blivit mycket mer rosa och en del grönat till sig mer el mindre En del doftade lite mandel men andra ingenting. Stämmer detta?

1 och 2 rodnande flugsvamp Misstänker jag starkt 3:beige-brun kremla

0

"JAS" Helsingborg

28 aug 2010 kl. 23:54

Jag vågar inte säga något utifrån de fotona. Om det är kremlorna som lukta mandel och skivorna lossnar som mandelflarn då är det säker madelkremla. Men det finns ju en alldeles utmärkt virtuell svampbok här på guiden kolla där, bilderna är mycket bra och så är det lättare för dig att jämföra med dina fynd.

0

Madde Småland

29 aug 2010 kl. 15:18

Här kommer länk till bilden av de Rodnande flugsvamparna som jag hittade för några veckor sedan. Kanske den kan hjälpa dig? Det är viktigt att du är helt säker på att du verkligen har plockat rätt innan du provsmakar den. 

http://svampguiden.com/forum/visa/181559

0

Svampnörden

29 aug 2010 kl. 15:44

Här i sthlm så finns det inte så mkt svamp i år….ja som jag plockar iaf. Men det jag har sett är att det finns gudomligt mycket av en sorts flugsvamp. Jag tror det kan röra sig om rodnande flugsvamp faktiskt men jag har inte orkat grotta ner mig i dessa svampar.

En liten fråga bara: Hur i hela friden orkar man släpa med sig hem så dåliga exemplar som de du visar på bilderna ifrån skogen?? Du är långt ifrån ensam om detta krissy!

0

Krissy

3 sep 2010 kl. 17:14

För att det vimlar av sådana i våra skogar i år och jag har satt mig på att jag ska veta vad det är!

0

Mimmi

3 sep 2010 kl. 17:22

Jag tycker inte alls att din bild liknar rodnande flugsvamp. Det ser ju ut som om dina svampar snarare drar åt grönt än åt den mjuka rosa färg som de rodnande ska ha, annars är dina bildar konstigt expomerade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone